عصر خودرو

یک مدیرعامل کارگزاری:

اعتقاد دولت به بورس کالا با طرح خروج پتروشیمی ها از این بورس در تضاد است

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا گفت: در طول دو سال اخیر؛ هیات دولت چندین مصوبه در خصوص استفاده از ظرفیت بورس کالا برای خروج از رکود، اقتصاد مقاومتی و اجرای برنامه پنجم توسعه ابلاغ کرده که این مصوبات با طرح خروج پتروشیمی ها از بورس کالا در تضاد است.

اعتقاد دولت به بورس کالا با طرح خروج پتروشیمی ها از این بورس در تضاد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،حسنعلی بشارت احسانی افزود: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بسیاری در ماه های اخیر تحت تاثیر انتشار اخبار خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران دچار نگرانی شده اند؛ چرا که اولین گروهی که با خروج محصولات از بورس متضرر می شوند، همین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهند بود، به همین دلیل امیدواریم دولت هیچگاه مقدمات خروج مواد پتروشیمی را که مشکلات عدیده ای را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوجود می آورد، فراهم نکند و از اجرای این طرح اشتباه وزارت صنعت جلوگیری شود.

    وی گفت: باید به این نکته توجه کنیم که خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران سبب افت کارآیی تولیدکنندگان در صنعت پتروشیمی کشور و از بین رفتن رقابت در بازار پتروشیمی می شود.
    وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری در حوزه محصولات پتروشیمی نیز از گزند خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در امان نخواهد ماند، خاطرنشان کرد: قیمت گذاری محصولات پتروشیمی سال ها در کشور بدون شفاف سازی انجام می شد و با ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا مزایای روند شفاف کشف قیمت در این بورس برای دولت و مسئولان مشخص شد.
    به گفته وی، در حال حاضر تنها انتقادی که می توان به معاملات بورس کالا وارد کرد، قیمت گذاری دستوری مواد پتروشیمی است که اتفاقا خود بورس کالا و مجموعه بازار سرمایه نیز با این موضوع مخالف است؛ به این ترتیب اگر وزارت صنعت به دنبال رضایت فعالان بازار پتروشیمی است، اجازه دهد در دورانی که دولت در حال شفاف سازی اقتصاد بوده، قیمت محصولات براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود و از دستوری بودن فاصله بگیرد.
    وی در پایان تاکید کرد: از تصمیم گیران کلان کشور درخواست داریم که در تصمیم گیری خود برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا همه جوانب را در نظر گرفته و بررسی کنند، البته بنده خیلی بعید می دانم که رای به خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران داده شود؛ چرا که بدنه دولت چندین مصوبه در جهت توسعه بورس کالا ارائه کرده و سایر مسئولان اقتصادی نیز از معایب خروج کالاهای پتروشیمی از بورس خبر دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها