عصر خودرو

چین در بعد اقتصادی از آمریکا سبقت خواهد گرفت

عصر بازار- چین در مسیر شکست هژمون آمریکا در بعد اقتصادی است و براساس پیش‌بینی‌ها در کمتر از یک دهه از آمریکا سبقت خواهد گرفت.

چین در بعد اقتصادی از آمریکا سبقت خواهد گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، دکتر فاطمه محمدی کارشناس مسایل بین الملل در برنامه گفت‌وگوی سیاسی را دیو گفتگو با موضوع (افول هژمونی امریکا؛ نگاهی از درون و ظهور قدرت‌های جدید) گفت:جهان در حال حاضر به سمت چند قطبی شدن هژمون حرکت می‌کند، اما سردمداران هژمونی فعلی به ویژه ایلات متحده در مقابل این تغییر مقاومت خواهند کرد و به راحتی اجازه نمی‌دهند که نظم موجود در جهت خلاف منافع و هژمونی آن‌ها تغییر کند. به عبارتی هژمون در صورت مشاهده هر بی‌نظمی در سیستم مقاومت نشان می‌دهد و هر اقدامی را برای اعاده نظم سابق به کار می‌گیرد.

    وی افزود: در اینجا باید گفت: آیا ترامپ به افول هژمونی آمریکا رضایت خواهد داد یا خیر؟ باید گفت: قطعا سیستم آمریکا در مقابل این افول هژمونی مقاومت خواهد کرد. اما به چه سبکی پاسخ و واکنش نشان می‌دهد؟ مهم است که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
    کارشناس روابط بین‌الملل بیان کرد: به هر حال آنچه که امروز در تحولات بین‌المللی در جریان است، افول جایگاه غرب و افزایش موقعیت شرق است و در سطح بین‌المللی آمریکا با چالش‌های بسیاری روبه رو شده و هژمون آمریکایی که پس از فروپاشی شوروی هژمون مسلط بود، در حال شکست است.
    محمدی افزود: از طرفی چین در مسیر شکست هژمون آمریکا در بعد اقتصادی است و بر اساس پیش‌بینی‌ها در کمتر از یک دهه از آمریکا سبقت خواهد گرفت. از سوی دیگر، روسیه به عنوان وارث شوروی پس از سروسامان دادن به مشکلات داخلی در ابعاد نظامی و امنیتی سر برآورده است و در حال افزایش نفوذ خودش در جهان است.
    وی افزود: با توجه به اینکه در غرب آسیا به نوعی خلاء آمریکا احساس می‌شود، روسیه این منطقه را نقطه آغاز بسط هژمونی خودش تعریف کرده است. اگرچه باید اشاره کرد که جوزف نای در کتاب «آینده قدرت» گفته است که چین و آمریکا هیچ‌گاه وارد جنگی علیه یکدیگر نمی‌شوند، زیرا که نظام وابستگی متقابل آن دو را آنقدر به هم وابسته و نیازمند کرده که جنگ آن‌ها تاثیرات بسیار زیادی بر جهان می‌گذارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو