عصر خودرو

دریانوردان در جابجایی پنج تریلیون دلار کالا در جهان نقش دارند

عصر بازار- دریانوردان امسال روز جهانی خود را با شعار « دریانوردان مهم هستند » جشن می گیرند، آنها با جابجایی پنج تریلیون دلار کالا نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می کنند .

دریانوردان در جابجایی پنج تریلیون دلار کالا در جهان نقش دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، بیش از یک و میلیون و 500 هزار دریانورد در جهان و 147هزار دریانورد ایرانی در نقل و انتقال کالا در تجارت جهانی به ارزش پنج تریلیون دلار نقش مهمی ایفا می کنند.بیش از یک میلیون و 500 هزار دریانورد در جهان بر روی کشتی ها تجاری در آبهای بین المللی خدمت می کنند، تا کالاهای اساسی و مورد نیاز جمعیت جهان بدون وقفه به مقصد برسد.
    کیتاک لیم دبیر کل آیمو ( سازمان بین المللی دریانوردی ) به مناسبت روز دریانوردان در پیامی تصریح کرده است که دوری طولانی مدت از خانواده و کار بر روی کشتی های تجاری شغل دریانوردی را در جهان سخت کرده است.
    لیم تاکید کرده است: اینجانب از مرکز دریانوردان در« Duckdalben » هامبورگ در آلمان که یکی از فعالترین بنادر اروپا با شما سخن می گویم. آز انجایی که قدمت این مراکز به بیش از 30 سال می رسد، این مرکز همواره درهای خود را بر روی تمام دریانوردان جهان گشوده است.
    حتی با وجود کاهش تعداد خدمه و تسریع در زمان تخلیه و بارگیری کالا، همچنان دهها هزار نفر از دریانوردان هر سال از آن بازدید می کنند و مراکز دریانوردان همانند این بندر، حس وطن را برای تمامی دریانوردان با ملیت های مختلف زنده نگه می دارد و همچون پناهگاهی است برای استراحت آنان، برقراری ارتباط با خانه و وطن و نزدیکان از طریق رسانه جمعی و در صورت نیاز ، می توانند در خصوص هر گونه مسئله شخصی که آزارشان می دهد، نظیر شرایط کار بر روی کشتی، یا عدم پرداخت حقوق و مزایا و یا ترک کشتی، حمایت کند.
    اگرچه دریانوردی می تواند مبنای یک شغل رضایت بخش و اطمینان بخش قرار گیرد، همچنان یک شغل دشوار و مورد تقاضا است و مدتهای طولانی دوری از خانواده و دوستان و فشار ناشی از فضای اقتصادی کنونی به اندازه کافی باعث استرس و تنش آنان می شود. دریانوردان می توانند به راحتی احساس تنهایی و دوری نمایند و در نتیجه تصور نمایند که برای دیگران اهمیتی ندارند.
    بنابر این امسال در تبلیغات روز دریانورد، می خواهیم نشان دهیم که دریانوردان واقعاً اهمیت دارند، ما می خواهیم سکویی ایجاد نماییم تا به بنادر و مراکز دریانوردی نظیر مرکز هامبورگ این فرصت را بدهیم که نشان دهند، دریانوردان چقدر برای آنان با اهمیت می باشند و این شعار امسال ما است: دریانوردان برای ما اهمیت دارند انتخاب شده است.
    اگر شما در جامعه بندری هستید یا حامی دریانوردان می باشید، یا بخشی از صنعت کشتیرانی هستید، از هشتگ ما برای حمایت از دریانوردان استفاده نمایید. اگر خودتان دریانورد هستید، می توانید به تبلیغات ما بپیوندید و همبستگی خود را نشان دهید.
    معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانورید معتقد است: سازمان جهانی دریانوردی (IMO) با انتخاب شعار 'Seafarers Matter' و اعلام آن به کشورهای عضو این سازمان در صدد است اهمیت، ارزش و جایگاه دریانوردان در اقتصاد و زندگی مردم را شناسایی و تبلیغ کند.
    محمد راستاد توضیح داد: منابع انسانی در هر صنعت و حوزه ای مهم و در شمار سرمایه های آن حوزه قلمداد می شود، در صنعت دریانوردی اما اهمیت منابع انسانی بسیار بیشتر و مضاعف است و سالیانه میلیاردها تن کالا به ارزش 5 تریلیون دلار توسط ناوگان دریایی در سطح جهان جا به جا می شود؛ به عبارتی نبض اقتصاد تجارت بین الملل، در اختیار صنعت کشتیرانی و صنایع وابسته است.
    وی با بیان اینکه بدون حمل و نقل دریایی و کشتیرانی جهانی، اشتغال، تولید و حتی تأمین مایحتاج روزمره مردم با مشکل مواجه می شود، گفت : کشتی ها ابزار هستند، این منابع انسانی و دریانوردان اند که این حجم عظیم کالاها را در سطح جهان جا به جا می کنند.
    به گفته عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، حرفه دریانوردی به تبحر، مهارت و تجربه خاصی نیاز دارد که با سایر تخصص ها متفاوت است. به بیان دیگر، هیچ دانش تئوری و مبانی علمی در حوزه دریانوردی بدون تجربه عملی و آزمون شایستگی امکان‌ به کارگیری نخواهد داشت.
    راستاد در تشریح اهمیت حرفه دریانوردی، تأکید کرد: مهارت های دریانوردی به گونه ای است که شما هرگز سراغ ندارید یک دریانورد از مافوق‌اش با تجربه تر و با دانش بیشتر باشند.
    راستاد با بیان اینکه حرفه دریانوردی با سایر مشاغل متفاوت است، در خصوص تنوع این حرفه در دریا گفت: ناوگان صیادی در تأمین منابع غذایی بشر توسط دریانوردان فعال و متخصص در این نوع شناورها هدایت می شود و در گردشگری دریایی، ناوگان مخصوص تفریحات دریایی توسط دریانوردان خاص این نوع شناورها راهبری می شود.
    همچنین سفرهای دریایی بین شهرهای بندری و جزایر و پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی در دریا توسط شناورهای تحقیقاتی به کمک دریانوردان مخصوص این نوع مشاغل هدایت و انجام می شود.
    به گفته راستاد، عملیات هیدروگرافی یا شناسایی بستر و اعماق دریا و همچنین فعالیت های فراساحل در پروژه های نفتی به کمک شناورهای مخصوص و دریانوردان متبحر در این حوزه ها انجام می شود.
    معاون سازمان بنادر و دریانوردی ابرازامیدواری کرد: با توجه به ارتقای روابط بین المللی و رفع محدودیت ها و موانع در حمل و نقل دریایی کشور، دریانوردان ایران به لحاظ برخورداری از صلاحیت های علمی و تجربی، علاوه بر ناوگان ملی، امکان فعالیت در ناوگان های بین المللی را پیدا کنند.
    همزمان با روز جهانی دریانورد با « شعار دریانوردان مهم هستند » از خدمات دریایی بیش از 147هزار دریانورد ایرانی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تقدیر می شود.
    در مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانورد که عصر امروز( چهارشنبه) قرار است به نمایندگی از دریانوردان ایرانی از خدمات 43 نفر از دریانورد برتر کشور تقدیر شود.

    برچسب ها