عصر خودرو

عضو شورای عالی بورس:

راه اعتراض سهامداران، اغتشاش و اقدامات خلاف قانون نیست

عصر بازار- عضو شورای عالی بورس گفت: گروهی از سهامداران کنتور سازی ایران صرفاً بورس را مقصر می دانند و هیچ تقصیری برای شرکت کنتور سازی و حتی خودشان به عنوان تصمیم گیر قائل نیستند.

راه اعتراض سهامداران، اغتشاش و اقدامات خلاف قانون نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، قاسم محسنی در خصوص مسئولیت اطلاعاتی سرکت کنتور سازی بیان کرد: مسوولیت اطلاعاتی که شرکت کنتور سازی به سازمان ارائه کرده به عهده هیأت مدیره شرکت است. بر این اساس هر کسی که می خواهد در بازار سرمایه فعالیت کند باید بداند مسوولیت تهیه و صحت اطلاعات به عهده هیأت مدیره شرکت است.

    وی در ادامه افزود: دومین مسأله این است که این اطلاعات توسط موسسات حسابرسی، حسابرسی می شود و مسوولیت حسابرس بر اساس استانداردهای حسابرسی است بنابراین اگر حسابرسی اطلاعات دریافتی را حسابرسی کرد اما در مسیر حسابرسی از استانداردهای حسابرسی تبعیت نکرد و آنجا که نیاز به قضاوت حرفه ای وجود دارد قضاوت حرفه ای نادرستی انجام داد حسابرس مسوولیت دارد.

    محسنی  با تأکید بر این نکته که مسوولیت سازمان بورس، نظارت بر افشای اطلاعات است، اظهار داشت: چنانچه اطلاعات به موقع و بر اساس تشریفات حسابرسی منتشر نشود، سازمان به عنوان نهاد ناظر ورود می کند. به عبارتی سازمان بورس باید نظارت کند که حتماً حسابرسی روی اطلاعات صورت گرفته باشد و اگر قرار است در یک تاریخ مشخصی منتشر شود باید نظارت کند که در این تاریخ منتشر شود.

    این عضو شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: بر این اساس سازمان بورس یا شرکت بورس مسوولیت صحت اطلاعات ارائه شده را ندارد. چون در شرح وظایف سازمان بورس نیست که تک تک گزارشهای ارسالی را مطالعه کند که از صحت و سقم آن مطلع شود.

    وی ادامه داد: مسوولیت سازمان در به موقع افشا شدن اطلاعات است حالا اگر یک اطلاعاتی افشا شد و بعداً مشخص شد اطلاعات اشتباه است از دو حالت خارج نیست، یا ممکن است هیأت مدیره و حسابرس مقصر باشد یا نباشد در این موقع سازمان بورس موظف است این موضوع را پیگیری کند که اگر مقصر است علیه فرد متقلب و متخلف شکایت کند.

    محسنی در ادامه این گفتگو به اهمیت جایگاه سهامداران در تصمیم گیری برای ورود یا خروج از یک سهم تأکید موکد کرد و گفت: همه این موضوعات یک طرف و موضوع اصلی دیگر این است که سهامداران خود نیز باید مسوولیت سرمایه گذاری خود را بپذیرند.

    وی گفت: سهامداران علاوه بر همه این مسوولیتها و نظارتهایی که در بدنه نهاد ناظر وجود دارد نباید اجازه دهند که اغوا شوند و باید حواس خود را جمع کنند که ناخواسته و ناآگاه در دسته ها و رسته های کلاه بردار و سفته باز قرار نگیرند به خصوص کسانی که تحمل ریسک زیاد ندارند نباید خود را وارد یک سرمایه گذاری پرمخاطره شوند.

    به گفته عضو شورای عالی بورس برخی در سرمایه گذاری  بر شرکت کنتور سازی خسارت فراوان دیدند و سازمان بورس وظیفه دارد به دنبال احقاق حقوق سهامدارن این شرکت باشد که تا کنون نیز همین رویه طی شده اما توجه همگی باید به این موضوع باشد که برای سبک کردن بار اشتباهات خود به دنبال مقصر نگردند چون در تمامی شعارها و پلاکاردها سر پیکان به سمت سازمان و شرکت بورس بود بدون اینکه سهامداران بخشی از بار این ماجرا را به عهده خودشان یا شرکت کنتورسازی و حسابرس بدانند.

    محسنی در انتها اظهار کرد: اینکه سرمایه گذاران حق داشته باشند صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند یک امر بدیهی و درست است اما اینکه برای شنیدن صدایشان جایی را برهم بزنند، ضرب و شتم کنند، اهانت کنند، نه تنها حق هیچ کسی نیست بلکه اینگونه اقدامات خلاف قانون است و نشان از توسعه نیافتگی و حضور افراد غیر حرفه ای در بازار سرمایه دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو