عصر خودرو

جزییات میزان تولید و صادرات نفت خام ایران طی دو سال گذشته؛

ایران سوار بر نردبان افزایش تولید و صادرات نفت

عصر بازار- طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی اوپک میانگین تولید نفت خام ایران بر اساس منابع ثانویه در سال ۲۰۱۵، ۲میلیون و ۸۳۶هزار بشکه بوده که این میزان در ماه می ۲۰۱۷ به ۳میلیون و ۷۹۵ هزار بشکه افزایش یافته است.

ایران سوار بر نردبان افزایش تولید و صادرات نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براساس آمار ارائه شده از سوی اوپک، بر اساس منابع ثانویه، میانگین تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک شامل الجزیره، آنگولا، اکوادور، گاون، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا  در سال 2015، 31 میلیون و 519 هزار بشکه بود که سهم کشورمان از این تولید دو میلیون و 836 هزار بشکه بود و ایران در رتبه چهارم و بعد از کشورهای عربستان سعودی با 10 میلیون و 142 هزار بشکه، عراق با 3 میلیون و 961 هزار بشکه و امارات متحده عربی با 2میلیون و 906 هزار بشکه در رتبه چهارم قرار داشت.

    تولید نفت خام اوپک، بر اساس منابع ثانویه در سال 2016، 32 میلیون و 486 هزار بشکه اعلام شده که ایران با تولید  سه میلیون و 518 هزار بشکه‌ای  بعد از کشورهای عربستان سعودی با تولید 10 میلیون و 406 هزار بشکه و  عراق با تولید چهار میلیون و 390 هزار بشکه  در رده سوم قرار گرفته است.

    براساس این گزارش، تولید نفت اوپک در ماه مارس سال 2017 به طور کلی 31 میلیون و 770 هزار بشکه بوده که سهم کشورمان از این تولید سه میلیون و 792 بشکه اعلام شده است. بیشترین میزان تولید متعلق به کشور عربستان سعودی به میزان 9 میلیون و 905 هزار بشکه است و کشور عراق با چهار میلیون و 425 هزار بشکه بعد از عربستان و قبل از ایران در رتبه دوم قرار دارد.

    همچنین تولید اوپک در آپریل 2017 جمعا 31 میلیون و 803 هزار بشکه بوده که ایران با تولید سه میلیون و 791 هزار بشکه بعد از عربستان سعودی با تولید 9 میلیون و 938 هزار بشکه و عراق با تولید چهار میلیون و 379 هزار بشکه در رتبه سوم قرار دارد. تولید اوپک در ماه مه 2017، 32 میلیون و 139 هزار بشکه بوده که سهم کشورمان از این میزان سه میلیون و 795 هزار بشکه است. کشورهای عربستان سعودی با 9 میلیون و 940 هزار بشکه و عراق با چهار میلیون و 424 هزار بشکه به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

    بر اساس آمار اعلام شده درحالی که کشور عربستان بر اساس تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید اعضا تولید خود را کاهش داده است، تولید ایران، همانطور که به این کشور اجازه داده شده بود افزایش یافته است.

    آخرین وضعیت صادرات نفت ایران

    بر اساس این گزارش، طبق آخرین اخبار ارائه شده  صادرات نفت ایران به غرب در ماه مه افزایش یافت و به بالاترین سطح از زمان لغو تحریم‌ها در اوایل سال 2016 رسید و تقریبا با حجم صادرات این کشور به آسیا برابر شد. بسیاری از کشورهای آسیایی در دوران تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه دادند اما کشورهای غربی وارداتشان را متوقف کردند و در نتیجه مجموع صادرات ایران نصف شد و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

    به گفته منابع آگاه، ایران در ماه مه حدود 1.1 میلیون بشکه در روز به اروپا شامل ترکیه نفت صادر کرد که تقریبا به سطح پیش از تحریم‌ها رسید و نسبت به 1.2 میلیون بشکه در روز صادرات به آسیا، اندکی کمتر بود. محاسبات رویترز نشان داد صادرات ایران به آسیا در ماه میلادی گذشته، پایین‌ترین سطح از فوریه سال 2016 بود.

    صادرات نفت به آسیا به دلیل افزایش خرید میعانات نفتی از سوی کره جنوبی و ژاپن و کاهش خرید نفت از سوی آنها کاهش یافت. میعانات ایران که در ذخایر شناور نگهداری می‌شود، با خرید بالاتر از سوی ژاپن و کره جنوبی تقریبا ته کشیده است. علت دیگر صادرات کمتر ایران به آسیا، تصمیم هند برای کاهش خرید سالانه از سوی ایران به میزان یک پنجم برای سال مالی منتهی به مارس 2018 بود.

    تهران پس از لغو تحریم‌ها، مشتریان جدیدی مانند لیتاسکو و لوتوس را پیدا کرد و مشتریان قدیمی مانند توتال، انی، توپراس، رپسول، سپسا و هلنیک پترولیوم را دوباره جلب کرد.

    برچسب ها