عصر خودرو

کاهش ۱۵ درصدی صادرات نفت ایران به هند

عصر بازار- به گفته منابع آگاه از برنامه بارگیری نفتکش ایران، صادرات نفت این کشور به دلیل صادرات کمتر به اروپا، در ژوئیه هفت درصد نسبت به ماه میلادی گذشته کاهش خواهد یافت.

کاهش ۱۵ درصدی صادرات نفت ایران به هند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ایران برای جبران سهم بازاری که در دوران تحریم‌های غربی به رقیبان منطقه‌ای مانند عربستان سعودی واگذار کرده بود،  تولید نفت را افزایش داده است. صادرات ایران در سال گذشته کاهش مشابهی در ژوئیه داشت اما از ماه اوت به بعد بهبود چشمگیری پیدا کرد.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، ماه گذشته اظهار کرده بود مجموع تولید نفت کشور اندکی بیش از 3.9 میلیون بشکه در روز است و انتظار می‌رود تا مارس سال 2018 به چهار میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

    بر اساس گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، بارگیری نفت خام از بنادر ایرانی بدون در نظر گرفتن میعانات میدان‌های گازی، در ژوئیه به 1.93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و دو میلیون بشکه از میزان مذکور در نفتکش‌ها ذخیره خواهد شد.

    آمار بارگیری برای میعانات برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه هنوز موجود نیست.

    طبق این گزارش، مجموع صادرات نفت ایران در ژوئیه 1.86 میلیون بشکه در روز خواهد بود که دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت. از این میزان 1.28 میلیون بشکه در روز به مقصد آسیا و 580 هزار بشکه در روز به مقصد اروپا خواهد بود. در حالی که ماه گذشته 1.30 میلیون بشکه در روز به آسیا و 700 هزار بشکه در روز به اروپا صادر شد.

    چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، در ژوئیه 658 هزار بشکه در روز بارگیری خواهد کرد که بالاترین میزان از سپتامبر گذشته و سه درصد بالاتر از ژوئن خواهد بود.

    هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران باقی مانده و قرار است در ماه میلادی جاری 395 هزار بشکه در روز بارگیری کند که نسبت به ژوئن 15 درصد کاهش خواهد داشت.

    دهلی‌نو به تلافی عدم اعطای امتیاز توسعه یک میدان گازی به شرکت‌های هندی از سوی تهران، واردات نفت از ایران را محدود کرده است. واردات نفت ایران از سوی هند در ماه مه به پایین‌ترین سطح از ژوئن سال 2016 رسید.

    ژاپن قرار است 134 هزار بشکه در روز در ژئیه نفت از ایران خریداری کند که 34 درصد نسبت به ژوئن افزایش خواهد داشت و بالاترین میزان از ژانویه خواهد بود. بارگیری نفت ایران برای کره جنوبی ماه جاری به 97 هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاترین میزان در چهار ماه گذشته خواهد بود و نسبت به 90 هزار بشکه در روز در ژوئن افزایش خواهد داشت.

    در اروپا، ترکیه که بزرگترین خریدار نفت ایران است، ماه میلادی جاری 194 هزار بشکه در روز نفت خریداری خواهد کرد که 27 درصد نسبت به ژوئن کاهش نشان می‌دهد.

    ایتالیا حدود 100 هزار بشکه در روز از ایران نفت خواهد خرید که کمتر از 133 هزار بشکه در روز در ژوئن است. یونان و اسپانیا هر یک حدود 65000 بشکه در روز نفت خواهند خرید که تغییر چندانی نسبت به ژوئن نخواهند داشت.

    برچسب ها