عصر خودرو

با معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

گندمی که خریدار ندارد

عصر بازار- امروز تالار نقره ای شاهد عرضه ۱۲۳ هزار و ۱۵۱ تن انواع محصولات بود که در پایان ساعت معاملات ۴۹ هزار و ۸۱۳ تن از این محصولات به ارزش ۷۱۵ میلیارد و ۶۹۲ میلیون و ۱۳۲ هزار ریال توسط فعالان این بازار خریداری شد.

گندمی که خریدار ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، امروز در تالار کشاورزی 7 هزار و 450 تن کالا روی تابلو عرضه رفت و برای این میزان یک هزار و 280 تن تقاضا به ثبت رسید که تنها 80 تن آن به انجام معامله ختم شد تا مجموع ارزش معاملات این تالار به یک میلیارد و 941 میلیون ریال برسد. در این میان یک هزار تن از تقاضاهای ثبت شده مربوط به روغن خام آفتابگردان اوکراین و 280 تن دیگر نیز به شکر سفید قند پانیذ فام اختصاص داشت که تنها به معامله 80 تن ختم شد. در این میان اما برای 5 هزار و 250 تن عرضه دیگر هیچ تقاضایی به ثبت نرسید که در بین آنها عرضه 4 هزار تنی گندم دوروم قرار داشت. مرتضی محمدی، معاونت کارگزاری فارابی که مسئولیت بازاریابی شکر عرضه شده توسط شرکت پانیذ فام را به عهده داشت در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه امروز نسبت به شکر عرضه شده توسط بازرگانی دولتی که روز گذشته صورت گرفت با اقبال مواجه نشد اظهار کرد: این کالا با قیمت پایه 2 هزار و 260 تومان یعنی قیمتی که همین کالا دیروز معامله شد روی تابلو رفت اما به دلیل اینکه قیمت تعیین شده قابلیت رقابت نداشت چندان مورد اقبال قرار نگرفت. او تصریح کرد: قیمت پایه بازرگانی دولتی 2 هزار و 100 تومان است و همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین خریداران می شود. محمدی در پاسخ به اینکه چرا با قیمت پایین تری معامله صورت نگرفت پاسخ داد: شرکت پانیذ فام به دلیل اینکه با همین قیمت محصول خود را در خارج از بورس می فروشد نرخ خود را کاهش نداد.
    بررسی دلایل حجم پایین معاملات تالار کشاورزی
    مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار درباره معاملات امروز تالار کشاورزی بورس کالا به عصر بازار گفت: دلیل معامله نشدن گندم دوروم که عمده آن برای تولید ماکارونی مصرف می شود قیمت بیشتر آن نسبت به محصولات وارداتی است. حسن رضایی پور افزود: مرغوب ترین گندم دوروم وارداتی تحویل در مناطق جنوب 800 تومان و تحویل در شمال کشور 900 تومان است و این در حالی است که قیمت پایه گندم دوروم که توسط شرکت بازرگانی در بورس کالا عرضه می شود یک هزار و 150 تومان تعیین شده است.
    این کارشناس بورس کالا درباره معاملات شکر اظهار کرد: قیمت این محصول در بورس های بزرگ دنیا بسیار پایین تر از قیمت های معامله شده در ایران است به طوری که قیمت شکر سفید در بورس لندن حدود 389 دلار در هر تن معامله می شود. حسن رضایی پور افزود: یعنی اگر قیمت دلار را سه هزار و 500 تومان در نظر بگیریم قیمت هر کیلوگرم شکر یک هزار و 350 تومان برای هر کیلوگرم خواهد شد و بر این اساس در راستای حمایت از تولید داخل در فصل برداشت تعرفه واردات به گونه ای در نظر گرفته می شود تا قیمت آن با قیمت تمام شده تولید داخل برابری کند. این کارشناس بازار کشاورزی تصریح کرد: در این میان قیمت شکر عرضه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران نسبت به عرضه های شکر که توسط کارخانه های خصوصی صورت می گیرد قیمت پایین تری دارد و همین موضوع باعث نبود رقابت برای محصول شرکت های خصوصی است. او همچنین با اشاره به صحبت های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم واردات شکر به کشور اظهار کرد: در سال های گذشته معمولا شکر خام وارد و در کارخانه ها فرآوری و تبدیل به شکر سفید می شد اما در حال حاضر شکر سفید نیز وارد کشور می شود. رضایی پور افزود: در حال حاضر نیز در فصل برداشت چغندر قند هستیم و به زودی عرضه شکر کارخانه های داخلی به بازار را شاهد خواهیم بود و معمولا در این دوره زمانی ممنوعیت واردات برای محصولات در نظر گرفته می شود. او ادامه داد: برای مثال برای ذرت و گندم چنین قانونی اجرا می شود اما در هفته های گذشته از سوی وزیر صنعت اعلام شد که واردات شکر به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک آزاد است.
    این صحبت محمدرضا نعمت زاده، درباره آزاد بودن واردات شکر واکنش دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر را در پی داشت. بهمن دانایی، در این باره به ایسنا گفته بود: این اظهارات وزیر، تخریب کننده بازار و حامی واردکنندگان است و به تولیدکنندگان و بازار شکر آسیب می‌زند چرا که در حال حاضر دود 430 هزار تن شکر وارداتی در بندرعباس و بندر امام خمینی( ره) وجود دارد که 170 هزار تن آن مختص شرکت بازرگانی دولتی برای تامین ذخایر استراتژیک است.
    آف گریدها متقاضی داشتند
    تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز شاهد عرضه 90 هزار و 773 تن کالا بود که در نهایت نیمی از آن یعنی 45 هزار و 803 تن به ارزش 370 میلیارد و 613 میلیون و 197 هزار ریال به فروش رسید. بر این اساس امروز نیز مانند روزهای دیگر این تالار بیشترین حجم عرضه مربوط به قیر بود که با 48 هزار و 210 تن وارد تالار نقره ای شد. این عرضه بزرگ در نهایت نظر معامله گران را برای خرید 10 هزار و 704 تن آن جلب کرد تا ارزش معاملات این کالا به 91میلیارد و 2 میلیون و 575 هزار ریال برسد.
    امروز همچنین 6 هزار و 529 تن محصولات پلیمری شامل انواع گریدهای استایرن بوتادین، پلی اتیلن ترفتالات، پلی بوتادین رابر و پلی پروپیلن در بورس کالا عرضه شد. از این میزان برای 3 هزار و 876 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت یک هزار و 480 تن آن به ارزش 35 میلیارد و 684 میلیون و 482 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. در این گروه برای دو محصول رقابت جدی صورت گرفت. بر این اساس عرضه 22 تنی پلی پروپیلن کلوخه یک هزار و 474 تن تقاضا به همراه داشت که این تقاضا درنهایت قیمت پایانی را یک هزار و 682 ریال نسبت به قیمت پایه تغییر داد. همچنین برای عرضه 24 تن «پلی پروپیلن پودر درجه 2» تقاضای 792 تنی به ثبت رسید که به افزایش یک هزار و 682 تنی قیمت پایانی آن نسبت به قیمت پایه انجامید. امیرحسین محمدی، مدیر معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین درباره این حجم بالای تقاضا نسبت به عرضه کم این دو محصول به پایگاه خبری عصر بازار گفت: پلی پروپیلن پودر درجه 2 یک محصول خارج از گونه (OFF Grade)  است و بنابراین عرضه آن همیشه کم و تقاضا برای خرید آن زیاد است. پلی پروپیلن کلوخه نیز تولید بسیار کمی دارد و جزو برنامه های اصلی تولید پتروشیمی ها نیست بنابراین تقاضا برای آن زیاد است. او افزود: در کل معمولا برای خرید محصولات خارج از گونه تقاضای زیادی ثبت می شود چرا که برای خرید برخی از آنها نیازی به بهین یاب وجود ندارد.
    امروز در گروه شیمیایی نیز یک هزار و 34 تن کالا روی تابلو عرضه رفت و درنهایت 559 تن آن به ارزش 9 میلیارد و 300 میلیون و 745 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.
    گوگرد کلوخه نیز که با عرضه 2 هزار تنی در معاملات امروز بازار فیزیکی حضور داشت فروش 60 تنی به ارزش 179 میلیون و 700 هزار ریال را در آمار خود به ثبت رساند.
    عرضه 25 هزار تنی وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) یکی دیگر از محصولات عرضه شده در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی بود که برای خرید آن رقابت صورت گرفت. بر این اساس برای این حجم عرضه 41 هزار و 880 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تمام این محصول نیز به ارزش 176 میلیارد و 325 میلیون و 695 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه این کالا برای دو عرضه 6 هزار و 748 ریال تعیین شده بود که قیمت پایانی آن در یکی از عرضه ها به 7 هزار و 113 ریال و در دیگری به 6 هزار و 800 ریال رسید. عرضه 8 هزار تنی لوب کات سنگین نیز به معامله انجامید تا ارزش 58 میلیارد و 120 میلیون ریالی برای این محصول ثبت شود.
    صنایع مس ایران و عرضه هایش
    اما بیرون از تالار کشاورزی و در تالار صنعتی و معدنی امروز 24 هزار و 928 تن کالا عرضه شد که 24 هزار و 658 تن آن مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران و تنها یک عرضه به حجم 270 تن مربوط به صنایع تولیدی دنیای مس کاشان بود. در نهایت 3 هزار و 10 تن از این عرضه ها به ارزش 267 میلیارد و 693 میلیون و 458 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس امروز 140 تن سولفور مولیبدن روی تابلو عرضه بورس کالا رفت و تمام آن نیز با قیمت پایه و به ارزش کل 15 میلیارد و 347 میلیون و 500 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.
    امروز در تالار صنعتی و معدنی 10 هزار تن مس کم عیار (سرباره G ) و 10 هزار تن مس کم عیار (سرباره R) عرضه شد که برای اولی 10 هزار تن تقاضا به ثبت رسید و همین میزان نیز به ارزش 282 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در این میان 500 تن از عرضه مس کم عیار (سرباره R) داد و ستد شد تا ارزش معاملات آن به 179 میلیون و 500 هزار ریال برسد.
    در جریان معاملات امروز 700 تن از عرضه 2 هزار تنی مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به ارزش 130 میلیارد و 718 میلیون و یک هزار ریال به فروش رسید.
    همچنین 2 هزار و 500 تن مس کاتد عرضه شد که برای آن 540 تن تقاضا به ثبت رسید و همین میزان نیز به ارزش 96 میلیارد و 818 میلیون و 758 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. عرضه 270 تنی مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با 130 تن تقاضا مواجه شد و همین میزان نیز به ارزش 24 میلیارد و 347 میلیون و 699 هزار ریال داد و ستد شد.
    در این میان برای عرضه 18 تنی کنسانتره فلزات گرانبها هیچ تقاضایی به ثبت نرسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو