عصر خودرو

گزارش وضعیت معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در هفته دوم تیرماه

عصر بازار- در این هفته ۸۱,۲۹۴ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن ۱۱۰،۲۲۱ تن تقاضای خرید به ثبت رسید و در نهایت ۵۷،۴۴۸ تن از آن دادوستد گردید.

گزارش وضعیت معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در هفته دوم تیرماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مقایسه داده های مذکور با آمار هفته گذشته حکایت از افزایش 5/12، 2/39 و 4/48درصدی مقدار عرضه، تقاضا و حجم معاملات دارد. به این ترتیب همانگونه که در گزارش قبل هم پیش بینی شده بود، در این هفته شاهد بازگشت رونق به معاملات محصولات پلیمری بودیم.

     

    بررسی ها نشان می دهند دو عامل رشد دلار در بازار آزاد و نیز افزایش قیمت پایه محصولات پلیمری، عوامل اصلی رونق نسبی معاملات در این هفته بودند که در ادامه به آنها اشاره می گردد.

    در این هفته قیمت پایه محصولات پلیمری توسط شرکت ملی پتروشیمی اعلام شد و همانگونه که پیش بینی شده بود، قیمت اغلب محصولات با افزایش نرخ همراه گردید. این در حالی است که عمده ترین دلیل رشد قیمت های پایه، به رشد دلار در بازار آزاد بر می گردد چرا که قیمت اغلب محصولات پلیمری در بازار های جهانی با ثبات همراه بود. آمارها نشان می دهند بیشترین افزایش قیمت پایه مربوط به گریدهای SBR بود به طوریکه گرید روشن(1502) معادل6/2درصد و نیز گرید تیره(1712) معادل7/2 درصد رشد نسبت به قیمت پایه گذشته را تجربه کردند. بعد از این گریدها، محصولات پلی استایرن انبساطی (با رشد 8 دهم درصدی)، پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی ( با رشد 8 دهم درصدی )، پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله (با رشد 7دهم درصدی)، پلی اتیلن سنگین فیلم و پلی اتیلن ترفتالات بطری (با رشد6/0درصدی) و نیز انواع پلی وینیل کلراید با رشد 5/0 درصدی با بیشترین افزایش قیمت پایه مواجه بودند.

    اما نکته جالب اینجاست بر خلاف بسیاری از معامله گران و فعالان اقتصادی بین المللی، هر بار که قیمت با رشد همراه شوند، در کشورمان بسیاری رغبت به خرید محصولات می کنند که این امر موجب تشدید افزایش قیمت و دامن زدن بر بحران های موقت می گردد. به طور مثال در حالی که در هفته گذشته تنها 20 تن از محصول SBR 1502 پتروشیمی بندرامام دادوستد شده بود در این هفته 320 تن از آن معامله گردید.

    در این هفته قیمت دلار در بازار آزاد با رشد همراه بود به طوریکه قیمت آن در بازار آزاد به سطح قیمتی 3900 تومان نیز نزدیک شد. این رشد یکباره دلار در کنار بروز شایعات متعدد در جهت تقویت بالا رفتن قیمت ها، موجب نگرانی خریداران گردید به طوریکه ترجیح دادند که نسبت به خرید مبادرت نموده و این امر رشد تقاضا و در برخی از موارد افزایش رقابت گردید.

    در این هفته 119 محموله عرضه گردید که 31 محموله به صورت رقابتی خریداری شد، این در حالی است که علیرغم رونق معاملاتی، تنها 4 محموله با رقابت تا حداکثر سقف مجاز قیمتی مواجه شدند.

    در ادامه وضعیت معاملات برخی از محصولات پلیمری پرطرفدار مورد بررسی قرار داده شده است.

    1-پلی پروپیلن شیمیایی

    در این هفته 2،656 تن از این محصولات در بورس کالای ایران عرضه شد که مقدار عرضه ها تقریباً معادل با هفته گذشته بود و تنها 6/0درصد رشد داشت. با این حال شرکت پتروشیمی نوید زرشیمی مقادیر عرضه محصولات گرید ZR230C و ZB332C را به ترتیب 147 و 105 تن کاهش داد که این امر در کنار پرکاربرد بودن این محصولات و پایین بودن مقدار عرضه به تقاضا، موجب گردید نسبت تقاضای به ثبت رسیده به مقدار عرضه آنها به 74 و 64 برابر رسیده که در نهایت به صورت تسهیم به نسبت مبادله شدند. بررسی آمارهای معاملاتی نشان می دهند بجز این دو محموله، سایر محصولات عرضه شده با روال عادی (با حداکثر رقابت4/6درصدی) مبادله شده و خبری از هیجانات هفته های گذشته نبود.

    هر چند در این هفته روال عادی بر معاملات اکثر محصولات عرضه شده حاکم بود، اما با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه، پایین بودن مقدار عرضه ها و پرکاربرد بودن بسیاری از گریدهای عرضه شده به نظر نمی رسد این شرایط پابرجا مانده و پیش بینی می گردد به زودی شاهد ثبت رقابت های بالاتری برای خرید خواهیم بود.

    2-پلی پروپیلن نساجی

    با توجه به فاصله گرفتن از اوج فصل مصرف، به نظر می رسد معاملات این محصولات به شرایط با ثباتی رسیده که در صورت عدم رشد معنادار دلار در بازار آزاد، این امر برای چندین هفته آینده نیز تداوم داشته باشد.

    آمارها نشان می دهند در این هفته مقدار 9،815 تن از این محصولات عرضه شد که 13،739 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تمام محصولات دادوستد گردید. آمارها نشان می دهند در این هفته بیشترین رقابت برای خرید محصول C30S تولید پتروشیمی مارون به ثبت رسید به طوریکه خریداران برای خرید آن تا 5 درصد با یکدیگر رقابت کردند. این در حالی است که محصول دیگر این پتروشیمی(Z30S) نیز با استقبال خوب خریداران مواجه شد به طوریکه بالاترین قیمت پیشنهادی8/2درصد بالاتر از قیمت پایه بود.

    در این راستا در صورت تداوم عرضه ها، پیش بینی می گردد روند با ثبات کنونی در چند هفته آینده تداوم داشته باشد.

    3-پلی استایرن انبساطی

    در این هفته 100 تن از گرید 200 و 150 تن از گرید 300 عرضه شد که با رقابت 7/9 و 8/3درصدی مواجه و در نهایت به طور کامل دادستد شدند. در این هفته خبری از عرضه گرید 400 نبود که به نظر می رسد عدم عرضه یکی از این سه گرید، به یک سنت درآمده است.

    به هر روی پیش بینی می گردد در هفته آینده نیز این محصولات پرطرفدار بوده و عرضه گرید 400 با استقبال خوب خریداران مواجه گردد.

     

    4-پلی اتیلن سنگین اکستروژنEX3

    در این هفته 4،163 تن از این محصول عرضه شد که 7،150 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت3،899 تن از آن دادوستد گردید.

    آمارها نشان می دهند به جز محصول عرضه شده پتروشیمی ایلام (که از 1012 تن مقدار 748 تن دادوستد گردید)، مابقی محموله های عرضه شده به صورت رقابتی دادوستد گردید که بیشترین رقابت برای خرید محموله پتروشیمی جم (با بیش از 3/6درصد رقابت) به ثبت رسید. این در حالی است که علیرغم افزایش 500 تنی عرضه این محصول از سوی پتروشیمی امیرکبیر، این محصول نیز با رقابت1/3درصدی مواجه گردید و در نهایت تماماً خریداری شد.

     

    در خاتمه این بخش پیش بینی می گردد با توجه به افزایش چشمگیر مقدار تقاضا در این هفته، در هفته آینده شاهد استقبال بیشتر از محموله های عرضه شده باشیم.

     

    5- پلی وینیل کلراید

    در این هفته 8,634 تن انواع پلی وینیل کلراید در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته گذشته 9/10درصد کاهش داشت. این در حالی است که مقدار تقاضا به طور چشمگیری افزایش یافت (95درصد بیشتر از هفته گذشته) و به 10،442 تن رسید که در نهایت 7،654 تن از آن دادوستد گردید.

    هر چند کاهش عرضه محصولات در این هفته تاثیر چندانی بر روند معاملاتی نگذاشت اما کاهش 500 تنی عرضه گرید S65 جامبوی پتروشیمی اروند و نیز کاهش 100 تنی گریدS57  پتروشیمی آبادان مهمترین کاهش مقدار عرضه ها در این هفته بود.

    در ضمن علیرغم اینکه مدت هاست محصول گرید6834 E با رقابت های بالا (و در اغلب موارد 20درصد بالاتر از قیمت پایه پیشنهادی) دادوستد می شد، در این هفته تنها رقابت3/2درصدی برای خرید آن به ثبت رسید. این در حالی است که در این هفته مقدار عرضه این محصول نیز کاهش 66 تنی یافته بود که در صورت تداوم این کاهش مقدار عرضه ها، به زودی شاهد ثبت رقابت های بالا برای خرید آن خواهیم بود.

     

    نویسنده: امیرحسین محمدی

    برچسب ها