عصر خودرو

عاملی که در بازار نفت نادیده گرفته می شود

عصر بازار- تحلیگران در بحث تقاضای نفت به طور معمول توجه ویژه ای به خودروهای مسافری می کنند.

عاملی که در بازار نفت نادیده گرفته می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه دنبال می شود موضوع اوج تقاضای نفت است، موضوع اینست که آیا خودروهای الکتریکی بالاخره به صورت عمومی وارد بازار می شوند یا نه و می توانند بر افزایش یا کاهش تقاضای بنزین تاثیر بگذارند یا خیر.

    اما به نقش خودروهای سنگین و باری کمتر توجه شده است. به تازگی آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود هشدار داده است که چنانچه مصرف سوخت در خودروهای حمل بار بهینه نشود، تقاضا برای نفت در سطح جهان به رشد خود ادامه خواهد داد.

    حمل کالا نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد و در واقع تاثیر مستقیمی بر GDP کشورها دارد. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که تنها چهار کشور کانادا، آمریکا، چین و ژاپن استانداردهایی را برای بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای سنگین دارند.

    فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: مدت زمان زیادی است که راهبرد مشخصی که بر مصرف سوخت خودروهای سنگین تمرکز کند وجود نداشت. این مسئله اکنون نمی تواند مورد غفلت قرار گیرد.

    پس از سال 2000 میلادی تاکنون خودروهای سنگین نزدیک به 40 درصد از رشد تقاضای مصرف نفت را در سطح جهانی به خود اختصاص داده اند. خودروهای سنگین روزانه 17 میلیون بشکه نفت مصرف می کنند، یعنی نزدیک به یک پنجم تقاضای جهانی نفت.

    پیش بینی می شود که تا سال 2040 میلادی حمل و نقل سنگین پنج میلیون بشکه نفت دیگر به تقاضای جهانی بیافزاید که به معنی سهم 40 درصدی در میزان افزایش تقاضا برای نفت در جهان است.

    مصرف نفت در بخش حمل و نقل سنگین حتی در مناطق صنعتی مانند آمریکا و اروپا نیز در حال افزایش است، با این وجود کشورهایی مانند چین و هند مسئول 90 درصد از افزایش مصرف نفت هستند.

    سه پیشنهاد از سوی آژانس بین المللی انرژی برای کنترل مصرف سوخت در خودروهای سنگین مطرح شده است. اول، استفاده از ابزارهای پشتیبانی مانند GPS و بیگ دیتا جهت بهینه سازی مسیرها و سفرها، دوم استفاده از مواد و فن آوری های جدید در ساخت خودروهای سنگین، و سوم استفاده از سوخت های جایگزین است.

    برچسب ها