عصر خودرو

سهم نفت اوپک در آمریکا کاهش یافت

عصر بازار- صادرات نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به آمریکا طی چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

سهم نفت اوپک در آمریکا کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در حالیکه اوپک در سال 1990 میلادی نزدیک به 62 درصد از نفت وارداتی آمریکا را تامین می کرد، همزمان با افزایش تولید نفت کانادا و جایگزینی آن با نفت اوپک، این رقم به تدریج تا سال 2008 میلادی کاهش یافت.

    پس از سال 2008 میلادی، ترکیب بحران اقتصادی و افزایش تولید نفت شیل آمریکا موجب شد که سهم بازار اوپک در واردات نفت آمریکا به شدت کاهش یابد و به 36 درصد در سال 2015 سقوط کند.

    کاهش تولید نفت داخلی آمریکا در سال 2016 موجب شد که این کشور طی سال گذشته واردات نفت خود از اوپکی ها را یکبار دیگر افزایش دهد و به همین خاطر سهم صادرات نفت اوپک به آمریکا افزایش یافت و به 40 درصد در سال گذشته رسید. با این وجود، سهم صادرات نفت اوپک به آمریکا به دومین مقدار پائین خود در تاریخ رسیده است.

    اوپک بعد از اینکه متوجه شد نمی تواند با پائین کشیدن قیمت نفت، تولیدکنندگان نفت آمریکا را از صحنه بیرون کند، تصمیم به ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت گرفت. تمدید برنامه کاهش تولید نفت این سازمان تلاشی است برای کاهش دادن سطح ذخیره سازی نفت در جهان، اما این استراتژی نیز آنطور که انتظار می رفت جواب نداد. گزارش های تازه حاکی از آن است که عربستان قصد دارد برای کاهش دادن سطح ذخایر نفت آمریکا، صادرات نفت به این کشور را کم کند.

    آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می دهد که واردات نفت آمریکا از اوپک از سال 1986 میلادی تا کنون به بیش از 91.2 میلیارد بشکه رسیده است.

    عربستان که بزرگترین تامین کننده نفت آمریکا در اوپک است، طی 31 سال گذشته نزدیک به 14.5 میلیارد بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است. با افزایش تولید نفت داخلی آمریکا، واردات نفت از عربستان طی سالهای گذشته کاهش یافته بطوریکه در سال گذشته تنها 400 میلیون بشکه نفت عربستان به آمریکا ارسال شد.

    ونزوئلا نیز که 11.9 میلیارد بشکه نفت از سال 1986 میلادی به آمریکا فروخته است، در سالهای اخیر شاهد جایگزینی نفتش با نفت کانادا بود. ونزوئلا در سال 2016 موفق شد 271 میلیون بشکه نفت به آمریکا بفروشد.

    نیجریه، دیگر عضو اوپک، که در سال 2010 در حدود 983 میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرده بود، در فاصله چهار سال شاهد کاهش 94 درصدی صادرات نفت خود به این کشور بود.

    در همین حال، از آنجائیکه پالایشگاه های نفت آمریکا قادر به پالایش نفت تولیدی آمریکا نیستند، این کشور ناچار به وارادات نفت های سنگین تر است. تنها کشور عضو اوپک که طی سالهای گذشته با افزایش واردات نفت توسط آمریکا مواجه شد اکوادور بوده است. این کشور نفت سنگین تولید می کند.

    برچسب ها