عصر خودرو

همگام با بازیگران

نشانه‌های ورود سرمایه‌های خرد

عصر بازار: بازار سهام در هفته اخیر خبر تصویب نهایی برجام را دریافت کرد تا بسیاری از سهامداران و فعالان این بازار را در انتظار مسیر جدیدی در حرکت شاخص قرار دهد. در هفته‌ای که گذشت علاوه بر تصویب برجام؛ سخنان رئیس‌جمهور درخصوص بهبود شرایط بورس تهران همچنین برنامه خروج از رکود اقتصادی شرایطی را به‌وجود آورد تا نماگر شاخص کل در بازه هفتگی با رشد حدود یک درصدی مواجه شود.

نشانه‌های ورود سرمایه‌های خرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار سهام که در ابتدای هفته با روندی نزولی کار خود را آغاز کرد در ادامه و در یک حرکت پلکانی صعودی توانست در آخرین روز هفته به رقم 61هزار و 973واحد برسد تا فاصله خود را با کانال 62هزار واحدی به حداقل برساند، همچنین ارزش و حجم معاملات هفته گذشته نیز نسبت به هفته ماقبل با روند رو به رشد همراه بود. در این میان پیش‌بینی می‌شود اجرای عملی برجام که از سوی مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی از روز دوشنبه آغاز می‌شود مسیر جدیدی را در برابر این بازار و بازار‌های موازی دیگر قرار دهد.

    برهمین اساس، در جریان معاملات هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه)، بورس تهران تغییر مالکیتی به ارزش 5/ 11 میلیارد تومان را از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی به خود دید. عمده این تغییر مالکیت در روزهای ابتدایی هفته که بازار وضعیت نزولی داشت رخ داده است. این درحالی است که در روزهای سه‌شنبه (33میلیارد ریال) و چهارشنبه (که آمار آن هنوز منتشر نشده است) با مثبت شدن بورس سرمایه‌ها از سوی سهامداران خرد وارد بازار شده‌اند.

    در شرایط کنونی، کاهش قابل ‌ملاحظه التهاب سرمایه‌گذاران و فروکش کردن عطش عرضه سهام در بازار قابل مشاهده است؛ وضعیتی که به نظر می‌ر‌سد نوید پایان یافتن افت طولانی مدت قیمت‌ها و آمادگی بورس برای تغییر روند باشد.بررسی معاملات بورس تهران در هفته اخیر نشان می‌دهد نماد «خپارس» به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار تغییر مالکیتی حدود 8 میلیون و 565 هزار سهم از سمت سهامداران حقوقی به حقیقی را تجربه کرده است.

    از سوی دیگر صنایع آذر آب که در هفته اخیر در میان 10 نماد پرمعامله قرار داشت در بررسی تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی حدود 700هزار سهم از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بود. بررسی این نماد نشان می‌دهد که در دو روز پایانی هفته عمده خرید و فروش توسط بازیگران حقیقی صورت گرفته و معامله‌گران حقوقی نقش کمرنگ‌تری داشته‌اند. همچنین در بحث تغییر سهام سهامداران فعال نیز شرکت صنایع مفتول‌کاران یزد در روز‌های یکشنبه و دوشنبه هفته اخیر حدود 3و نیم میلیون سهم از این نماد را خریداری کرده و در روز سه‌شنبه 400هزار سهم از این شرکت را به‌فروش رسانده است.

    نماد «وبصادر» که هفته‌ها است در میان پرمعامله‌ترین سهم‌های بازار قرار دارد در هفته اخیر جابه‌جایی بیش از 4 میلیون سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی را به ثبت رساند. این نماد که در اولین روز هفته با حمایت خوب (93درصد خرید) بازیگران حقوقی همراه بود، در روزهای بعدی با حرکتی تعدیل شده و حجم پایین‌تر به فعالیت خود ادامه داد. بررسی سهام سهامداران فعال این نماد نیز نشان می‌دهد صندوق سرمایه‌گذاری سپهر صاد در سه روز ابتدایی هفته بیش از 32میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کرده است.  سرمایه‌گذاری صنعت بیمه (وبیمه) نیز در هفته اخیر جابه‌جایی بیش از یک میلیون سهم را از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی به ثبت رساند. در این نماد و در سه روز هفته شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند حدود 3ونیم میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو