عصر خودرو

ارزیابی نمایندگان از نرخ ارز ۳۱۰۰ تومانی در بودجه ۹۵

عصر بازار: برخی از نمایندگان مجلس نسبت به تعیین نرخ ارز سه هزار و ۱۰۰ تومانی از سوی دولت در بودجه سال آینده اظهارات خود را بیان کردند.

ارزیابی نمایندگان از نرخ ارز ۳۱۰۰ تومانی در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  در حالی‌که چند وقتی تا ارسال لایحه بودجه سال آینده به مجلس وقت باقی مانده نرخ پایه دلار در این لایحه رسانه‌ای شد؛ نرخ سه هزار و 100تومانی که با توجه به نرخ دلار در بودجه سال جاری 250 تومان افزایش را تجربه کرده است.

    زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد نرخ دلار مبادله‌ای دو هزار و 470 تومان بود. اما در دو سال گذشته با یک شیب ملایم نرخ دلار مبادله‌ای به دو هزار و 990 تومان رسیده و در مرز سه هزار تومان باقی ماند. این سیاستی است که نشان می‌دهد دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز و کم کردن شکاف میان این دو نرخ، نرخ دلار مبادله‌ای را تدریجا افزایش داده و به دلار آزاد نزدیک کرده است. به گونه‌ای که اختلاف هزار تومانی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای در دولت قبل و تا سال 92 اکنون به نصف رسیده و حدود 500 تومان است.

    اما ارزیابی نمایندگان مجلس نسبت به نرخ ارز  سه هزار و 100 تومانی در بودجه سال 95 چیست؟

    عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: دولت هر چقدر نرخ ارز را در بازار پایین‌تر اعلام کند جای سوء استفاده باز می‌شود و تفاوت ارز دولتی با ارز بازار باعث رانت می‌شود و تمام رانت‌هایی که در بخش پولی و ارزی به وجود می‌آید همین چند نرخی بودن ارز است.

    او ادامه می‌دهد: قیمت ارز و گردش مالی بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند؛ مانند میزان واردات ارز در کشور و فروش و صادرات کالا به خصوص صادرات نفت است که قیمت ارز را تاحدودی تعیین می‌کند.

    یوسفیان‌ملا تصریح می‌کند: هر قیمتی که دولت شخصا بخواهد تعیین کند قیمت دستوری است ما تاکنون هیچ‌گاه قیمت ارز واقعی را استخراج نکردیم. قیمت واقعی ارز را بازار و واردات و صادرات کشور تعیین می‌کند.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان می‌کند: وقتی دولت در مورد نرخ ارز عددی را اعلام می‌کند عدد فرضی به شمار می‌رود. حتی خود دولت هم ممکن است از این عدد تبعیت نکند. اصل و اساس ما متکی نبودن به نفت است و نظر بر آن بود که اتکا به نفت در بودجه از بین برود و سالانه 20 درصد اتکا به نفت را از بین ببریم و جایگزینی برای آن پیدا کنیم نه اینکه از مردم مالیات و عوارض بگیریم و به مردم فشار بیاوریم.

    او خاطر نشان می‌کند: دولت ناگزیر است برای بودجه سالانه یک قیمتی را اعلام کند اما این رقم واقعی نخواهد بود. زیرا مشخص نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد و نمی‌دانیم قیمت دلار در بازار چه قدر خواهد شد.در مجموع بودجه ما اساسا بودجه فرضی است.

    یوسفیان‌ملا اظهار می‌کند: در حال حاضر نباید خیلی حساس شد که نرخ ارز سه هزار و 100 تومانی از طرف دولت چقدر درست یا غلط است. دولت باید در بودجه درآمدی را اعلام کند و هر چقدر هم این درآمد را پایین‌تر بگذارد مشخص می‌شود که دولت می‌خواهد بودجه را به نفت متکی نکند و هرچقدر قیمت را بالاتر بگذارد مشخص می‌شود که دولت تلاشی در صادرات کالاها برای جایگزین نفتی ندارد.

    در این میان ابراهیم نکو، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: زمانی که در بودجه، نرخ ارز به دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای که دارد در روابط اقتصادی و مبادلات و مراودات و تجارت منطقی نباشد قطعا بسیاری از برنامه‌های اقتصادی ما را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و مبادلات ارزی ما را به هم می‌ریزد و می‌تواند در مباحث اقتصادی ما اثر خودش را بر جای بگذارد.

    نکو خاطر نشان می‌کند: اولین و مهمترین موضوع در بحث بودجه سالانه در خصوص ارز منطقی نگاه کردن به تعیین نرخ است یعنی اگر ما بتوانیم نرخ ارز را متناسب با نرخ واقعی تنظیم کنیم اگر در آینده نرخ ارز تغییری کند آنچنان اثر گذار نخواهد بود.

    دبیر اول کمیسیون اقتصادی در پایان بیان می‌کند: نرخی که از سوی دولت اعلام شده بر اساس واقعیت‌های بانکی و مباحث فنی قرار گرفته و کارشناسانه و حساب شده تعیین شده است.  اگر دولت نرخ ارز را پایین‌تر و بالاتر از این مبلغ قرار می‌داد ما با برآورده شدن منابع درآمدی بودجه و هزینه‌ها دچار آسیب و تنش می‌شدیم و به عقیده من این مبلغ منطقی‌تر از مبالغ دیگر است، هر چند که می‌شد بهتر از آن هم کار کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها