عصر خودرو

گزارشی از وضعیت بازار سهام در هفته ای که گذشت

تنفس مصنوعی "برجام" به بورس

عصر بازار: شاخص بورس در روز پایانی هفته کاری گذشته با افزایش اندک توانست به مرز ۶۲ هزار واحد برسد اما آیا می تواند در هفته جاری نیز روند رو به رشد را ادامه دهد.

تنفس مصنوعی "برجام" به بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شاخص بورس در روز پایانی هفته کاری با افزایش توانست خود را به مرز 62 هزار واحد برساند اما اینکه آیا می تواند در هفته پیش رو نیز روند صعودی شاخص را تداوم بخشد یا خیر هنوز مورد منازعه وچالش کارشناسان بازار سرمایه است.

    شاخص کل بازار سهام بر خلاف روند خود در ماهای اخیر در روز سه شنبه 137 واحد و روز چهارشنبه 538 واحد رشد نمود تحلیل هایی را در میان فعالان بازار به دنبال داشته که دو گروه قابل تقسیم بندی است.
    گروهی معتقدند که تغییر جهت شاخص کل و افزایش ارزش سهام در دو روز اخیر را باید در چهارچوب نوسانات طبیعی بازار پس از چند هفته کاهش مستمر دانست که نباید به آن دل بست چرا که هیچ نشانه وعلامتی اعم از افزایش حجم و ارزش معاملات، و ورود نقدینگی جدید به بازار و یا تحول مثبتی در بخش واقعی اقتصاد دیده نمی شود که احتمال آغاز روند صعودی بازار را نوید دهد.
    برخلاف این گروه، گروهی دیگر از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در هفته اخیر چند علامت در حوزه اقتصاد از سوی دولت نشان داده شده که در صورت جدی شدن آنها می توان به روند صعودی بازار حداقل برای یک دوره کوتاه مدت امیدوار بود. به اعتقاد این گروه یکی از این علامت ها تصویب نهایی برجام است که از نظر روانی می تواند دوره ای مبتنی بر خوشبینی را بازار رقم بزند.

    علامت دیگر خبر سخنگوی دولت از اجماع سه دستگاه دولتی شامل بانک کرمزی، وزارت اقتصاد، و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی است و در کنار اینها خبر رئیس جمهور مبنی بر رونمایی از بسته جدید اقتصادی را باید اضافه کرد.
    باتوجه به اینکه اکنون نرخ سودهایی که به سپرده های بانکی پرداخت می شود آنقدر جذابیت دارد که صاحبان سرمایه تمایلی به درگیر کردن سرمایه های خود در هیچ کدام از بخش های واقعی اقتصاد و حتی بازارهای مالی نیز ندارند. اجرای سیاست کاهش نرخ سود و نظارت دقیق بر آن می تواند بخشی از این نقدینگی را به سایر بازارها از جمله بازار سرمایه روانه کند و در این صورت بورس نیز با ورد نقدینگی جدید تا حدودی رونق یابد.
    در این میان آنچه که باعث می شود تا جمعی از کارشناسان همچنان با دیده تردید به رونق بازار سهام در آینده نزدیک نگاه کنند، چالش های اساسی بخش واقعی اقتصاد در تمامی حوزه های صنعت، معدن، ساخت و ساز و غیره است که هیچ سیاست و برنامه مشخص و شفافی در جهت ایجاد تحرک و تغییر برای رونق بخشیدن به آن و استفاده از تمام ظرفیت های آنها دیده نمی شود.
    به اعتقاد این گروه بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است تا زمانی که تمام بخش های اقتصادی روند صعودی و پایداری در پیش نگیرند، بورس نیز نمی تواند وارد رونق شود.
    در هفته ای که گذشت مهمترین رویداد بازار بحث آزاد سازی قیمت سیمان بود که در دو روز پایانی هفته موجب تشکیل صف خرید و رشد قیمت سهام اکثر شرکت های سیمان شد.
    گزارشات مالی شش ماهه برخی شرکت ها نیز در هفته ای که گذشت منتشر شد که متاسفانه بسیاری از آنها از نظر مالی و تولیدی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها