عصر خودرو

به گزارش موسسه رتبه بندی S&P؛

رشد انتشار صکوک در سال ۲۰۱۷ استثنائی است

عصر بازار- اگرچه انتشار صکوک در جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷ رشد ۳۷.۷ درصدی نسبت به نیمه اول سال گذشته داشته است اما تکرار چنین رشدی در سال آتی بعید است.

رشد انتشار صکوک در سال ۲۰۱۷ استثنائی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد داماک، رئیس بخش مالی اسلامی موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز، در دوبی، با بیان مطلب فوق اعلام کرد: در شش ماه نخست سال 2017 صکوک هایی با حجم بسیار بالا توسط برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) منتشر شد.

    وی این رشد 37.7 درصدی انتشار صکوک در نیمه نخست سال 2017 را یک استثناء دانست و افزود: از نظر موسسه رتبه بندی S&P بعید است که چنین معاملات حجیمی در سال آتی تکرار شوند.

    استاندارد اند پورز پیش‌بینی می‌کند که کل حجم صکوک منتشره تا پایان سال 2017 حدود 75 تا 80 میلیارد دلار باشد که بیشتر از پیش بینی قبلی (60 تا 65 میلیارد دلار) این موسسه است.

    این کارشناس مالی اسلامی اظهار داشت: دولت‌ها برای تامین مالی کوتاه مدت تحت فشار نیستند و بیشتر درصدد متنوع سازی سرمایه‌گذاران خود هستند.

    وی یکی از موانع رشد انتشارهای صکوک در جهان را پیچیدگی فرآیند انتشار اعلام کرد که موجب عقب راندن برخی از ناشرین می‌شود و افزود: اخیراً پیشرفت‌های خوبی در حوزه استانداردسازی فرآیند‌ها توسط سازمان حسابداری و حسابرسی مؤسسات مالی اسلامی (AAOIFI) صورت گرفته است.

    محمد داماک توضیح داد: با توجه به اینکه از نظر صندوق بین‌المللی پول(IMF)  انتظار می‌رود قیمت نفت به ازای هر بشکه 55 دلار ثابت باقی بماند (که برای اکثر کشورهای GCC ناکافی است)، موسسه رتبه بندی S&P  کل نیاز تامین مالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بین سال‌های 2017 و 2019 حدود 275 میلیارد دلار برآورد کرده‌‌ است که 50 درصد آن از طریق اوراق بدهی (ترکیبی از صکوک و اوراق قرضه) تامین خواهد شد.

    جهاد آزور، مدیر صندوق بین‌المللی پول در خاورمیانه و آسیا در اوایل امسال اعلام کرده بود که نقدشوندگی بازار صکوک در قیاس با بازار اوراق قرضه کماکان کمتر است، اما صکوک می‌تواند به متنوع‌سازی منابع تامین مالی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک کند.

    برچسب ها