عصر خودرو

عربستان در منابع نفتی قابل احیا از آمریکا پیش افتاد

عصر بازار- شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" در بازبینی سالانه از منابع نفت قابل احیای جهانی اعلام کرد عربستان سعودی صاحب بزرگ‌ترین منابع نفت قابل احیای جهان بوده و از این نظر بالاتر از آمریکا و روسیه قرار دارد.

عربستان در منابع نفتی قابل احیا از آمریکا پیش افتاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کاهش نرخ مالیات برای شرکت دولتی آرامکو، 73 میلیارد بشکه نفت به منابع نفتی قابل احیای عربستان سعودی افزوده است و منابع نفتی قابل احیای این کشور اکنون 276 میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

    طبق گزارش ریستاد، بازبینی سیستم مالی عربستان سعودی، به توسعه اکتشاف و حفاری در این کشور کمک خواهد کرد.

    عربستان سعودی در مارس سال جاری نرخ مالیات برای شرکت آرامکو را از 85 به 50 درصد کاهش داد. نرخ مالیاتی بالا یکی از دلایل اصلی بود که کارشناسان صنعت بین المللی ارزش آرامکو را حدود دو تریلیون دلار که مقامات سعودی مدعی بودند، برآورد نکرده بودند. پس از آن که کاهش نرخ مالیات صورت گرفت، آرامکو برای سرمایه‌ گذاران جذاب‌تر شد و ارزش فعالیت‌های بالادستی این شرکت حدود یک تریلیون دلار افزایش یافت.

    بازبینی سالانه ریستاد انرژی از سال گذشته نشان داد که آمریکا بزرگترین منابع جهان را داشت، اما در بازبینی امسال ریستاد، منابع نفت قابل احیای آمریکا 263 میلیارد بشکه برآورد شد که بیش از 50 درصد آن مربوط به نفت شیل خواهد بود. تگزاس به تنهایی بیش از 80 میلیارد بشکه نفت قابل احیا دارد و از این حجم 90 درصد در حوزه‌های شیل واقع شده است اما اگر گاز طبیعی NGL در بازبینی این منابع در نظر گرفته شود، آمریکا از عربستان سعودی به میزان بیش از 50 میلیارد میعانات نفتی و نفت قابل احیا پیشی خواهد گرفت.

    ریستاد انرژی که از استانداردهای جامعه مهندسان نفت (SPE) در ارزیابی ذخایر و منابع استفاده می‌کند، برآورد کرده است که مجموع منابع نفت قابل احیای جهانی 2.2 تریلیون بشکه یا 73 برابر نرخ تولید سالانه کنونی است.

    احیای نفت غیرمرسوم 30 درصد از منابع نفت قابل احیای جهانی و ذخایر فراساحلی 33 درصد از مجموع آن را تشکیل می‌دهد.

    طبق گزارش این شرکت حداکثر 40 درصد از منابع نفتی قابل احیا برای این که برای شرکت‌های نفتی سودآور باشند، به قیمت نفت بالای 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد.

    برچسب ها