عصر خودرو

میلیون ها دلار خسارت اردن از بحران سعودی علیه قطر

عصر بازار- صادرکنندگان اردنی گفتند که بحران دیپلماتیک میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و قطر از ۵ ژوئن (۱۵خرداد) تاکنون میلیون ها دلار به بخش صادرات اردن خسارت وارد کرد.

میلیون ها دلار خسارت اردن از بحران سعودی علیه قطر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، صادرکنندگان روزچهارشنبه افزودند : صادرات زمینی اردن به قطر از زمان آغاز تحریم قطر کاملا متوقف شده است به طوری که موجب بازگشت فوری 40 کامیون از مرز قطر- عربستان به اردن شد.
    بیشتر صادرات اردن به قطر محصولات کشاورزی است که شامل 11 درصد کل صادرات اردن اعم از میوه و سبزیجات به قطر می شود.
    یک منبع دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت :که بخش صادرات اردن بیشترین خسارت را به دلیل بحران قطر وعربستان متحمل شده است.
    عمرابو وشاح رئیس جمعیت صادرکنندگان اردن گفت : صادر کنندگان دو راه پیش رو دارند اول ویژه کالاهای دارای وزن زیاد مانند ابزار آلات و تجهیزات است که از طریق بارگیری دریایی از بندرعقبه درجنوب اردن به بندر صلاله عمان و از آن به بندر حمد در قطر با هزینه ای تقریبا دو برابر به علاوه طولانی شدن زمان لازم برای بارگیری است.
    وی افزود: راه حل دوم بارگیری کالاهای کم وزن است که از طریق هوایی انجام می گیرد که هزینه آن کمتر از حمل و نقل دریایی نیست ودرصورت تداوم بحران، راهی جز این دو راه وجود ندارد.
    خلیل الحاج توفیق رئیس اتحادیه بازرگانان مواد غذایی اردن گفت: چندین کارخانه موادغذایی با طرف های قطری قرارداد دارند و برخی از این صنایع قراردادهای خود را به دلیل تاخیر در ارسال تولیدات آنها به قطر وگرفتن پول آن به ویژه در بخش رستوران ها از دست داده اند.
    وی افزود: بخش کشاورزی نیز خسارت زیادی داده است به طوری که صادرات آن به بازار قطر از 500 تن در روز به 150 تن کاهش یافته که آن هم به صورت هوایی و با هزینه بسیار بیشتر از حمل و نقل زمینی به قطر ارسال می شود.
    براساس گزارش اداره آمار اردن،میزان صادرات ملی به قطر در سه ماهه اول سال جاری 40.5 میلیون دینار معادل 57.1 میلیون دلار درمقایسه با 31 میلیون دینار معادل 43.7 میلیون دلار درمدت مشابه سال گذشته می باشد.
    اما درخصوص ارزش واردات اردن از قطر در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر 8.6 میلیون دینار معادل 12.1 میلیون دلار درمقایسه با 38.7 میلیون دینار معادل 54.6 میلیون دلار درمدت مشابه سال گذشته است.
    محمد داوود رئیس اتحادیه کامیون داران اردنی گفت که خسارت های این بخش از زمان بسته شدن مرز زمینی عربستان وقطر متجاوز از 6 میلیون دینار معادل 8.5 میلیون دلار بر اثر توقف کامل کار نزدیک به 500 کامیون در خطر قطر است.
    داوود افزود: همچنین راننده ها خسارت زیادی به دلیل نداشتن روادید متحمل شده اند به طوری که مجبورهستند هزینه بسیار بالایی برای کار در خط زمینی عربستان به قطر بپردازند.
    کامیون هایی که در خط قطر کار می کنند شامل کامیون های یخچال دار مخصوص حمل ونقل سبزیجات ومیوه، کامیون های حمل دام وکامیون های حمل خودروهای کوچک است.
    وی گفت: این بحران خسارت های این بخش را نزدیک به 655 میلیون دینار معادل 938 میلیون دلار در شش سال گذشته به دلیل از دست دادن بازارهای سوریه وعراق ناشی از بسته شدن مرز با این کشورها افزایش داده همچنین خسارت هایی ازجانب دیگر بازارها مانند لبنان، یمن، لیبی، اروپای شرقی به دلیل تشنج های این مناطق متحمل شده است.
    وی تعداد کامیون های اردن را 20 هزار دانست که کار حدود 6 هزار کامیون آن متوقف شده است.

    برچسب ها