عصر خودرو

پیگیری‌های چند ساله جواب داد؛

رشد ۹۹ درصدی ترانزیت در چابهار

عصر بازار- مهم‌ترین بندر اقتصادی ایران در دریای عمان و ورودی منطقه خلیج فارس پس از چند سال پیگیری عملکرد موفق خود در عرصه ترانزیت را آغاز کرد.

رشد ۹۹ درصدی ترانزیت در چابهار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود در جنوب شرق ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت یازدهم در طول سال‌های گذشته محوریت قابل توجهی پیدا کرده و در این مسیر توانسته است با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرصتی مناسب برای بهبود شاخص‌های عملکردی خود به دست آورد.

    این بندر در کنار سرمایه‌گذاری‌های داخلی صورت گرفته در قالب توافق بلندمدت سرمایه‌گذاران هندی را نیز به سمت خود کشانده که نتیجه آن نزدیک به 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در این بندر خواهد بود. در کنار آن با پیگیری‌های انجام شده تجهیزات این بندر نیز که از اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده در کشورهای مختلف جهان خریداری شده، چند هفته قبل وارد این بندر شد که می‌تواند به بهبود قابل توجه آمار عملکرد منجر شود.

    به دنبال این اتفاق‌ها آمار عملکرد جدیدی که از سوی سازمان بنادر منتشر شده، نشان از آن دارد که در سه ماهه ابتدایی سال 96 بندر چابهار در حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری رشدی 99 درصدی را به ثبت رسانده است.

    سازمان بنادر اعلام کرده در سه ماهه ابتدایی امسال 9 هزار و 722 TEU کانتینر در سال سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد تخلیه و بارگیری شده که رشد 99 درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

    در بهار امسال 36 فروند شناور بالای هزار تن بیش از 413 هزار مواد نفتی و غیرنفتی را در چابهار جابه‌جا کرده‌اند که از این رقم 192 هزار تن به مواد غیرنفتی اختصاص دارد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی 66 درصدی را نشان می‌دهد.

    در کنار آن کشتی‌های 25 هزار تنی که حامل کالاهای اساسی از یکی از بنادر تایلند بوده‌اند نیز در چابهار پهلوگیری کرده‌اند که این موضوع می‌تواند نشانه ای برای رشد و توسعه این بندر بسیار مهم در آینده نزدیک باشد.

    چند ماه قبل رسما مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار به پایان رسید و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته دولت چند طرح توسعه دیگر را نیز در این بندر اجرایی خواهد کرد تا ظرفیت جابه‌جایی کالا در چابهار به حدود 20 میلیون تن در سال برسد.

    برچسب ها