عصر خودرو

رشد ۶۰ دلاری اونس در یک ماه گذشته

طلا ۲ درصد دیگر گران شد

عصر بازار: بازار طلا گرچه در آخرین روز هفته گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها بود، اما اونس در طول ۵ روز کاری با ۲۲ دلار رشد به قیمت ۱۱۷۸ دلار رسید تا با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی به استقبال هفته کاری جدید برود. رشد حدودا ۲ درصدی بهای اونس طلا در هفته گذشته باعث شده معامله‌گران و کارشناسان همچنان ادامه رشد ارزش فلز زرد را پیش‌بینی کنند، امری که با توجه به اثرگذاری عوامل مختلف به هیچ روی قطعی نیست.

طلا ۲ درصد دیگر گران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز دوشنبه تحت‌تاثیر عوامل مختلف تا قیمت 1169 دلار یعنی بالاترین قیمت سه ماه گذشته بالا رفته بود، در نخستین روز هفته گذشته در نهایت روی قیمت 1163 دلار ایستاد. رشد 7 دلاری روز دوشنبه عمدتا ناشی از افزایش خریدهای فنی و افت شاخص دلار بود. شاخص دلار در مقطعی از روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح در سه هفته گذشته رسید. بازارهای جهانی روز دوشنبه آرام‌تر بودند؛ چراکه بازارهای آمریکا و ژاپن در تعطیلی بودند. همچنین ادامه بحث بر سر تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو به رشد طلا کمک کرد. بهای نفت خام گرچه در ابتدای روز با افزایش روبه‌رو بود و به رشد طلا کمک کرد، اما با افت در ادامه روز به پایین آمدن طلا از اوج روزانه کمک کرد. اونس روز سه‌شنبه در نهایت روی بهای 1168 دلار ایستاد. روز سه‌شنبه بازار تحت‌تاثیر رشد مقطعی دلار و عقب‌نشینی اصلاحی از اوج سه ماهه روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد و تا قیمت 1151 دلار نیز رسید، اما رسیدن قیمت‌ها به این کف، جهش قیمت را در پی داشت. خبر افت 20 درصدی واردات چین در ماه سپتامبر، دلیل بسیار مهم دیگری بود که تقاضا برای طلا را به شدت کاهش داد. با این همه تغییر احساس بازار نسبت به روند کوتاه و میان‌مدت طلا که در هفته‌های گذشته مشاهده شده، «افزایشی»‌های بازار را در موقعیت خوبی نگه داشت. بازارهای سهام روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر اخبار نگران‌کننده چین، با افت روبه‌رو شدند، اما این امر کمک محدودی به طلا کرد.

    فلز زرد روز چهارشنبه جهشی قابل‌توجه را تجربه کرد تا بهای اونس با افزایش 21 دلاری به رقم 1184 دلار برسد. این جهش عمدتا ناشی از انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا، افت شاخص دلار و تحلیل‌های فنی بود. اونس در این روز به بالاترین قیمت در 5/  3 ماه گذشته رسید. مهم‌ترین داده روز میزان خرده‌فروشی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بود که رشدی 1/  0درصدی را نشان می‌داد. بازبینی ارقام خرده‌فروشی ماه‌های قبلی نیز ناامیدکننده بود. به این ترتیب نرخ بهره فدرال‌رزرو به احتمال قوی در سال‌جاری میلادی افزایش نخواهد یافت. این اوضاع به افت دلار نیز منجر شد که بیشتر به فلز زرد کمک کرد. اونس روز پنج‌شنبه را نیز در ثباتی نسبی نزدیک به رکورد 5/  3 ماهه ماند. همزمان نقره نیز نزدیک به بالاترین سطح در 4 ماه گذشته معامله شد.

    البته طلا در این روز تا حدی تحت‌فشار گزارش میزان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا قرار گرفت که کمترین میزان در 40 سال گذشته بود. این آمار باز هم به عدم قطعیت موجود درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو افزود. این داده همچنین به‌شدت به تقویت دلار منجر شد که عامل فشار دیگری برای طلا شد. با این همه رشد طلا در هفته گذشته نشان می‌دهد که وضعیت بازار کالا نسبت به ماه‌های گذشته تغییر کرده است. اونس روز جمعه را با نوسان‌های کاهشی شروع کرد و تا پایان روز به قیمت 1177 دلار رسید تا طلا با وجود پایین آمدن از اوج 5/ 3ماهه در طول هفته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده باشد. روز جمعه همچنین ادامه تقویت شاخص دلار و سودگیری معامله‌گران به ضرر طلا عمل کرد. عوامل کاهشی روز جمعه توانستند اثر افزایشی رشد بهای نفت را در بازار طلا خنثی کنند. این روند افزایشی در هفته‌های گذشته باعث شده که اونس در 30 روز گذشته حدود 60دلار رشد را تجربه کرده باشد. آیا این رشد در هفته جدید کاری نیز ادامه خواهد یافت؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها