عصر خودرو

۲.۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دربخش های صنعت، معدن و تجارت جذب شد

عصر بازار- مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مربوط به ۸۱ پروژه در بخش های تابعه این وزارتخانه در دولت یازدهم خبر داد .

۲.۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دربخش های صنعت، معدن و تجارت جذب شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، افروز بهرامی افزود: از ابتدای کار دولت «تدبیر و امید» تاکنون 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کل اقتصاد کشور به تصویب رسیده که مشتمل بر 263 پروژه است.
    به گفته این مقام مسئول، سهم بخش های صنعت، معدن و تجارت از این تعداد، 178 پروژه با رقم هشت میلیارد دلار بوده است.
    وی ادامه داد: تاکنون 81 پروژه از مجموع 178 پروژه یاد شده به جذب قطعی سرمایه گذاری منتهی شده و در همین پیوند 2 میلیارد و 200 میلیون دلار جذب سرمایه انجام شده است.
    بهرامی خاطرنشان کرد: 97 پروژه دیگر با مجموع سرمایه گذاری پنج میلیارد و 800 میلیون دلار نیز مراحل اجرایی جذب را می گذرانند، هرچند بخش عمده ای از آنها تاکنون جذب شده است.
    وی یادآوری کرد: پروژه های یاد شده همگی تاکنون دستکم بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و علاوه بر اینها بیش از 150 تفاهم نامه و قرارداد در مراحل مذاکره، تبدیل تفاهم به قرارداد و ... بوده و هنوز نهایی نشده است.

    ** صنعت، معدن و تجارت، پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام
    مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، تصریح کرد: در دوران پسابرجام 165 پروژه با حجم سرمایه گذاری 13 میلیارد دلار در همه بخش های اقتصادی کشور تصویب شد.
    بهرامی افزود: در این میان، بخش های صنعت، معدن و تجارت با جذب پنج میلیارد و 500 میلیون دلار از مجموع سرمایه گذاری ذکر شده (42 درصد)، پیشرو بخش های مختلف اقتصادی کشور در این عرصه بوده است.
    وی گفت: مبلغ یاد شده شامل 83 پروژه است که تاکنون 40 پروژه به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون دلار جذب شده و 43 پروژه به مبلغ سه میلیارد و 700 میلیون دلار مراحل اجرایی کار را می گذرانند.
    مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: در 20 سال گذشته میانگین سرمایه گذاری خارجی در کشور سالیانه 2 میلیارد دلار بوده، در حالی که شاهد رشد چشمگیر سرمایه گذاری در دوران پسابرجام هستیم.
    بر اساس این گزارش، پس از دستیابی به برجام در بیست و سوم تیرماه 1394، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 2231، به طور رسمی از این توافق حمایت کرد و با گنجاندن آن در حقوق بین الملل، عمل به برجام را به صورت یک قانون، الزام آور دانست.
    برجام از بیست و ششم دی ماه 1394 اجرا شد و همچنان در مرحله پیاده سازی تعهدها قرار دارد.

    ** اسپانیا، رتبه نخست سرمایه گذاری در ایران
    مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: بیشترین جذب سرمایه گذاری های خارجی در دولت یازدهم به ترتب متعلق به صنایع پلیمری (با سه میلیارد و 500 میلیون دلار)، صنایع فلزی (به یک میلیارد و 300 میلیون دلار)، پتروشیمی (با یک میلیارد و 100 میلیون دلار)، تجارت (با 920 میلیون دلار) و بخش خودرو (با 410 میلیون دلار) بوده است.
    بهرامی افزود: کشورهای اسپانیا با حدود سه میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد و 360 میلیون دلار و چین با یک میلیارد و 320 میلیون دلار، به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری را در چهار سال گذشته در ایران داشته اند.
    بر اساس این گزارش، بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال 2012 میلادی است که رقمی نزدیک به چهار میلیارد و 700 میلیون دلار بود.
    این رقم در سال 2013 میلادی به سه میلیارد و 100 میلیون دلار و در سال 2014 به رقم 2 میلیارد و 100 میلیون دلار و در نهایت در سال 2015 به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافت.
    با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که فقط در سال 1395 هیات سرمایه گذاری خارجی 9 میلیارد و 175 میلیون و 586 هزار دلار سرمایه گذاری مصوب در استان ها به تصویب رسانده است.
    طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، این سازمان 12میلیارد و 48 میلیون و 968 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان های مختلف داشته که در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و 378 میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با 1.5 میلیارد دلار قرار دارد.

    برچسب ها