عصر خودرو

نوسان در بازار

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رشد ۵/ ۱ درصدی روز شنبه با افزایش عرضه‌ها مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد روز شنبه باعث فراهم شدن زمینه برای عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت شد که همین امر نیز اکثر صف‌های خرید را در بازار در دقایق ابتدایی معاملات از میان برداشت.

نوسان در بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز همچنان نگاه معامله‌گران به تحولات کلان اقتصادی بود. در مهم‌ترین‌ موضوع داخلی رئیس‌جمهوری در نامه مهمی به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید برنامه جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار اولیه سرمایه تدوین شود، رونق بخشی به اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی را ضرورت ملی دانست.


    در این نامه سه هدف عمده برای بازار سرمایه تدوین شده است. هدایت تامین مالی نیازهای بلند مدت به سمت بازار سرمایه یا منابع خارجی، هدایت تامین مالی نیازهای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه و بازنگری در قوانین و مقررات بازار سرمایه در جهت تعمیق و افزایش سهم آن در تامین مالی اقتصاد مواردی است که رئیس‌جمهوری در نامه خود به‌عنوان مسوولیت‌های بازار سرمایه به آن اشاره کرده است. در همین حال دیروز همچنان شرایط مذاکرات هسته‌ای از اهمیت برخوردار بود. سخنان شامگاه دوشنبه عراقچی، معاون وزیر خارجه البته تا حدودی روند مذاکرات را روشن کرد در همین حال یک منبع نزدیک به مذاکرات با بیان اینکه تا این لحظه هنوز هیچ چیزی به جمع‌بندی نرسیده، گفت: گفت‌وگوها درباره موارد اختلافی ادامه دارد و هیچ تاریخی قطعی نشده است. دیروز در تحولات اقتصادی قائم مقام بانک مرکزی گفت: برنامه بانک مرکزی کاهش تدریجی فاصله نرخ رسمی ارز و قیمت بازار است. در گروه بانکی دیروز معاون طرح‌ها و شرکت‌های گروه مالی ملت از تحقق حدود 40 درصد از سود هر سهم پیش‌بینی شده سال 93 بانک ملت توسط این گروه مالی خبر داد.


    در گروه معدنی شرکت معدنی وصنعتی گل‌گهر برای اجرای طرح توسعه واحد‌های تولید کنسانتره شماره 5، 6 و 7 (تامین مخارج سرمایه‌ای باقی‌مانده وتامین سرمایه در گردش)، تامین مخارج سرمایه‌ای نوار انتقال گندله، تامین منابع مالی شرکت‌های تابعه از طریق مشارکت در افزایش سرمایه واصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه 67 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران وآورده‌های نقدی (91درصد)و سود انباشته (9درصد) کرده است. بر همین اساس سرمایه «کگل» از مبلغ 18 هزار میلیارد ریال به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه خودرویی، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نیرو محرکه رای به تقسیم 170 ریال سود نقدی به ازای هر سهم داد. در این گروه شرکت ریخته‌گری ایران، دیروز مجمع فوق‌العاده‌ای با حضور 65 درصد سهامداران برگزار کرد.


    در این مجمع با افزایش سرمایه پیشنهادی موافقت شد و طی آن سرمایه اسمی «خریخت» از دو محل مطالبات و آورده نقدی بیش از 3/ 22 میلیارد تومانی سهامداران و 6/ 12 میلیارد تومانی مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از 5 میلیاردتومان کنونی به 40 میلیارد تومان رسید.


    هدف از این تامین مالی قابل توجه اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش و خروج از ماده 141 قانون تجارت اعلام شده است. همچنین دیروز زمان برگزاری مجامع ایران خودرو و سایپا اعلام شد. به این ترتیب مجمع سالانه ایران‌خودرو ساعت 9:30 صبح روز چهارشنبه آینده 24 تیر در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار می‌شود. مجمع سایپا نیز ساعت 9 روز چهارشنبه 31 تیر تشکیل خواهد شد.


    در گروه هلدینگی دیروز گروه توسعه ملی با توقف نماد مواجه شد.گفته می‌شود این شرکت 30درصد از سود تلفیقی خود را خواهد کاست. در مجموع بازار دیروز بازاری نوسانی با رشد عرضه‌ها بود که در آن شاخص کل با افت 80واحدی معادل 12/ 0 درصد به رقم 65هزار و 780واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به 132میلیارد تومان و فرابورس به 60میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها