عصر خودرو

چرا بازار فولاد به کما رفت؟

انتظار طولانی برای رونق بازار فولاد

عصر بازار: مدیرعامل یک شرکت فلزات مطرح کرد: افت تقاضا برای فلزات و به خصوص فولاد باعث شده در حال حاضر اکثر فولادسازان کشور اقدام به فروش محصولات خود با قیمت‌های ارزان تر و حتی کمتر از قیمت تمام شده می کنند.

انتظار طولانی برای رونق بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،فرشید سلطان‌زاده با بیان اینکه بازار فولاد در داخل و خارج مدتی است دوران بدی را سپری می‌کند، گفت:  حجم بسیار وسیع بازار این فلز که سالانه بالغ بر 1.5 میلیارد تن را در بر می‌گیرد، به هیچ وجه قابل مقایسه با حجم بازار فلزاتی نظیر آلومینیوم، مس و غیره نیست.

    او افزود: دسترسی وسیع و آسان به ذخایر سنگ‌آهن و تکنولوژی‌های کم‌هزینه، موجب شده قیمت فولاد چندین برابر کمتر از قیمت فلزات پایه غیر‌آهنی باشد و همین مساله، تجارت فولاد در فاصله‌های دور را غیر‌اقتصادی کرده است. به عبارتی، قیمت‌ها در شرایط فعلی بازار به حدی پایین هستند که هزینه حمل و نقل قابل توجه می‌شود.

    سلطان زاده بیان کرد: مسایلی که به آنها اشاره شد، باعث شده بازار فولاد بر خلاف بازار فلزات دیگر، کاملا منطقه‌ای باشد و بسته به شرایط عرضه و تقاضای هر منطقه، قیمت فولاد در آن منطقه مشخص شود. گرچه قیمت فولاد در مناطق مختلف با هم فرق می‌کند، ولی عموماً شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد جهانی، روند کلی حاکم بر بازار جهانی فولاد و همین‌طور بازارهای منطقه‌ای را مشخص می‌کند. در حقیقت تاثیر شرایط اقتصاد کلان را بر بازار سایر فلزات نیز می‌توان مشاهده کرد.

    او افزود: اقتصاد دنیا چند وقتی است که دوران بغرنجی را سپری می‌کند. اروپا با مشکلات بسیاری مواجه است که ورشکستگی یونان و احتمال جدا شدن آن از اتحادیه اروپا، بخشی از آن است. در آمریکا، گرچه وضعیت با ثباتی حاکم شده، ولی هنوز اقتصاد این کشور با دوران اوج آن فاصله دارد. چین نیز به عنوان موتور محرکه اقتصاد جهان، با مشکلات مهمی در بازار سرمایه مواجه شده که افت بازار بورس این کشور، یکی از شواهد آن است.

    به گفته وی، همه موارد فوق دست به دست هم داده تا تقاضا برای فولاد که استفاده گسترده ای در صنعت ساختمان، پروژه‌های عمرانی، حمل و نقل و صنعت دارد، از عرضه آن عقب بماند و شرایط برای بروز مازاد عرضه و افت قیمت‌ها مهیا شود.

    او ادامه داد: سود سرشار معدنکاران سنگ آهن در دهه گذشته، موجب رشد سرمایه گذاری در این بخش و سرعت گرفتن عرضه معدنی سنگ آهن در جهان شد. از طرفی تقاضا به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر جهان، توان جذب تولیدات سنگ آهن و فولاد را نداشت و همه این موارد، به ایجاد شرایطی منجر شد که در حال حاضر بازار با آن درگیر است. به طور نمونه قیمت بیلت وارداتی خلیج فارس، طی یک سال گذشته حدود 35 درصد افت داشته و به کمتر از 340 دلار بر تن رسیده است.

    رئیس شرکت فلزات و مواد خاطر نشان کرد: در بازار داخل نیز، وضعیت بهتر از بازار جهانی نیست. گرچه شرایط اقتصادی و صنعتی کشور به دلیل محدودیت تجارت خارجی ایران باعث شده وضعیت بازار کشور، کمتر تحت تاثیر شرایط حاکم بر اقتصادی جهانی باشد، ولی رکود اقتصادی ناشی از کم تدبیری‌های برخی مسوولین در دوره‌های قبل، باعث شده صنایع مختلف مصرف‌کننده در کشور به خصوص صنعت ساختان با رکود شدیدی مواجه باشد. همین مساله به افت تقاضا برای فلزات و به خصوص فولاد منجر شده است و در حال حاضر، اکثر فولادسازان کشور اقدام به فروش محصولات خود با قیمت‌های ارزان تر و حتی کمتر از قیمت تمام شده می کنند.

    او تصریح کرد: امید است با بهبود شرایط اقتصادی کشور طی یک یا دو سال آینده، بازار فولاد کشور به تدریج رونق بگیرد و قیمت‌ها تا حدی احیا شوند؛ چراکه انتظار می‌رود بازار جهانی فولاد، دوره زمانی بیشتری را در رکود سپری کند.

    سلطان‌زاده در مورد چشم‌انداز قمیت فولاد گفت: قیمت فولاد تا پایان سال تغییری نخواهد کرد اما با افزایش پروژه‌های عمرانی و افزایش ساخت و ساز بازار فولاد از حالت رکود خارج خواهد شد و شاهد افزایش قیمت فولاد نیز خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها