عصر خودرو

حسن محتشم مطرح کرد:

کاهش تولید ثمره افزایش مالیات

عصر بازار- امسال مسکن وارد چهارمین سال رکود می شود. بنابراین لازم است دولت به فکر اعمال سیاست های تشویقی باشدو برای خروج از این رکود و تحرک به بخش مسکن که سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد تصمیمی اتخاذ کند.

کاهش تولید ثمره افزایش مالیات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، با این حال شاهد آن هستیم که افزایش مالیات برای سازندگان بدون هیچ برنامه ریزی و اصلاحیه در ماده 77 قانون مالیات مستقیم اعمال و بخشنامه برای سازندگان ابلاغ شده است. در این باره گفت وگویی با حسن محتشم داشتیم و تبعات ناشی از اعمال این مصوبه را با یکی از باتجربه ترین اعضای کانون سراسری انبوه سازان کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

    - به نظر شما دولت با چه رویکردی این افزایش مالیات را در این دوره در دستور کار قرار داده است؟

    هدف دولت از دریافت مالیات کسب درآمد در جهت تأمین منابع مورد نیاز برای اداره کشور است، ولی در این مورد روند درآمدزایی به صورت اشتباه در حال پیشروی است. زیرا وقتی ساخت و ساز و بازار مسکن رونق بگیرد، میتوان از آن صنعت مالیات دریافت کرد. باید توجه داشت با افزایش مالیات تنها باعث کاهش تولید مسکن در کشور میشویم. این کاهش تولید تبعاتی به همراه دارد، از جمله کاهش اشتغال و رکود در صنایع مرتبط به مسکن که صنایع بی شماری هستند. تبعات این افزایش مالیات را مردم با گرانی خانه میپردازند.

    - بسیاری از کارشناسان معتقدند، مسکن نیز باید مانند سایر صنایع مالیات پرداخت کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

    مالیات یک اصل مسلم است منتها باید منطقی باشد و متعادل؛ دولت باید منفعت ناشی از ساخت و ساز را با متعادل سازی عرضه و تقاضا که در پی آن رونق در بخش مسکن پدیدار میشود، کسب کند. افزایش مالیات به جز تورم، انباشت تقاضا و احتکار مسکن سودی نخواهد داشت. لازم به ذکر است، کاهندگی تولید ضربه بزرگی است که به راحتی میتواند بازار مسکن را در رکود نگه دارد.

    - عده ای اعتقاد دارند، سود ساخت و ساز بیش از سایر صنایع است و افزایش مالیات ضرری به این بخش وارد نمیکند. به نظر شما با اعمال چنین شرایطی شفافیت در نرخ سود سازندگان اتفاق نمی افتد؟

    خیر؛ در حال حاضر سود ساخت و ساز مشخص است، برخی از فعالان این صنعت از شرایط اقتصادی موجود در کشور استفاده و در زمان مناسب اقدام به ساخت و ساز می کنند و در نهایت در بهترین زمان ملک خود را به فروش میرسانند. این امر در همه جای دنیا مرسوم است و نوعی تجارت محسوب میشود. لازم به ذکر است، در حال حاضر سازندگان برای پوشش دهی مقدار سود معینی اقدام به سرمایه گذاری در ساخت و ساز می کنند. زمانی که این سوددهی محقق نشود، بسیاری از سازندگان تمایل خود را برای تولید مسکن از دست می دهند.
    هرگاه کسی بخواهد سود کسب و کار خود را افزایش دهد، تولید و فروش خود را بیشتر میکند. منتها امروز شاهد آن هستیم دولت در این بخش به جای اینکه سیاست های تشویقی اعمال کند، برعکس عمل کرده است. تبعات ناشی از این سیاست نادرست را در آیندهایی نزدیک با افزایش قیمت ها و کاهش تولید خواهیم دید.

    - اشاره کردید به انباشت تقاضا؛ آیا در کشور خانه های خالی وجود ندارد که بتواند پاسخگوی نیاز خریداران باشد؟

    ممکن است بعضی ها بگویند 1 میلیون و 450 هزار واحد خالی در کشور داریم، منتها توجه ندارند که این واحدها در مناطقی است که تقاضا در آن بخش وجود ندارد و نمیتوان این خانه های را انباشت مسکن نامید. در حال حاضر در کشور نیاز مبرمی به افزایش تولید داریم که باید در مناطق قابل سکونت با امکانات زندگی ساخته شوند تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد و شاهد خروج از این رکود باشیم.

    - آیا پس از اعمال این مالیات تغییری در نرخ اجاره بها خواهیم داشت؟

    بله با اعمال چنین قانونی در نرخ اجاره هم شاهد ایجاد تورم سنگینی خواهیم بود. تولیدکنندگان پس از ساخت و ساز انتظار فروش خانه های خود را دارند، منتها زمانی که قیمتها افزایش پیدا کند و قدرت خرید هم پایین بیاید، تقاضا برای اجاره افزایش پیدا کرده و همین امر افزایش نرخ اجاره را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها