عصر خودرو

شاخص بازار ارز پس از ۲ هفته عقب‌نشینی کرد

سه رکورد قیمتی در بازار سکه

عصر بازار: روند افزایشی اونس موجب ثبت ۳ رکورد در بازار سکه شد. بالاترین نرخ فروش از ۱۲ اردیبهشت ۹۳، بیشترین میزان رشد روزانه از تاریخ اول شهریور و ثبت رشد هفتگی بالای ۲ درصد پس از حدود ۲ ماه، سه رکورد سکه تمام بودند.

سه رکورد قیمتی در بازار سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین روز هفته گذشته، سکه به بالاترین قیمت خود در 165 روز گذشته رسید تا هفته طلایی این فلز گرانبها تکمیل شود. پنج‌شنبه، سکه با 12 هزار تومان رشد از کانال 940 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 958 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد روزانه از تاریخ اول شهریور بود و موجب شد که در سومین هفته مهرماه، مجموعا 5/ 2 درصد رشد برای سکه ثبت شود. مهم‌ترین عامل پرش قیمتی سکه، رشد قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. هفته قبل، قیمت اونس تا نزدیکی انتهای کانال 1100 دلار بالا رفت تا قیمت سکه تحت‌تاثیر پرواز اونس در مسیر افزایشی قرار بگیرد. این در حالی بود که دلار در مقام دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه، حمایت افزایشی خاصی از این فلز گرانبها نکرد.

    شاخص بازار ارز هفته گذشته روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت و پس از دو هفته روند افزایشی، از رشد بیشتر عقب‌نشینی کرد. در انتهای هفته گذشته، دلار روی قیمت روز چهارشنبه؛ یعنی 3475 تومان باقی ماند تا نرخ فروش این ارز نسبت به هفته گذشته 6/ 0 درصد کاهش را ثبت کند. این در حالی بود که دلار در دو هفته ابتدایی مهرماه افزایش قیمت را تجربه کرده بود. آغاز ماه محرم و انتظار کاهش تقاضا در این مقطع زمانی در کنار اثرات نهایی شدن برجام از عواملی بود که به سکون انتهای هفته کمک کرد. با توجه به آغاز محرم، اکثر فعالان اعتقاد دارند که دلار در هفته جاری نیز به روند کم نوسان خود ادامه خواهد داد، این در حالی است که گروه دیگری در انتظار آغاز هفته متفاوتی هستند.

    حرکت خلاف ربع سکه
    هفته گذشته با وجود حرکت افزایشی سکه تمام و نیم سکه، فلز کوچک‌تر؛ یعنی ربع سکه جهت کاهشی به خود گرفت تا برخلاف روند دو فلز بزرگ‌تر حرکت کند.
    در سومین هفته مهرماه، ربع سکه 7/ 0 ارزش از خود را از دست داد و از قیمت 258 هزار تومان پنج‌شنبه دو هفته پیش به قیمت 256 هزار تومان در انتهای هفته جاری رسید. این در حالی بود که در همین بازه زمانی، سکه تمام، رشد 5/ 2درصدی را تجربه کرد.

    به گفته برخی کارشناسان، بالا بودن ارزش بازاری ربع سکه نسبت به ارزش ذاتی آن و کاهش تقاضا از جمله عواملی هستند که موجب حرکت خلاف جهت ربع سکه با دیگر اقطاع(سکه تمام و نیم) آن شد. در مقابل حباب مثبت ربع سکه هم‌اکنون حباب قیمتی سکه تمام، منفی و ارزش بازاری آن از میزان ارزش ذاتی‌اش کمتر است. به‌نظر می‌رسد همین عامل موجب شد که اثر افزایش اونس در قیمت سکه تمام انعکاس بیشتری پیدا کند.  نوسان‌های افزایشی اونس در هفته گذشته و شکستن سطح‌های مقاومتی به سکه کمک کرد تا از دو کانال قیمتی عبور کند و در آستانه 960 هزار تومان قرار بگیرد. سکه که با قیمت 934 هزار تومان در دومین هفته مهرماه به کار خود پایان داده بود، در ابتدای هفته گذشته 6 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 940 هزار تومان رسید.  عامل اصلی این رشد، افزایش اونس در بازارهای جهانی بود. ادامه روند رو به رشد طلای جهانی در طول هفته موجب شد که سکه به سرعت کانال‌های قیمتی را بشکند و در نهایت در انتهای هفته با 12 هزار تومان رشد به قیمت 958 هزار تومان برسد. با وجود روند افزایشی هفته گذشته، معامله‌گران به ادامه رشد سکه چندان مطمئن نیستند. این موضوع تا حدودی در حباب منفی قیمتی نیز مشهود است.

    تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه ارزش ذاتی سکه 974 هزار تومان بود و اختلافی 16 هزار تومانی با نرخ فروش بازار داشت. کارشناسان، مبهم بودن وضعیت اونس جهانی و کاهش احتمال افزایش دلار به دلیل تصویب برجام را از عواملی دانستند که منجر به کاهش تقاضا و ایجاد حباب منفی درسکه تمام شد.

    نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش داد‌و‌ستد‌ها در این ماه از دیگر عواملی است که از رشد بیشتر قیمت جلوگیری کرد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز با تایید این موضوع گفت: «با ورود به ایام محرم میزان داد‌وستد‌ها در بازار کاهش می‌یابد که این موضوع به دلیل کاهش تقاضا در این ایام است و در 10 روز اول محرم ادامه همین روال را شاهد خواهیم بود.»

    سردی تقاضا
    با تصویب نهایی برجام در مجلس، هیجانات بازار ارز به خواب موقت رفت و دامنه نوسانات محدودتر از گذشته شد. هفته گذشته، قیمت دلار در بازه محدود 3475 تومان تا 3490 تومان تغییرات خود را ثبت کرد و نهایتا با قیمت 3475 تومان به کار خود پایان داد.

    دلار پس از تصویب برجام در مجلس، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نوسانی را تجربه نکرد. در این وضعیت برخی فعالان، اعتقاد دارند که در هفته جاری نیز دلار به این روند ادامه خواهد داد. آغاز ماه محرم این انتظار سنتی را در بازار به‌وجود آورده که دلار تغییرات چندانی را در هفته جاری تجربه نخواهد کرد و حجم معاملات بیش از گذشته کاهش خواهد یافت. در محرم سال‌های 92 و 93 نیز دلار چنین سرنوشتی را داشت.

    این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند که شاخص بازار ارز در آخرین هفته مهرماه مسیر متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. به گفته آنها، با گذر اثر روانی تصویب برجام، بازار بار دیگر روال طبیعی می‌گیرد و ورود دوباره معامله‌گران قیمت را در راستای صعودی قرار خواهد داد. این دسته عمدتا کسانی هستند که انتظار داشتند با تصویب برجام دلار کاهش بیشتری را تجربه کند. حال با عدم کاهش بیش از اندازه قیمت‌ها، امید افزایشی میان این دسته بالاتر رفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها