عصر خودرو

ترمز صادرات سنگ آهن ایران کشیده شد

عصر بازار- رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: افزایش هزینه های حمل دریایی و تخفیف شرکت های فورتسکیو و هند برای سنگ آهن با عیار زیر ۵۸ سبب شده ترمز صادرات سنگ آهن ایران کشیده شود.

ترمز صادرات سنگ آهن ایران کشیده شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان این که  افزایش هزینه های حمل دریایی و تخفیف شرکت های فورتسکیو و هند برای سنگ آهن با عیار زیر 58 سبب شده ترمز صادرات سنگ آهن ایران کشیده شود اظهار داشت: با وجودی که در حال حاضر قیمت شاخص IODEX پلاتس 62 درصد حدود 55 دلار می باشد، وضعیت صادرات سنگ آهن ایران برای عیارهای زیر 58 درصد بسیار بدتر از زمانی است که در سال 2014 قیمت سنگ آهن زیر 40 دلار بود.
    وی افزود: براساس گزارش موسسه CRU، شاهد هستیم که شرکت فورتسکیو FMG از 5 می 2017 (15اردیبهشت 96) تخفیف 25 درصدی را برای سنگ آهن Blend Fines با عیار آهن 58ّ.3 درصد و تخفیف 30 درصدی را برای سنگ آهن Super Special Fines با عیار 56.7 درصد اعمال کرده و این تحقیقات ادامه دارد.
    جعفری طهرانی اظهار داشت: هندوستان نیز جهت رقابت با فورتسکیو برای کلیه سنگ آهن های عیار کمتر از 58 درصد خود مقدار 43 درصد‏ تخفیف اعمال کرده و حتی در حال حاضر که فصل مانسون (بازندگی موسمی) می باشد این تخفیف ادامه دارد.
    وی خاطرنشان کرد: نتیجه کلیه این تخفیف ها کاهش شدید قیمت سنگ آهن زیر عیار 58 درصد می باشد بطوریکه در حال حاضر فاصله قیمت سنگ آهن 58 درصد‏ با آلومینا 4 به بالا، فقط 2.4 دلار با سنگ آهن با عیار 52 درصد یعنی هر یک درصد عیار آهن فقط 40 سنت است.
    جعفری طهرانی افزایش هزینه های حمل دریایی را عامل دیگری بر کاهش صادرات سنگ آهن ایران عنوان کرد و گفت: شاهدیم در سال 2014 نرخ حمل دریائی از بندرعباس به چین بین ٧.5 تا 9 دلار برای کشتی سوپراماکس 55هزار تنی بود در حالیکه این نرخ در حال حاضر بین 13 تا 14.5 دلار می باشد و این افزایش 5.5 تا 6 دلاری کرایه حمل که به علت افزایش نرخ Bunker و بویژه تقاضای بالا برای محموله های فله می باشد، متاسفانه عامل دیگری بر ترمز صادرات سنگ آهن ایران می باشد.

    برچسب ها