عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

۴ مزیت اجرای قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای بخش کشاورزی

عصر بازار- اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در٤ استان، طرحی ملی در راستای افزایش بهره وری بخش کشاورزی است که تمام دستگاه های مربوطه باید نهایت تلاش خود را برای اجرای دقیق آن از طریق بورس کالا به کار گیرند.

۴ مزیت اجرای قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای بخش کشاورزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ٤ استان در بورس کالای ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی مزیت های زیادی را طی دو سال  گذشته برای بخش کشاورزی به دنبال داشته که سازوکار این کار برای محصول گندم نیز برنامه ریزی شده که این نشان از دقت مسوولان به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و همچنین توسعه بورس کالا در کشورمان دارد.

    علی اکبری اظهار داشت: براساس تصمیم هیئت‌ دولت امسال محصول گندم استان های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب قیمت تضمینی در بورس کالای ایران ارائه می شود که امیدواریم شاهد تعمیم این طرح به سایر استان های کشور نیز باشیم.
    وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تضمینی در بورس کالا روی محصولاتی همچون ذرت و جو و برنج اجرا می شود، اما با ورود گندم و موفقیت این طرح ملی، میتوان امیدوار بود که سایر محصولات نیز به فهرست قیمت تضمینی اضافه شوند.
    اکبری در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چه اقدام ضروری برای موفقیت سیاست قیمت تضمینی گندم لازم است؟ گفت: در ابتدا باید تلاش کرد تا تمامی مسوولان حوزه کشاورزی و کشاورزان به مزیت های اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری از طریق بورس کالا پی ببرند؛ چرا که  پس از آشنایی فعالان با طرح قیمت تضمینی،شاهد عرضه بیشتر کالاها با این شیوه در بورس کالا خواهیم بود.

    مزایای سیاست قیمت تضمینی
    وی با اشاره به چهار مزیت اصلی اجرای طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در بخش کشاورزی، گفت: اجرای این طرح به نفع کشاورز، دولت و صنعت کشاورزی است و از جمله مزیت های آن می توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد، همچنین زمان دریافت پول کشاورز نیز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد ممکن می رسد پس در این صورت حذف پروسه طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری شده ازسوی دولت به کشاورز مزیت بزرگی برای آنان محسوب می شود.
    وی افزود: همچنین کنار رفتن دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالا نیز دو مزیت دیگر این طرح است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
    این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: با جایگزینی قیمت تضمینی محصولاتی همچون جو و ذرت به جای خرید تضمینی طی سال گذشته در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یافته و با اجرای این طرح روی گندم نیز، شاهد آغاز تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور خواهیم بود.
    اکبری اظهار داشت: اکنون زمان آن است که با سرعت تمام در جهت اجرای این طرح روی محصولات قابل معامله در بورس کالا حرکت کنیم؛چراکه این ماده قانونی آزمایش خود را پس داده و وقت آن رسیده تا رفته رفته از خریدهای سنتی و پرهزینه تضمینی به سمت درج قیمت های تضمینی در بورس و رسیدن سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان حرکت کنیم.

    برچسب ها