عصر خودرو

کارشناس اقتصادی:

رونق بورس، عامل تحرک اقتصاد کشور است

عصر بازار: رییس پیشین اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی بورس تهران نگهداشتن بهره مالکانه درحد ۲ تا ۳ درصد، احیای جوایز صادراتی، تعیین تعرفه ۴۰درصدی برای فولاد و برگشت قیمت برق و گاز به سال ۹۲ را مهمترین عوامل رونق بورس برشمرد و گفت: رونق بورس تهران عامل تحرک اقتصاد کشور است.

رونق بورس، عامل تحرک اقتصاد کشور است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بهمن آرمان با تاکید براینکه دولت برای نجات بورس و ایجاد رونق در اقتصاد ناگزیر از اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز است، افزود: دولت برای نجات صنایع معدنی و فولاد باید قیمت برق و گاز طبیعی را به قیمت های سال 92 برگرداند و تعرفه واردات فولاد از 10 درصد فعلی را به 40 درصد افزایش دهد زیرا این دو سهم مهمی در بورس تهران دارند و حل مشکلات آنها رونق بورس را به همراه خواهد داشت.

    وی با بیان آنکه دولت باید جوایز صادراتی را احیا کند زیرا این امر سبب خواهد شد تا صادرات صرفه داشته و بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم، گفت: از طرف دیگر دولت می بایستی بهره مالکانه معادن را درحد 2 تا 3 درصد نگهدارد و اگر این عوامل انجام شود بدون شک بورس از رکود خارج شده و مردم دوباره به دولت اطمینان خواهند یافت و در نهایت چرخ اقتصاد به حرکت درخواهد آمد.
    آرمان بابیان آنکه دولت برای نجات بورس باید در بعد مالیات ها همانند مدل ژاپن عمل کرده و مالیات بر شرکت ها در بورس را از 25 درصد فعلی پایین تر آورد، تصریح کرد: در مرحله دوم سهامداران جز را از پرداخت مالیات معاف کند.
    کارشناس ارشد اقتصاد با اشاره به سیاست دولت برای افزایش درآمدها از طریق مالیات به علت کاهش درآمد نفت و تضاد آن با معاف کردن سهامداران جز، گفت: کل درآمد دولت از بابت مالیات از شرکت های پذیرفته شده در بورس 40 هزار میلیارد ریال بیشتر نیست بنابراین اگر سهامداران جز از پرداخت مالیات معاف شوند آنچنان آسیبی به دولت وارد نمی شود.
    وی گام بعدی دولت برای رونق بورس را از اقدام هایی که وزارت نفت باید انجام دهد، دانست و افزود: وزیر نفت باید قیمت خوراک پتروشمی ها را به قبل بازگرداند در این مسئله جای هیچگونه چشم پوشی نیست.
    آرمان با انتقاد از اقدام وزیر نفت که بدون داشتن اطلاعات کافی و اقتصادی قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده، آن را در تضاد با مردمی شدن اقتصاد دانست.

    ** روند شکل گیری بورس در ایران
    رییس پیشین اداره مطالعات اقتصادی بورس تهران روند شکل گیری بورس در ایران را از دهه 1340 خورشیدی عنوان کرد و گفت: در دهه40 خورشیدی زمانی که دولت وقت تصمیم گرفت توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور انجام دهد به طور همزمان سه اقدام کلیدی ایجاد سازمان توسعه ای به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا ایدرو را براساس مدل موجود در ایتالیا، تامین سرمایه از منابع خارجی و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران را در دستور کار قرار داد.
    وی با اشاره به اینکه دولت وقت برای تامین منابع مالی مورد نیاز صنعتی شدن کشور سازمان بورس و اوراق بهادار را که لایحه اش به مجلس ارائه شده بود را در سال 1345 از تصویب مجلس گذراند، افزود: از سال 1346عملا فعالیت این نهاد در ایران آغاز شد هرچند شرایط آن زمان جایگاهی برای بورس نمی دید ولی با این وجود بورس پیش از انقلاب به مراتب کامل تر و بهتر کار و استانداردهای بین المللی را رعایت می کرد و دولت برای اینکه پرسنل ایرانی آموزش ببینند تعدادی از نخبگان مسلط به زبان انگلیسی را برای برای کسب تخصص به لندن اعزام کرد.
    آرمان با بیان آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت بورس به دلایلی متوقف شد، گفت: در زمانی که بورس تعطیل بود و علیرغم صورت نگرفتن هیچ گونه معامله ای در آن، عده ای به تحریک گروه های چپ بویژه حزب توده به ساختمان قدیمی بورس در خیابان سعدی هجوم آورده و می خواستند بورس را به شکل فیزیکی هم تعطیل کنند که این کار با مقاومت روبه رو شده و عملی نشد.
    این کارشناس سابق بورس تهران با اشاره به باور حزب توده که معتقد بود بورس یکی از اجزای اقتصاد سرمایه داری است پس بهتر است، وجود نداشته باشد، تصریح کرد: با بر سر کار آمدن دولت سازندگی فعالیت بورس آغاز شد.
    وی با بیان اینکه رییس جمهور وقت همواره از بورس حمایت کرده و در دو نوبت با مسوولان آن دیدار کرده و حتی از بورس دیدار کرد، افزود: هرگاه مشکلی پیش می آمد مسوولان بورس فراخوانده و راهکارهای لازم را می دادند ولی با این وجود مخالفت با نهادی به عنوان بورس و مردمی کردن اقتصاد و شفاف کردن آن هنوز برجای بود.
    آرمان با اشاره به اینکه به هر حال بورس به این طریق شکل گرفت و در دوره سازندگی بیشترین بالندگی را علی رغم مخالفت ها پیدا کرد، گفت: این مخالفت ها در دولت نهم به حدی رسید که احمدی نژاد آن را قمارخانه نامید که باید تعطیل شود و با مخالفت هایی که با وی شد، رئیس دولت دهم پس از آنکه متوجه شده این بازار بیش از 2 میلیون سهامدار دارد و اگر اقدامی کند به صلاح نخواهد بود، دست از سر بورس برداشت و در این اواخر افزایش شاخص بورس را به عنوان یکی از شاخص های موفقیت دولت خود برمی شمرد.
    رییس پیشین اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی بورس تهران با اشاره به روند شکل گیری بورس در ایران و تلاش های صورت گرفته برای متوقف کردن فعالیت آن، تاکید کرد: همان جریان هایی که از ابتدا موجب ایجاد بحران در بورس شده اند و این بار با همکاری تعدادی از نمایندگان مجلس و با بهانه قرار دادن اینکه در صنعت پتروشیمی رانت هایی وجود دارد، به یکباره و بدون هیچ گونه کار کارشناسی، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی را بیش از 4 برابر کردند.
    وی افزایش یکباره قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی را در جهان بی سابقه برشمرد و افزود: این موضوع بازتاب های منفی روی بورس داشت زیرا که حدود 50 درصد از ارزش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از صنعت پتروشیمی است.
    کارشناس سابق صنعت پتروشیمی ایران گفت: این افراد ضمن هدف قرار دادن صنایع پتروشیمی اهداف بلندمدت تری را هم دنبال می کردند زیرا صادرات مواد پتروشیمی سهم عمده ای در صادرات غیرنفتی ایران دارد و ایران به علت داشتن دومین ذخایر گاز، صنعت پتروشیمی در آن دارای مزایای بسیار است و در اختیار داشتن گاز طبیعی نیز یک مزیت نسبی نیست بلکه ویژگی مطلق است.
    وی تاکید کرد: بنابراین وقتی چنین نظریه ای مطرح شد و آن را به تصویب رساندند، در عمل می دانستند، دارند چکار می کنند و به هدف خود نیز رسیدند و ما دیدیم که به دنبال این مسئله بورس دچار رکود شد و شاخص مرتب درحال نزول است.

    ** بحران صنعت فولاد تاثیر گذار در بورس تهران
    وی با اشاره به بحرانی که در صنعت فولاد جهانی رخ داد و از آن اصطلاحا، دره مرگ نام می برند، افزود: این موضوع باعث شد قیمت فولاد برای چهار تولیدکننده اصلی آن یعنی فولاد مبارکه، خوزستان، ذوب آهن اصفهان و خراسان که تقریبا 97 درصد فولاد کشور را تولید می کنند و سهم عمده ای در بورس تهران دارند، به یک سوم برسد.
    آرمان با اشاره به اینکه قیمت سنگ آهن نیز به زیر 50 دلار رسید، افزود: این قیمت برای تولیدکنندگان سایر کشورها به دنبال کاهش قیمت انرژی که سهم عمده ای در تولید فولاد دارد شدیدا کاهش یافت و این امر باعث شد، هزینه تولید برای آنها کاهش یابد اما در ایران نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم یافت.
    این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه وزارت نفت در یک اقدام نامناسب به یکباره در سال 93 قیمت گاز طبیعی تحویلی به کارخانه های فولاد را 85 درصد افزایش داد درحالی که قیمت انرژی برای سایر تولیدکنندگان فولاد کاهش یافته بود، تاکید کرد: بنابراین تولید فولاد برای تولیدکنندگان ایرانی با قیمت فعلی انرژی باصرفه نبود لذا در حال حاضر بالغ بر 2.5 میلیون تن فولاد تولید داخلی در انبارها بدون مشتری مانده است.
    وی با اشاره به تجارت مکارانه(دامپینگ)کشورهای خارجی که سبب کاهش هزینه تمام شده آنها در مقایسه با تولیدات داخلی می شود و ایران را به بهشت واردات آنها تبدیل کرده، گفت: از سوی دیگر دولت در یک اقدام نابجا بهره مالکانه معادن سنگ آهن را که درهمه کشور ها بین 2 تا 3 درصد نوسان دارد به یکباره به 30 درصد رساند.
    آرمان افزود: این موضوع سبب شد قیمت سهام شرکت های تولیدکننده سنگ آهن کاهش یابد و عملا سرمایه گذاری در بخش فولاد، معادن و پتروشیمی که سه عنصر تشکیل دهنده اقتصاد ایران هستند را غیرصرفه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو