عصر خودرو

درآمد بیش از ۸۴ میلیارد دلاری با امضای قرارداد با توتال + جزئیات

عصر بازار-نخستین قرارداد در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای مصوب هیات وزیران بین وزارت نفت و شرکت توتال فرانسه امضاء شد .

درآمد بیش از ۸۴ میلیارد دلاری با امضای قرارداد با توتال + جزئیات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مذاکرات با شرکت توتال به منظور تهیه HOA جهت توسعه و بهره برداری فاز 11 پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران از اوایل اردیبهشت‌ ماه سال 1395 آغاز و رئوس توافق در تاریخ 18 آبان ماه سال 1395 بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت توتال CNPCI و پتروپارس به امضاء رسید. در مشارکت مذکور توتال رهبری مشارکت را برعهده خواهد داشت.

    پس از امضای HOA مذاکرات مربوط به متن قرارداد و 14 پیوست آن و نیز جزئیات طرح توسعه بین طرفین صورت گرفت که متن تنظیم شده قرارداد و پیوست‌ها امروز به امضاء می‌رسد.

    بر اساس این گزارش، این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه دو میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می‌شود.

    با اجرای این طرح برآورد می‌شود در طول 20 سال دوره قرارداد 335 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می‌توان حدود 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان و دو میلیون تن گوگرد به همراه 315 میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.

    درآمدهای طرح

    با فرض قیمت حدود 50 دلار برای هر بشکه نفت خام بدون احتساب ارزش گاز سبک شیرین ارزش سایر محصولات قابل استحصال در طول دوره قرارداد بالغ بر 23 میلیارد دلار می‌شود. ارزش گاز سبک شیرین تولیدی نیز با فرض هر مترمکعب 10 سنت دلار بالغ بر 31 میلیارد دلار می‌شود و در مجموع بر اساس قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی در بازار بین المللی ارزش محصولات این طرح در طول دوره قرارداد برابر با 54 میلیارد دلار آمریکا است.

    البته درآمد دولت از اجرای این طرح منحصر به دوران قرارداد نبوده و برآورد می‌شود که ارزش تولیدات این میدان پس از پایان قرارداد بالغ بر 30 میلیارد دلار می‌شود که در نتیجه درآمد کشور از اجرای این طرح جمعا از مبلغ 84 میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی نفت خام فراتر خواهد رفت.

    توجه به نکات زیست محیطی

    از نظر زیست محیطی با استفاده از گاز طبیعی حاصل از اجرای این طرح و جایگزینی آن با انواع سوخت‌های مایع برآورد می‌شود سالیانه حدود 21 میلیون تن دی اکسید کربن و 1380 تن مونوکسید کربن ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی کاهش یابد.

    بخش‌های اصلی طرح

    این طرح دارای دو بخش عمده است. بخش اول طرح شامل حفاری 30 حلقه چاه، دو سکوی تولیدی هر یک با 15 حلقه چاه جهت تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز و تاسیسات مربوط و دو رشته خط لوله 32 اینچ جهت اتصال به پالایشگاه‌های فازهای 6، 7، 8 و 12 است. بخش دوم طرح شامل سکوی فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان است که ضمن آنکه جزو فناوری‌های پیچیده در منطقه محسوب می‌شود دارای اهمیت اقتصادی بسیار زیادی است.

    عملیات بخش دوم که کلیدی ترین بخش این پروژه است برای اولین بار در کشور و خاورمیانه انجام خواهد شد.

    زمان بندی اجرای طرح و مدت قرارداد

    مطابق زمان بندی پیش‌بینی شده 40 ماه بعد از امضای قرارداد تولید اولیه از میدان آغاز می‌شود. با توجه به پیچیدگی ساخت تاسیسات فشارافزایی در فاز دوم 36 ماه زمان برای مطالعه و آماده سازی و 60 ماه زمان برای ساخت سکو در نظر گرفته شده است. مدت قرارداد ا ز زمان امضای آن 20 سال است.

    برآورد میزان سرمایه‌ گذاری و نحوه تامین منابع مالی

    برآورد هزینه سرمایه‌ گذاری مستقیم این طرح 4879 میلیون دلار است. در این قرارداد طرف دوم موظف به تامین کلیه منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه بوده و شرکت نفت تا پیش از آغاز تولید از میدان هیچ مبلغی به طرف دوم پرداخت نخواهد کرد.

    نحوه بازپرداخت

    بازپرداخت اصل هزینه سرمایه‌ای مستقیم طرف دوم 10 ساله خواهد بود که در مقایسه با قراردادهای پیشین بیع متقابل (با دوره بازپرداخت چهار تا شش ساله) یک دستاورد مهم خواهد بود. میزان پرداخت دستمزد به پیمانکار در هر سال وابسته به مقدار تولید از میدان است. پرداخت هزینه بهره برداری، هزینه سرمایه‌ای غیرمستقیم به صورت جاری و براساس هزینه‌های واقعی خواهد بود.

    کلیه هزینه‌های ذکر شده باید براساس برنامه و بودجه عملیاتی سالیانه انجام شده و بازپرداخت آنها منوط به اخذ تاییدیه‌های لازم شرکت ملی نفت ایران است.

    برچسب ها