عصر خودرو

گفت‌وگو با امیرحسین محمدی مدیر بورس کالای کارگزاری تامین سرمایه نوین

بورس کالا بازاری شفاف برای پتروشیمی‌ها

عصر بازار: اقتصاد ایران در حال حاضر درانتظار رفع تحریم‌ها است تا از رکود حاکم بر کشور دور شود. این شرایط می‌تواند در آینده علاقمندان داخلی و خارجی بیشتری را به سمت بازار سرمایه کشور جذب کند که در این صورت بورس نقش موثری را در رونق ایفا خواهد کرد‌.

بورس کالا بازاری شفاف برای پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، یکی از اهداف مهم و اساسی در شکل‌گیری بورس کالا، شفاف‌سازی در معاملات و جلوگیری از رانت و سفته‌بازی است‌. با وجود همه این موارد، مدت‌هاست که بحث خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا مطرح شده و موضوعی تکراری را برای این بازار و فعالان آن رقم زده است که هر بار مطرح کردن آن با قدرت بیشتری از سوی مخالفان و منتقدان بورس از سر گرفته می‌شود. این در حالی است که مخالفان در تلاشند به جای حل مشکلات بورس کالا، پتروشیمی‌ها را به طور کامل از این بازار خارج کنند‌. به همین منظور برای روشن شدن این موضوع با امیرحسین محمدی مدیر بورس کالای کارگزاری تامین سرمایه نوین به گفت‌وگو پرداختیم.


    بحث خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا از کجا شروع شده و دلایل موافقت با این طرح چیست؟
    خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا موضوع تازه‌ای نیست و به بحثی تکراری و کسل‌کننده برای این بازار تبدیل شده است‌. این مخالفت‌ها از ورود پتروشیمی‌ها به بورس کالا شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد. موافقان طرح خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا عموما دو دسته هستند. اولین دسته کسانی که خود به دنبال رانت و سفته‌بازی هستند و با حضور پتروشیمی‌ها در بازاری شفاف همچون بورس کالا مخالفند و نفع خود را در این بازار نمی‌بینند. دسته دوم نیز اعتقاد به این موضوع دارند که معاملات صورت گرفته در بورس کالا با تناژی انجام می‌شود که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط توان رقابتی با شرکت‌های بزرگ در این بخش را ندارند و در نهایت قادر به خرید نیستند. پس با مطرح کردن این موضوع  می‌خواهند مسیر را برای صنایع کوچک و تازه تاسیس هموار کنند‌.

    در صورتی که پتروشیمی‌ها از بورس کالا خارج شوند، سرنوشت پیش‌روی این بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    این مسئله به سازو کارهایی که برای خروج پتروشیمی‌ها از سوی مسئولان مربوطه آماده خواهد شد، بستگی دارد. حتی اگر سازو کارهای تعیین شده در این باره، درست و در چارچوب قوانین باشد نیز می‌توان گفت آینده پیش‌روی بسیاری از فعالان این حوزه با زیان همراه خواهد بود‌. اگر مکانیزم‌ها درست برنامه‌ریزی نشود، خروج پتروشیمی‌ها بیشتر از همه به نفع دلالان بازار خواهد بود؛ دلالانی که با ورود پتروشیمی‌ها به بورس کالا بسیاری از منافع خود را ازدست داده و دستشان از رسیدن به منافع هنگفت دور شده بود.
    وضعیت نرخ قیمت گذاری‌ها در صورت خروج از بورس کالا چگونه خواهد شد؟
    درصورت تحقق این امر، نرخ قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با ابهام روبه‌رو می‌شود‌. گرچه دور از ذهن نیست با ورود دوباره دلالان، مسیری که پیش‌روی  پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد بازاری غیرشفاف و همراه با سفته‌بازی باشد. کسانی که بحث خروج پتروشیمی‌ها را مطرح می‌کنند باید این تهدیدها را در نظر بگیرند‌.
    چگونه می‌توان به پتروشیمی‌ها بدون خروج آنها از بورس کالا کمک کرد؟
    در حال حاضر بورس کالای ایران در مسیر روشن و روبه رشدی قرار دارد که آینده مناسبی را برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد. نظام قیمت‌گذاری در این بازار نیز با شفافیت کامل انجام می‌شود. مواد پلیمری بر اساس سایت بهین‌یاب خرید و فروش می‌شوند. این درگاه، پنجره واحدی برای ارائه اطلاعات و خدمات مورد نیاز فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت است که توسط  وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده است‌. این سامانه برای به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای فعال و نیمه تمام صنعتی کشور است. در صورتی که اطلاعات به درستی  به‌روزرسانی شود، می‌تواند کمک زیادی به پتروشیمی‌ها کند. در این میان، ایران در حال گذار از شرایط رکود به سر می‌برد  و در آستانه ورود به موقعیتی بهتر نسبت به گذشته است که در این صورت می‌تواند با استفاده از روش‌های نوین معاملاتی  گام در مسیر توسعه و رشد بگذارد. همچنین استفاده از روش‌های قدیمی فروش محصولات پتروشیمی که چالش‌های متفاوتی را در پی داشته است، کنار گذاشته می‌شود.
    مهمترین پیامد خروج این محصولات که می‌تواند معاملاتشان را به خطر بیندازد، چیست؟
    بورس کالا از جمله بازارهای شفاف به شمار می‌رود؛ آمارها و حساب و کتاب‌های به دست آمده در این بازار دقیق هستند. اطلاعات فعالان بورس کالا راحت به وزارت اقتصاد و دارایی داده می‌شود که در صورت خروج پتروشیمی‌ها، راه برای فرار مالیاتی باز خواهد شد، همانطور که در بازار سنتی در حال حاضر شاهد آن هستیم. سایت بهین‌یاب می‌تواند با ارائه لینک دقیق اطلاعات واحدهای تولیدی به وزارت اقتصاد و دارایی این  سازمان را همراهی و کمک کند. مشکلی که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی با آن روبه‌رو هستند، کمبود نقدینگی است. در این میان بانک‌ها نیز تسهیلات را به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند که این امر باعث مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان شده است. رکود اقتصادی که بر کشور سایه انداخته را می‌توان دیگر عامل تعیین‌کننده در وضعیت فعلی دانست. این شرایط اقتصادی به پتروشیمی‌ها نیز سرایت کرده است و شاهد بی‌رونقی این بازار نسبت به گذشته هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها