عصر خودرو

اونس به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد؛

تکرار افت یک درصدی اونس

عصر بازار- فلز زرد دوباره با بی‌اعتمادی روبه‌رو است. در هفته‌ای که شاهد تشدید انقباض سیاست پولی در آمریکا بود، سقوط دوباره بهای اونس طلا به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار عجیب نبود. اونس طلا که دو هفته پیش با یک درصد افت روی قیمت ۱۲۶۶ دلار ایستاده بود، روز جمعه به قیمت ۱۲۵۳ دلار رسید تا دومین هفته ماه ژوئن را هم با افتی ۱۳ دلاری یا حدودا یک درصدی به پایان برده باشد.

تکرار افت یک درصدی اونس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این دو افت پیاپی یک درصدی و البته چشم‌انداز سیاست پولی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده، امید سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای را به روند کوتاه‌مدت طلا از بین برده است. کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، هفته گذشته برای چهارمین بار پس از پایان بحران جهانی اقتصاد، نرخ‌های بهره بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را افزایش داد تا چشم‌انداز دلار افزایشی و طلا، کاهشی باشد. البته شاخص دلار، در مقطعی از هفته گذشته چنان افت کرد که جهش پس از پایان نشست چهارشنبه هم آن را نسبت به دو هفته پیش افزایشی نکرد.

    اونس طلا در اولین روز هفته به محدوده 1270 دلار هم رفت اما در نهایت با یک دلار افت به قیمت 1265 دلار رسید. در این روز، این عمدتا سودگیری معامله‌گران بود که روند را کاهشی کرد. روز دوشنبه با آنکه نتیجه انتخابات پارلمانی فرانسه و شهرداری‌های ایتالیا ریسک‌پذیری بازارها را افزایش داد،‌ ادامه تنش‌ها در سیاست داخلی آمریکا و تشکیل پارلمان معلق در بریتانیا که روند برگزیت را دشوار می‌کند، خرید طلا را بالا برد اما در این سطح قیمتی، فروش‌ها افزایش شدیدی یافت.اونس روز سه‌شنبه با یک دلار رشد به قیمت روز جمعه بازگشت. اونس طلا در دومین روز هفته میلادی تحت‌فشار احتمال قوی افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به زیر مرز 1260 دلار رفت، اما با کاهش قیمت‌ها، خریدها و در نتیجه بها افزایش یافت. روز سه‌شنبه، رشد بهای نفت خام اندکی به طلا کمک کرد، اما کمک خارجی مهم‌تر افت شاخص دلار بود.صبح چهارشنبه، در آستانه اعلام تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، روندها ابتدا عمدتا انتظاری بودند اما عصر آن روز با انتشار داده‌های بدتر از انتظار از خرده‌فروشی و شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا، شاخص دلار سقوط و بهای طلا جهش کرد. با این حال، انتشار تصمیم‌های تازه بانک‌مرکزی آمریکا، جلوی افت بیشتر شاخص دلار را گرفت و اونس طلا را 6 دلار ارزان کرد. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 97/ 96 واحد ایستاده بود، چهارشنبه به عدد 93/ 96 واحد رسید.

    با هضم بیشتر داده‌ها و عبور از داده‌های بد چهارشنبه، پنج‌شنبه روز جهش شاخص دلار بود. این شاخص در این روز تا عدد 43/ 97 واحد جهش کرد. با جهش دلار،‌ فشار بر کالاهای پایه از جمله طلا افزایش یافت. طلا که از کاهش خرید سرمایه امن نیز ضرر می‌کرد تا پایان این روز به کف سه هفته‌ای 1254 دلار رفت. رشد دلار، روز پنج‌شنبه بهای نفت خام را هم متاثر کرد تا با افت ارزش نفت، طلا دلیل دیگری نیز برای کاهش داشته باشد. نفت علاوه‌بر دلار، از گزارش چهارشنبه سازمان انرژی ضرر کرد. پنج‌شنبه خبر مهم دیگری نیز داشت و آن ثبات سیاست پولی بانک‌های ‌مرکزی بریتانیا، ژاپن و سوئیس بود.شاخص دلار که پنج‌شنبه جهش کرده بود، جمعه با تعدیل روبه‌رو شد و به عدد 16/ 97 واحد رسید، اما کاهش خرید طلا در پی اشاره فدرال‌رزرو به احتمال انقباض بیشتر سیاست پولی در سال‌جاری میلادی، اونس را به بهای 1254 دلار رساند. عامل دیگری که روز جمعه به طلا کمک کرد ثبات نسبی بهای نفت خام بود که احتمال برخورد نفت به کف قیمتی را مطرح کرد. حامی دیگر طلا در این روز، انبساط پولی در دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. بانک مرکزی چین، روز جمعه 250 میلیارد یورو به نظام مالی این کشور تزریق کرد که بزرگ‌ترین اقدام این بانک از میانه‌های ژانویه بود.

     

    برچسب ها