عصر خودرو

مدیر کالایی کارگزاری آپادانا درباره چالش پتروشیمی ها تاکید کرد

وزارت خانه مسئول تایید صلاحیت خریداران است نه بورس کالا

عصر بازار: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد چرا که تاکید دولت روحانی بر شفافیت اقتصادی مانع بزرگی در راه کسانی است که خواستار دادن اختیار به شرکت های پتروشیمی برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا هستند.

وزارت خانه مسئول تایید صلاحیت خریداران است نه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    مدیر کالایی کارگزاری آپادانا با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار عصر بازار تاکید کرد: عرضه هایی که از کانال بورس کالا صورت می گیرد از طریق سیستم بهین یاب که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند به گونه ای سازماندهی شده است که کالا به دست تمام مصرف کنندگان اصلی برسد. پیام آرمات ادامه داد: حال اگر این موضوع در برخی موارد اتفاق نمی افتد و افرادی که عضو بهین یاب هستند فعالیت شان محدود شده و کالای خریداری شده را با روش های مختلف به فروش می رسانند این دیگر به عهده بورس کالا نیست چرا که وظیفه نظارت بر شرکت ها به عهده وزارتخانه مربوطه است. او گفت: صحبت هایی که اخیرا مطرح شده است به نوعی چراغ سبز برای خروج برخی شرکت های پتروشیمی است که به دلیل شفافیت موجود در بورس کالا از آن گریزانند. آرمات خاطرنشان کرد: اگر این صحبت ها به واقعیت تبدیل شود روال معاملات به سیستم حواله ای گذشته خواهد برگشت که در آن شرکت ها کالا را به هر کس که دوست داشتند و با هر شرایطی می فروختند و هیچ گزارش عملکرد شفافی نیز درباره آنها وجود نداشت.
    این کارشناس بورس کالا در ادامه با بیان اینکه امسال درآمد مالیاتی بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت شده است، افزود: شفافیت و قاعده مندی نظام مالیاتی در بورس کالا یکی از مزیت های آن است که با تکیه بر آن می توان مالیات های مربوطه را به طور کامل دریافت کرد.
    مدیر کالایی کارگزاری آپادانا در ادامه با اشاره به مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالا اظهار کرد: اگر به جای سیستم قیمت گذاری دو هفته یک بار برای محصولات پتروشیمی از مکانیزم عرضه و تقاضا استفاده کنیم بازار به تعادل خواهد رسید. او تصریح کرد: بورس ها در تمام دنیا ابزارهای مختلفی دارند که آینده بازار و قیمت یک محصول را به فعالان اقتصادی می دهد. درواقع معاملات فیوچرز می تواند تا حدود زیادی به این مساله کمک کند ولی متاسفانه در کشور ما به دلیل یکسری قوانین دستوری چنین ابزارهایی را در اختیار نداریم.

    برچسب ها