عصر خودرو

ایران و کره جنوبی درساخت واحدهای کوچک ال ان جی مشارکت می کنند

عصر بازار- مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران می گوید، ایران و کره جنوبی پس از دستیابی به دانش فنی احداث واحدهای کوچک گازطبیعی مایع شده ( مینی ال ان جی MiniLNG)، پس از چهار سال تولید آن را آغاز خواهند کرد.

ایران و کره جنوبی درساخت واحدهای کوچک ال ان جی مشارکت می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «سعید پاک سرشت» مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری با تشریح جزئیات توافق ایران و کره جنوبی برای دستیابی به دانش مینی ال ان جی، افزود: در صورت دستیابی به این دانش، امکان حمل ال ان جی و استفاده از آن در مناطق دوردست فراهم خواهد شد.
    وی افزود: در سفر هیات ایرانی که به ریاست «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز به کره جنوبی انجام شد، 2 طرف برای مشارکت در صنعت مینی ال.ان.جی توافق کردند.
    وی با بیان اینکه قرار است یک کنسرسیوم ایرانی و یک کنسرسیوم کره ای برای دستیابی به دانش فنی و ساخت تاسیسات مینی ال ان جی همکاری کنند، افزود: کره جنوبی تقریبا همه نیاز خود به گاز را از طریق گازطبیعی مایع شده تامین می کند، بنابراین دانش ال ان جی در این کشور، توسعه خوبی داشته است.
    مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ادامه داد: واحدهای مینی ال ان جی از ظرفیت کمتر از 300 تن در روز برخوردارند که معمولا از آن برای گازرسانی به نقاط دور دست استفاده می شود.
    پاک سرشت درباره توافق ایران و کره جنوبی، گفت: قرار است هر یک از طرفین، 10میلیون دلار در این طرح سرمایه گذاری کند. به دلیل این که پولی در این توافق، جابجا نمی شود، توافقنامه امضا شده به معنای پایان مذاکرات و آغاز کار به شمار می رود.
    مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با بیان اینکه اجازه بازاریابی در این توافقنامه به هر 2 طرف داده شده است، افزود: در صورتی که هر کشور بتواند برای محصولات، بازاریابی کند، 50 درصد سهم ترجیحی به آن داده می شود.
    پاک سرشت ادامه داد: بر اساس این توافق، کارشناسانی از ایران، برای دستیابی به فناوری ال ان جی به کره می روند، همچنین کارشناسانی نیز از کره برای آشنایی با مراحل تصفیه و شیرین سازی گاز به کشورمان سفر می کنند.
    وی بیان داشت: در نهایت، پس از چهار سال، 2 کشور تولید واحدهای کوچک ال ان جی را به ظرفیت 15 تن در روز آغاز خواهند کرد که به تدریج تا 300 تن در روز افزایش می یابد.
    مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: تنها کشورهای آمریکا و آلمان، از فناوری ایزوکانتینر (حمل تاسیسات مینی ال.ان.جی در کانتینرهای مخصوص) برخوردارند و ایران و کره جنوبی تلاش می کنند به این دانش دست پیدا کنند.
    پاک سرشت یادآور شد: در صورت دستیابی به این دانش، امکان حمل ال.ان.جی و استفاده از آن در مناطق مختلف و دوردست فراهم خواهد شد.
    مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با بیان اینکه هدف اصلی از این توافق، دستیابی به دانش فنی صنعت مینی ال ان جی است، اضافه کرد: طرح های دیگری نیز برای توسعه دانش ال.ان.جی در کشور وجود دارد.
    وی یادآور شد: بهره گیری از گاز و ال.ان.جی به دلیل افزایش سخت گیری در استفاده از سوخت های فسیلی در حال افزایش است.
    به گفته این کارشناس صنعت گاز کشور، استفاده از سوخت فسیلی در ناوگان های دریایی در حال کاهش است، همچنین به استفاده از مینی ال.ان.جی در خودروهای سنگین نیز توجه می شود.
    «علی وطنی » معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: ایران از نظر ذخایر گازی رتبه نخست را در جهان دارد که باید بر اساس سند چشم انداز 1404 تلاش شود به جایگاه نخست فناوری در منطقه نیز دست یابیم.
    وی به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال اشاره کرد و افزود: حدود سه هزار و 60 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که 120 هزار نفر در آنها مشغول کارند.
    وطنی با تاکید بر ضرورت توسعه دانش ال.ان.جی در کشور، اضافه کرد: صنعت ال.ان.جی، صنعتی پیچیده است و کشورهای محدودی در دنیا به این دانش دسترسی دارند.
    معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: پس از دستیابی کشور به دانش مینی ال ان جی باید به سراغ تولید انبوه ال.ان.جی در کشور رفت.
    مراسم امضای این توافقنامه در هشتم ژوئن (18 خردادماه) در دفتر شرکت اوسنوس (Oceanus) در شهر بوسان کره جنوبی برگزار شد، از طرف کنسرسیوم کره‌ای، مدیرعامل شرکت اوسنوس، مدیر مرکز تحقیقات کیتچ (KITECH ) و نایب‌رئیس کوگس تک (KoGas Tech) و از طرف هیات ایرانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، علی وطنی، رئیس انستیتو ال.ان.جی و منصور بزمی، قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت توافقنامه یادشده را امضا کردند.
    ریاست کنسرسیوم کره ای با شرکت اوسنوس است که شرکت های معتبر کره ای مانند کوگس در آن عضویت دارند.
    ریاست کنسرسیوم طرف ایرانی نیز با شرکت ملی گاز ایران است که انستیتو ال.ان.جی دانشگاه تهران، پژوهشگاه صنعت نفت به همراه تعدادی از شرکت‌های سازنده تجهیزات و شرکت مهندسی و اجرا در این کنسرسیوم قرار دارند.

    برچسب ها