عصر خودرو

ایران و عراق برای توسعه میدان‎های مشترک مذاکره می‎کنند

عصر بازار- شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز مذاکرات مشترک با عراق برای ارائه مدل توسعه واحد برای مخازن مشترک خبر داد.

ایران و عراق برای توسعه میدان‎های مشترک مذاکره می‎کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، احمد رجبی، مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه بحث یکپارچه شدن مخازن مشترک هم اکنون در دنیا مطرح است، افزود: این یک واحد شدن به این معناست که کشورهایی که دارای مخزن های مشترک هستند تمامی اطلاعات مخزنی خود را از جمله لرزه نگاری، تولید، حفاری چاه ها و ... با هم به اشتراک بگذارند و با ارائه یک مدل واحد توسعه ای، همگام با هم و براساس میزان سهم، عملیات توسعه و برداشت از مخزن را انجام دهند.

    وی افزود: هم اکنون کشورهایی که در دریای شمال مخزن مشترک دارند نیز از همین شیوه برای توسعه و برداشت از میدان های مشترک استفاده می کنند که نفت مرکزی نیز تمایل دارد تا از این روش برای توسعه میدان های مشترک با عراق استفاده کند.

    رجبی با اشاره به مذاکرات سازنده نفت مرکزی با کشور عراق برای همکاری مشترک در بحث تولید در گذشته گفت: مذاکرات در حالی که داشت به نتایج مثبتی ختم می شد به دلیل نا امنی و تغییرات در دولت عراق متوقف شد.

    وی افزود: شرکت نفت مناطق مرکزی هم اکنون آمادگی دارد که مذاکرات را از سر بگیرد که با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت نفت در آینده ای نزدیک مذاکرات انجام می شود.

    رجبی در مورد میزان کنونی تولیدات نفت و گاز شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: این شرکت هم اکنون روزانه 208 هزار بشکه نفت تولید می کند، ضمن اینکه ظرفیت تولید گاز آن 280 میلیون متر مکعب است البته در شرایط حاضر و به دلیل گرما، تولید کاهش یافته تا تعمیرات اساسی انجام شود.

    رجبی تولید از میدان های مشترک و تامین گاز کشور در بخش خشکی را دو وظیفه مهم شرکت نفت مرکزی اعلام کرد و گفت: این شرکت در طی سه سال گذشته در بخش توسعه و تولید از میدان های مشترک موفق به افزایش 30 درصدی تولید نفت شده است.

    وی افزود: میدان های آبان، پایدار غرب و شرق، نفت شهر و دهلران از جمله میدان های مشترک نفت مرکزی با کشور عراق است که از نظر موقعیتی در بالای میدان های غرب کارون و در پهنه استان های ایلام و کرمانشاه واقع شده است که با هدف تولید حداکثری در اولویت نفت مرکزی است.

    رجبی ادامه داد: فعالیت های توسعه ای بر روی میدان های مستقل از جمله دانان، دالپری، سروستان، سعادت آباد و سرکان ماله کوه نیز در جریان است. در میدان مشترک گازی گنبدلی با ترکمستان نیز فعالیت های لازم به منظور برداشت گاز در حال انجام است.

    شرکت بهره برداری نفت مناطق مرکزی ایران به گستردگی جغرافیایی در 11 استان کشور یکی از زیرمجموعه های اصلی شرکت ملی نفت ایران است که مسئولیت استخراج، پالایش و انتقال نفت و گاز و همچنین میعانات گازی را بر عهده دارد. این شرکت که چهارمین تولید کننده نفت در کشور است در حوزه گاز نیز با تولید روزانه نزدیک به 300 میلیون متر مکعب رتبه دوم را دارد.

    برچسب ها