عصر خودرو

اوپک بیشتر از رقم توافق شده تولید خود را کاهش داد

عصر بازار- بر اساس محاسبات بلومبرگ، میزان تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید در ماه می ۱۰۶ درصد بوده است. اما تولید کنندگان غیر عضو اوپک تنها ۸۶ درصد از توافق کاهش تولید تبعیت کرده اند.

اوپک بیشتر از رقم توافق شده تولید خود را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، گسترده ترین تلاش برای کاهش تولید در تاریخ بازار نفت ظاهرا موفق بوده است. اوپک آنگونه که قول داده بود در ماه می تولید خود را کاهش داده، هرچند که عراق، دومین تولید کننده بزرگ این سازمان امسال از توافق کاهش تولید تبعیت نکرده است. کشورهای تولید کننده غیر عضو اوپک نیز به استثنای قزاقستان در حال کاهش دادن تولید خود هستند.

    21 کشور مشارکت کننده در توافق کاهش تولید مجموعا تلاش دارند تا تولید روزانه خود را تقریبا 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند و عمدتا میزان تولید ماه اکتبر را به عنوان شاخص کاهش تولید خود قرار داده اند. 5 عضو اوپک و 3 تلوید کننده غیر عضو این سازمان در ماه گذشته به اهداف تعیین شده دست یافتند، در حالی که 9 عضو نیز در ماه آوریل به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده بودند. بزرگترین تولید کنندگان بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته اند. کاهش تولید قابل توجه روسیه موجب افزایش میزان تبعیت غیر اوپکی ها از توافق شده، هرچد که این کشور به طور کامل به تعهد خود در قبال طرح کاهش تولید عمل نکرده است. روسیه در ماه می تنها 281 هزار بشکه از تولید خود کاسته در حالی که باید 300 هزار بکشه در روز کاهش تولید را محقق می کرد.

    بیش از نیمی از بار دستیابی به رقم کل کاهش تولید بر عهده عربستان، روسیه و عراق بوده است. تنها سعودی ها به صورت مداوم به تعهدات خود عمل کرده اند و موجب افزایش میزان تبعیت اوپک از توافق شده اند. روسیه که مسئولیت بخش عمده ای از کاهش تولید غیر اوپکی ها را بر عهده داشته گفته که تولید خود را به صورت تدریجی کاهش خواهد داد. بر اساس آمارهای اوپک، تبعیت عراق از توافق از 87 درصد در ماه آوریل به 65 درصد در ماه می کاهش یافته است.

    در ماه می، کشورهای عمان، روسیه و امارات تقریبا به طور کامل از تعهدات خود تبعیت کرده اند. بر اساس محاسبات بلومبرگ، میزان تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید 106 درصد بوده است. اما تولید کنندگان غیر عضو اوپک تنها 86 درصد از توافق کاهش تولید تبعیت کرده اند.

    برچسب ها