عصر خودرو

رایزنی ایران و اتریش برای گسترش همکاری های تجاری

عصر بازار- وزیر دارایی اتریش طی سفرش به کشورمان ظرفیت های ایران برای تجارت را مناسب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با رفع برخی مشکلات روابط برای همکاری ها گسترش یابد.

رایزنی ایران و اتریش برای گسترش همکاری های تجاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر دارایی اتریش به همراه رئیس بانک مرکزی و چند تن از تجار و فعالان اقتصادی این کشور برای دیدار و رایزنی تجاری و اقتصادی به ایران سفری داشتند که در طی این سفر با وزرای صنعت،اقتصاد، نفت و رئیس بانک مرکزی ایران گفتگوهایی کردند و در این مذاکرات مباحث مختلف تجاری و اقتصادی مطرح شد.

    در این دیدارها دو طرف بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی تاکید و ابراز امیدواری کردند تا سطح همکاری ها به دوران قبل از تحریم بازگردد.البته در طول یکسال اخیر همکاری های خوبی بین دوکشور صورت گرفته از جمله تامین منابع مالی چند پروژه داخلی توسط اتریش و ساخت مشترک یک موتور 3 سیلندر که در سال های آتی به تولید انبوه خواهد رسید.

    همچنین روابط بانکی دو طرف تقویت شده، اما در این خصوص ترس از پرداخت جریمه از سوی آمریکا نگرانی هایی را برای بانک های اتریشی به همراه داشته و در حال حاضرفقط یک بانک تجاری با ایران همکاری گسترده دارد.

    پس از برجام پای هیئت های تجاری کشورهای صنعتی و اروپایی به کشور باز شد،اما عملا شاهد اتفاق خوشایندی که نشان از یک تحول بزرگ در عرصه روابط تجاری و اقتصادی باشد، نبودیم لیکن بنظر می رسد همکاری ها با اتریش دارای نتایج مثبتی بوده و با رفع موانع بانکی و نگرانی های حقوقی تجار و دولتمردان این کشور گام های موثر  و همکاری های بیشتری را شاهد بود.

    معامله برد-برد با ایران

    هانس یورگ شیلینگ وزیر دارایی اتریش در گفتگو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در خصوص سفر به ایران و دیدار با وزرای صنعت،اقتصاد و نفت ایران گفت: اتریش و ایران سابقه همکاری و دوستی 500 ساله دارند و با این دیدارها و اتفاق نظر می توان روابط را گسترش داد و نکات را حل کرد.

    وزیر دارایی اتریش با بیان اینکه تلاش ها برای بازگشت سطح روابط به دوران قبل از تحریم در حال انجام است، افزود: از تمام توان خود برای بهبود روابط ایران با اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی استفاده خواهیم کرد، چرا که ارتباط اقتصادی و تجاری با ایران یک معامله برد -برد است.

    وی ضمن بیان اینکه روابط بانکی دوکشور در طول سالهای اخیر بیشتر شده، گفت: حساب بانک مرکزی ایران در بانک اتریش افتتاح شده و هم زمان کارشناسان بانکی ایرانی دوره های تخصصی مبارزه با پولشویی و عدم تامین مالی تروریسم را آموزش می بینند.

    وزیر دارایی اتریش تاکید کرد: بانک های اتریشی علاقه زیادی برای ایجاد تضمین مالی و همکاری با بانک های ایرانی دارند و در این سفر اولویت های حوزه های همکاری با ایران مجددا مرور و تلاش می شود تا برنامه های کمیسیون مشترک اجرایی شود.

    ترس بانک های اتریشی از عهدشکنی امریکا

    اوالد نووتنی رئیس بانک مرکزی اتریش نیز معتقد است فرصت های و علاقه زیادی بین بانک های اتریش و ایرانی برای همکاری وجود دارد و تامین مالی یک بحث اصلی در این حوزه است و در این راستا بانک های تجاری فعالیت خوبی دارند.

    وی با اشاره به عدم اطمینان بانک های اتریشی در خصوص مواضع آمریکا درقبال رابطه بانکی با ایران، اظهار داشت: با توجه به جرایم سنگینی که برخی بانک های اروپایی بدلیل ارتباط با ایران پرداخت کردند،تضمین حقوقی مناسب برای تجارت بین بانک های دو کشورضروری است.

    رئیس بانک مرکزی اتریش بیان کرد: به رسمیت شناختن پیمان های بین المللی از جمله FATF و مبارزه با پولشویی می تواند در گسترش روابط بانکی ایران موثر باشد و این تضمین را خواهیم داد که در چارچوب حقوقی و در راستای منافع مشترک تامین مالی پروژه ها را انجام دهیم.

    وی تاکید کرد: اگرمشکلات حقوقی حل شود حجم تامین مالی افزایش خواهد یافت و تجار اتریشی به راحتی اقدام به همکاری می کنند.

    افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور

    علی طیب نیا دردیدار با حضور هانس یورگ شیلینگ وزیر دارایی اتریش با اشاره به اینکه در طول یکسال اخیر سطح روابط ایران و اتریش گسترش داشته اظهارداشت: توافقاتی انجام شده تا ظرف سه سال آینده حجم مبادلات دو کشور به ١۰٥میلیارد دلار برسد.

    طیب نیا با بیان اینکه پتانسیل و ظرفیت های دو کشور توسعه همکاری ها را ضروری می سازد، تصریح کرد:در حال حاضر حجم مبادلات ایران و اتریش ٤۰۰میلیون دلار است اما زمینه برای توسعه همکاری های اقتصادی،سرمایه گذاری خارجی و تجارت مهیا است.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به روابط خوب سیاسی دو کشور مناسبات اقتصادی نیز گسترش خواهد یافت.

    همکاری های اتریش در پروژه های ایران

    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در دیدار جداگانه با وزیر دارایی اتریش و هیئت اقتصادی همراه اظهار داشت: اتریش به همراه  آلمان همواره برای همکاری های اقتصادی با ایران پیش قدم شده و در حال حاضر فرصت های خوب اقتصادی و تجاری برای دو کشور فراهم شده است.

    نعمت زاده  افزود: پس از توافق برجام کلیه ابهامات بانک های اروپایی در خصوص ادامه همکاری با ایران حل شد و مجوزهای اوفک و وزارت خارجه آمریکا جای هیچ نگرانی از بابت جریمه های آتی مبنی بر همکاری با ایران را نگذاشته است.

    وزیر صنعت ضمن بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده که بانک های اروپایی احتیاط را کنار گذاشته و وارد عمل شوند، تاکید کرد: نباید فرصت ها را از دست داد ، برخی تجار و شرکت های ایرانی برای همکاری با اروپایی‌ها پیش قدم شده اند اما به‌دلیل تعلل طرف خارجی در مشارکت دچار تردید شده اند.

    وی تأکید کرد: ما خود را ملزم به رعایت قوانین بین المللی بخصوص در بخش های مالی و بانکی می دانیم و با شروع اجرایی شدن همکاری ها اعتماد سازی بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

    نعمت زاده با اشاره به بیمه تضمین صادرات برخی پروژه ها توسط بانک های اتریشی گفت: بیمه تضمین صادرات و سرمایه گذاری در مورد قطعات خودرو و فولاد و ضمانت های لازم صادر شده و ال سی ها باز خواهد شد.

    وزیر صنعت بیان کرد: در کمیسیون مشترک دو کشور که قبلاً تشکیل شده بود، برنامه ای ٥ساله در خصوص همکاری های علمی و فناوری تدوین شده و دانشگاه های دو کشور در این خصوص ارتباط خوبی با هم برقرار کردند.

    وی تصریح کرد: شرکت گل گهر اخیراً قرارداد خط تولید ورق های فولادی  به ارزش  ٨٧۰ میلیون یورویی را امضا کرده که فاینانس و پوشش بیمه ای آن توسط اتریشی ها انجام خواهد شد.

    وزیر صنعت با اشاره به همکاری های شرکت های ایرانی و اتریشی در موردخودروسازی گفت: اتریش یکی از بهترین کشورهای فعال در بخش تولید و ساخت قطعات خودرو است و طی همکاری مشترکی که با مرکز تحقیقات ABL این کشور صورت گرفته، موتور ٣سیلندر طراحی شده که ظرف ٢سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

    برچسب ها