عصر خودرو

پایبندی به توافق نفتی اوپک از ۱۰۰ درصد گذشت!

عصر بازار- یک منبع آگاه به رویترز اظهار کرد: پایبندی تولید کنندگان نفت عضو اوپک و غیر اوپک به توافق کاهش تولید در ماه مه به ۱۰۶ درصد رسید که بالاترین حد از زمان اجرای این توافق بود.

پایبندی به توافق نفتی اوپک از ۱۰۰ درصد گذشت!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه مه 108 درصد و پایبندی کشورهای غیراوپک 100 درصد بوده است. یک منبع دیگر تایید کرد: پایبندی همه تولید کنندگان در مه 106 درصد بوده است که بالاترین میزان پایبندی از زمان آغاز اجرای این توافق در ژانویه سال میلادی جاری به شمار می‌رود.

    اوپک و متعهدانش با هدف حذف اشباع عرضه در بازار جهانی موافقت کردند از ژانویه میزان تولیدشان را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز محدود کنند.

    یک کمیته فنی متشکل از تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک روز سه شنبه برای رصد پایبندی به این توافق در وین دیدار کرد.

    این تولید کنندگان در نشست 25 ماه مه موافقت کردند توافقشان را تا مارس 2018 تمدید کنند، اما نفت از آن زمان کاهش چشم‌گیری پیدا کرده و نفت برنت در معاملات روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به استمرار اشباع عرضه به حدود 45 دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در هفت ماه گذشته بود.

    با افزایش تولید نیجریه و لیبی که دو کشور عضو اوپک هستند اما از مشارکت در کاهش تولید معاف شده اند، به عرضه این سازمان افزوده شده و باعث شده بعضی از نمایندگان اوپک این پرسش را مطرح کنند که آیا توافق جاری، کافی است.

    اما وزرای نفت از جمله خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی معتقد است که بازار در مسیر صحیحی حرکت می‌کند و برای تعادل مجدد به زمان نیاز دارد.

    بر اساس گزارش رویترز، کمیته‌ای که در مقر اوپک در وین دیدار کرد، کمیته فنی مشترک است که در ژانویه برای کنترل پایبندی به توافق کاهش تولید تشکیل شد و عربستان سعودی در آن عضویت دارد.

    برچسب ها