عصر خودرو

پیوستن شرکت های چینی به شاخص بازار نوظهور دردسر آفرید

عصر بازار- سخت گیری های اخیر چین در خصوص افشای اطلاعات بانک ها، موجب کاهش شاخص های معاملاتی در این کشور شد.

پیوستن شرکت های چینی به شاخص بازار نوظهور دردسر آفرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حضور سهم 222 شرکت چینی در شاخص MSCI بازارهای نوظهور، در کنار افزایش اعتبار چین در بازارهای جهانی ، معضلاتی را نیز برای سهم برخی شرکت ها برای این کشور به ارمغان آورد.

    بر اساس این گزارش، تمامی بانک های چینی به خصوص آن دسته از بانک ها که سهام آنها در شاخص MSCI وارد شده است، موظف به ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت وام دهی به شخصیت های حقیقی و حقوقی شده اند .

    بر این اساس، شاخص CSI چین با کاهش 0.5 درصدی همراه شد و شاخص شانگهای نیز کاهش 0.7 درصدی داشت .

    پیوستن برخی از شرکت های چینی به جرگه شاخص بازارهای نوظهور برای اقتصاد بیمار این کشور که همواره با اختلاس همراه بوده است دردسرهای زیادی را پدید آورده است.

    اجبار مقامات قانون گذار به افشای اطلاعات و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده موجب شده است تا بانک ها نسبت به وام هایی که بدون رعایت ضوابط  به شرکت های بزرگ پرداخت شده، اعتراف کرده و در خصوص این وام ها توضیحاتی ارائه دهند.

    وام هایی که این بانک ها به شرکت هایی مثل دالیان وندا گروپ متعلق به میلیونر چینی وانگ جیانلین، و گروه بین المللی فوسون متعلق به میلیونر چینی گوآ گوآنگ چانگ است، پرداخت کرده اند، موجب دردسر شده است.

    مدیر شرکت مدیریت سرمایه چاینا ویژن در این خصوص اظهار داشت: بازار با التهاب ناشی از صف های فروش روز پنجشنبه رو به رو شده است. این یک موقعیت خاص برای سهام بانک ها است. افشا اطلاعات در وهله اول گریبان سهام این صنعت را گرفته است و به تدریج به صنایع دیگر نیز سرایت می کند.

    این در حالی است که، قیمت سهام شرکت هلدینگ شانگهای لینگانگ با کاهش 10 درصدی در شانگهای رو به رو شده است و سهام گروه شانگهای الکترونیک هم افت 3.1 درصدی قیمت سهام را در بازار هنگ کنگ به ثبت رسانده است.

    در ادامه، قیمت سهام هلدینگ وندا فیلم افزایش 2 درصدی داشته در حالی که شرکت دارویی شانگهای فوسون 2.6 درصد افزایش را از آن خود کرده است. در این بین، قیمت سهام آلفا گروپ نیز با افت 3.8 درصدی رو به رو شد.

    برچسب ها