عصر خودرو

بدبینی کم‌سابقه به روند فلز زرد;

طلایی که نمی‌درخشد

عصر بازار- افت ۲/ ۲ درصدی بهای اونس طلا در ماه ژوئن، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را کاهشی کرده است.

طلایی که نمی‌درخشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، تازه‌ترین نظرسنجی‌های «کیتکو» نشان می‌دهد بیش از 60 درصد کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند که فلز زرد، نیمه دوم سال 2017 را با ضعف آغاز کند. سرمایه‌گذاران خرد که معمولا گرایش به «افزایشی» بودن دارند، برای هفته جدید که نخستین هفته جولای است به حدی «کاهشی» شده که کیتکو در گزارشی این میزان تردید آنها به روند طلا را در حدود دو سال گذشته، بی‌سابقه دانسته است. کیتکو برای گزارشی که جزئیات نظرسنجی‌ها را پوشش می‌دهد این تیتر را برگزیده است: «طلا درخشش‌اش را از دست می‌دهد.» اونس طلا در حالی روز جمعه، آخرین روز ماه ششم میلادی، روی بهای 1241 دلار ایستاد که سال 2016 را با بهای 1261 دلار به پایان برده بود. اونس در فصل اول 2017 حدود 8 درصد رشد را تجربه کرد، اما در فصل دوم با 6/ 0 درصد افت متوقف شد. ماه ژوئن نیز با افت بیش از 2 درصدی ماه خوبی برای طلا نبود تا حالا ناامیدی در نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت مشهود باشد، گرچه دسته‌ای از تحلیلگران هنوز به طلای درازمدت امید دارند.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 11 نفر معادل 61 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش و 4 نفر معادل 22 درصد، افزایش قیمت‌های طلا در هفته کاری جاری را که از امروز دوشنبه آغاز شده، پیش‌بینی کرده‌اند. 3نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. افرادی که نظری خنثی دارند یا جهت‌گیری بازار را نامشخص نمی‌دانند یا نتیجه نوسان‌ها را ثبات نسبی قیمت می‌دانند.از آن سو، سرمایه‌گذاران خرد نیز که عمدتا افزایشی هستند، این بار با نسبت 2 به یک کاهشی هستند. در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 2666 نفر شرکت کرده‌اند که بیشترین میزان شرکت‌کننده از اکتبر 2016 است. از میان اینها، 1816 نفر معادل 68 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. این درصد، بیشترین درصد کاهشی‌ها از جولای 2015 است. در آن مقطع، 75 درصد پاسخ‌دهندگان از میان مخاطبان، کاهشی بودند. در نظرسنجی اخیر، 680 رای‌دهنده معادل 26 درصد نیز انتظار افزایش قیمت‌ها را در این 5 روز کاری داشته‌اند. 170 نفر معادل 6 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های حرفه‌ای

    اونس در حالی هفته گذشته تضعیف شد که شاخص دلار با ضعف خود به نفع طلا کار می‌کرد. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید: «مقصر اصلی، چشم‌انداز حرکت 4 بانک از 52 بانک مرکزی عمده جهان به سوی سیاست انقباض پولی است.»شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تردینگ» در میان کاهشی‌های بازار است. او می‌گوید: «مسیر طلا کاهشی است. دلار واقعا تضعیف شده اما طلا بهره‌ای نبرده است. اگر نتوانیم از افت دلار موقعیت جهش بسازیم، به‌نظر می‌رسد نقد کردن طلا در بازاری که در جست‌و‌جوی کف قیمتی است، ادامه خواهد داشت.»دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» پیشنهاد می‌کند که رشد بازارهای سهام با وجود تعدیل‌های اخیر، فشار را روی فلز زرد حفظ می‌کند. آدام باتن، تحلیلگر ارزی «فارکس لایو» هم با اشاره به «انقباض پولی بانک‌های مرکزی» از کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت می‌گوید.با این همه، کارشناسان افزایشی هم وجود دارند. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید: «اساسا، اوضاع مثبت است. دلار ضعیف است و تنش‌های ژئوپلیتیک و نااطمینانی‌های سیاست آمریکا ادامه دارند، عواملی که حامی طلا هستند.»با این حال، بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش‌بینی کرده است که بازار جهانی طلا در 6 تا 12 ماه آینده پیرامون مرز قیمتی 1250 دلار به توازن می‌رسد. به باور تحلیلگران این موسسه نامدار، عامل عمده کاهش ارزش جهانی فلز زرد در ماه‌های پیش رو افزایش نرخ بهره واقعی آمریکا بوده است. فدرال رزرو آمریکا از ابتدای سال‌جاری میلادی2 بار نرخ بهره وجود فدرال را افزایش داده و گفته که تا پایان سال 2017 یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. موسسه گلدمن ساکس می‌گوید: «ما چشم‌انداز متعادلی را برای قیمت جهانی طلا در نظر داریم و پیش‌بینی می‌کنیم قیمت هر اونس طلا در 6 تا 12 ماه آینده به‌طور میانگین به 1250 دلار خواهد رسید.»

     

    برچسب ها