عصر خودرو

طلا در میانه کانال محبوس ماند؛

جهش اونس از کف یک ماهه

عصر بازار- اونس طلا در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار گرفتار شده است. مهم‌ترین دلایل فشار بر فلز زرد تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و ادامه ضعف قابل توجه نفت خام است. اگر افت‌های گاه‌به‌گاه شاخص‌های سهام، داده‌های بد اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیک نبود، اونس احتمالا این روزها بهایی بسیار ارزان‌تر داشت.

جهش اونس از کف یک ماهه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که روز چهارشنبه توانسته بود با 3 دلار رشد به بهای 1246 دلار برسد، پنج‌شنبه نیز توانست روی مرز میانه کانال قرار بگیرد اما رشد آن به محدوده‌های بالاتر دست کم در کوتاه مدت دور از ذهن است، گرچه جهش آن از کف یک ماهه قابل توجه است. اونس طلا روز جمعه را با بهای 1252 دلار آغاز کرد، اما تا ساعت 8 عصر که این گزارش نهایی شد به قیمت 1256 دلار رسید، البته هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین هفته ماه ژوئن رقم خورده باشد.

    اونس در سومین روز کاری هفته حتی تا قیمت 1241 دلار هم پایین آمد، گرچه در نهایت روی قیمت 1246 دلار ایستاد. رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از جهش فنی پس از رسیدن اونس به کف 4 هفته‌ای و همچنین افت بازارهای دارایی بود. مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های بورس، ادامه افت بهای نفت خام در این روز و البته کاهش بازدهی اوراق قرضه دولتی بود. افت بهای نفت خام و کاهش بازدهی اوراق نشانه‌های فشارهای ضدتورمی هستند که می‌توانند ضدرونق باشند. در سومین روز هفته میلادی، افت بازارهای سهام، خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش داد اما احتمال کاهش تورم، در بازار کالاهای خام از جمله بازار فلزهای گرانبها یک عامل کاهشی مهم است. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «ناظران بازار طلا باید به تنش‌های آمریکا و کره‌شمالی دقت داشته باشند. در پی افزایش فشارها بر ترامپ پس از مرگ یک شهروند آمریکایی بعد از حدود یک سال زندانی بودن در کره‌شمالی، سوال مهم این است که رئیس‌جمهور آمریکا چگونه اقدام خواهد کرد؟» چهارشنبه، همزمان با افت بهای نفت خام به زیر بشکه‌ای 43 دلار، شاخص دلار به عدد 55/ 97 واحد افت کرد. پایان موقعیت‌های فروش که پس از خوردن طلا به کف قیمتی آغاز شده بود در چهارمین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد تا بهای اونس روز پنج‌شنبه، 4 دلار دیگر رشد کند. نفت خام هم در این روز اندکی رشد کرد تا بخشی از نگرانی‌ها کمتر شود.با این همه، نوسان اونس نزدیک کف 14 ماهه، عمده نگرانی‌ها را پررنگ نگه داشت. شاخص دلار در این روز رشد داشت و به عدد 59/ 97 واحد رسید. کیتکو روز پنج‌شنبه باز هم نوشت: «در کنار افت اخیر بهای نفت خام، یک عامل مهم دیگر در بازار، افت بازدهی اوراق قرضه دولتی بوده است.»

    اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه رشد را تجربه کرده بود روز جمعه را نیز با روند رشد آغاز کرد. آنچه صبح جمعه به اونس کمک کرد ادامه احیای بهای نفت خام بود، اما این احیا نه چندان قوی است که خیال طلا را راحت کند و نه با کمک به بازارهای سهام به نفع طلا کار می‌کند. با این همه،‌ همه به روند طلا بدبین نیستند. عوامل افزایشی اقتصادی-سیاسی باعث شده برخی به روند بهای طلا در نیمه دوم سال امید داشته باشند. استاندارد چارترد بانک در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2017 میلادی با افزایش روبه‌رو‌ خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، استاندارد چارترد بانک پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال به بیش از 1300 دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش سوکی کوپر، تحلیلگر ارشد اقتصادی این موسسه مالی تاکید کرد: «پیش‌بینی ما این است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1300 دلار خواهد رسید. این رقم در گزارش قبلی این موسسه مالی 1230 دلار اعلام شده بود.» اکنون برای مدتی است که قیمت جهانی طلا بین 1230 تا 1300 دلار تثبیت شده است اما کوپر می‌گوید: «ما بر این باوریم که احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا تا پایان امسال نسبت به قبل بالاتر رفته است.»

    برچسب ها