عصر خودرو

نوسان اونس پیرامون مرز ۱۱۸۰ دلار

پیروزی آمریکا بر چین در بازی طلا

عصر بازار: اونس فلز زرد هفته گذشته پس از حدود ۵/ ۳ ماه به محدوده ۱۱۸۰ دلار رفت تا معلوم شود حتی چشم‌انداز بدتر از انتظار اقتصاد چین نیز فعلا نتوانسته خوش‌بینی‌های ناشی از تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را کمرنگ کند. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۸۴ و ۱۱۸۳ دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۸۲ دلار رسید؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

پیروزی آمریکا بر چین در بازی طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فلز زرد روز چهارشنبه جهشی قابل توجه را تجربه کرد تا بهای اونس با 21 دلار افزایش روبه‌رو شود. این جهش عمدتا ناشی از انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا، افت شاخص دلار و تحلیل‌های فنی بود. اونس در این روز به بالاترین قیمت در 5/ 3 ماه گذشته رسید. مهم‌ترین داده روز میزان خرده‌فروشی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بود که رشدی 1/ 0 درصدی را نشان می‌داد. بازبینی ارقام خرده‌فروشی ماه‌های قبلی نیز ناامیدکننده بود. داده‌های بد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به نفع طلا عمل می‌کنند؛ زیرا از یکسو نگرانی‌های اقتصادی را افزایش می‌دهند و از دیگر سو احتمال تعویق افزایش نرخ بهره فدرال را زیاد می‌کنند. روز چهارشنبه فدرال رزرو نیز گزارش مهمی منتشر کرد که نشان می‌داد بخش تولید آمریکا در حال تضعیف است. به این ترتیب نرخ بهره فدرال ررزو به احتمال قوی در سال‌جاری میلادی افزایش نخواهد یافت. این اوضاع به افت دلار نیز منجر شد که بیشتر به فلز زرد کمک کرد. بازارهای سهام جهان در سومین روز کاری هفته تضعیف شدند؛ چراکه اخبار بد جدیدی از دومین اقتصاد بزرگ جهان منتشر شد. تورم چین در ماه سپتامبر 6/ 1 درصد اعلام شده است. چنین اخباری از چین به ضرر بازار کالاهای پایه و خام از جمله طلا است؛ اما معامله‌گران فعلا بیشتر به اخبار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توجه دارند. روز چهارشنبه اروپا هم اخبار بدی داشت. برون داد صنعتی منطقه یورو در ماه آگوست نسبت به ماه جولای 5/ 0درصد افت داشته است.

    اونس روز پنج‌شنبه را نیز با ثباتی نسبی نزدیک به رکورد 5/ 3 ماهه ماند. همزمان نقره نیز نزدیک به بالاترین سطح در 4 ماه گذشته معامله شد. البته طلا در این روز تا حدی تحت‌فشار گزارش میزان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا قرار گرفت که کمترین میزان در 40 سال گذشته بود. این آمار باز هم به عدم قطعیت موجود درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو افزود. این داده همچنین به‌شدت به تقویت دلار منجر شد که عامل فشار دیگری برای طلا شد. با این همه رشد طلا در هفته گذشته نشان می‌دهد که وضعیت بازار کالا نسبت به ماه‌های گذشته تغییر کرده است. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی چهارمین روز کاری هفته نوشت: «بازار طلا یکی از بازارهای کالا است که در حال نشان دادن چراغ سبز به چرخه افزایشی قیمت‌ها است.»

    اونس روز جمعه را با نوسان‌های کاهشی شروع کرد؛ اما این روند در طول روز به‌طور یکسره ادامه نداشت. شاخص دلار صبح جمعه نوسان چندانی نداشت، اما افزایش اندک آن در تقابل با افزایش بهای نفت عمل کرد. صبح جمعه بیشتر بازارهای سهام نیز شاهد رشد شاخص‌ها بودند. قیمت نهایی روز جمعه از آن رو مهم است که شکسته شدن سطح مقاومتی 1180 دلار می‌تواند به معنای افزایش بیشتر ارزش طلا در هفته جدید کاری باشد. کیتکو در گزارشی نوشته که تحلیلگران بانک «ای‌ان‌زی» معتقدند که افزایش خوش‌بینی‌ها در بازار طلا در شرایطی که هنوز برنامه زمانی سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا مشخص نیست، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. البته تحلیلگران ای‌ان‌زد بانک بر این باورند که هنوز احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو وجود دارد و این مساله می‌تواند باعث کاهش دوباره بهای فلز زرد شود. در گزارش ای‌ان‌زی آمده است: «در کوتاه‌مدت تغییر دید سرمایه‌گذاران در مورد وضعیت نرخ بهره آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا دارد؛ ولی پیش‌بینی ما همچنان این است که بهای طلا در میان مدت و بلندمدت با افت بیشتری روبه‌رو شود. هنوز این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست دسامبر افزایش دهد و این مساله می‌تواند فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها