عصر خودرو

بررسی تراز تجاری ایران و عربستان + نمودار

عصر بازار- بررسی آمار گمرک در بحث تجارت با عربستان در سال ۹۵ نشان می دهد که تراز تجاری ایران با عربستان حدود ۴.۲ میلیون دلار منفی بوده است.

بررسی تراز تجاری ایران و عربستان + نمودار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، براساس آمار گمرک در سال 95، بیش از 620  تن کالا از ایران به کشور عربستان سعودی صادر شده است.

    لازم به ذکر است که براساس صادرات این حجم کالا و محصولات به عربستان، درآمد 234 هزار و 89 دلاری نصیب کشور شده است که این رقم نشان می‌دهد حجم صادرات کالا به این کشور در سال 95، بسیار ناچیز بوده است.

    همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر 733 میلیون و 299 هزار و 962 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

    گفتنی است در بین محصولات صادراتی، اقلامی چون کفپوش، ظروف شیشه‌ای، قیر و آسفالت، کتاب و بروشور، مخلوط میوه، وازلین و بدنه کامیون به چشم می‌خورد.

    حجم واردات از کشور عربستان

    در این میان بررسی آمار واردات از کشور عربستان در سال 95، نشان می‌دهد که بیش از 2 هزار و 591 تن کالا از این کشور به ایران وارد شده است.

    لازم به ذکر است که براساس واردات این حجم کالا و محصولات از عربستان، 4 میلیون و 247 هزار و 367 دلار ارز معادل با 13 میلیارد و 5 میلیون و 375 هزار و 216 تومان از کشور خارج شده است.

    در بین اقلام وارداتی محصولاتی چون قوطی، تایر بادی، ظروف شیشه ای، اکسیدهای تیتان و پلی اتیلن گرید و ... دیده می‌شود.

    تراز تجاری در سال 91

    گفتنی است میزان واردات ایران از کشور عربستان در سال 91 حدود 70.4 میلیون دلار و در مقابل صادرات ما به این کشور حدود 115.1 میلیون دلار بوده و به این ترتیب تراز تجاری ایران با عربستان در سال 91 حدود 44.7 میلیون دلار مثبت بوده است.

    تراز تجاری در سال 95

    و این درحالی است که در سال 95 با بررسی میزان واردات و صادرات کالا بین ایران و عربستان با درنظر گرفتن صادرات 234 هزار و 89 دلاری و واردات 4 میلیون و 247 هزار و 367 دلاری به این ترتیب تراز تجاری ایران با عربستان حدود  4.2 میلیون دلار منفی بوده است.

    با این تفاسیر سطح روابط تجاری ایران و عربستان و میزان تجارت این دو کشور در حوزه کالایی حاکی از آن است که در حال حاضر این دو کشور شرکای تجاری اثرگذاری برای یکدیگر نیستند و  عربستان تمام تلاش خود را کرده تا میزان واردات از ایران را به کمترین حد ممکن برساند.

    برچسب ها