عصر خودرو

برای دومین ماه متوالی؛

فروش نفت عربستان به آسیا و آمریکا کاهش پیدا می‌کند

عصر بازار- عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، حجم فروش نفت به برخی از خریداران آسیایی در ژوئیه را محدود خواهد کرد و سهمیه فروش به آمریکا را کاهش بیشتری می‌دهد.

فروش نفت عربستان به آسیا و آمریکا کاهش پیدا می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از ایسنا، منابع صنعتی آگاه به رویترز اظهار کردند: شرکت نفت دولتی آرامکو فروش قراردادی نفت را برای حداقل 5 خریدار آسیایی که عمدتا در شمال آسیا قرار دارد، به طور کامل تامین خواهد کرد و حجم فروش برای برخی از مشتریان در هند، چین و کره جنوبی را کاهش می‌دهد.

    کاهش سهمیه فروش نفت اختصاص یافته به آسیا در ژوییه به حدود 300 هزار بشکه در روز بالغ می‌شود که اندکی بیش از میزان کاهش در ژوئن است.

    آرامکو ماه گذشته به پالایشگاه‌های آسیایی اطلاع داده بود که عرضه نفت به آسیا را به میزان حدود هفت میلیون بشکه در ژوئن کاهش می‌دهد که نخستین کاهش فروش عربستان به این منطقه از زمان اجرای توافق کاهش تولید اوپک در ژانویه بود.

    سهمیه فروش نفت به آمریکا نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و آرامکو به محدود کردن عرضه به اروپا ادامه داده است. به گفته یک منبع آگاه، حجم فروش به آمریکا حدود 35 درصد در ژویه کاهش خواهد یافت در حالی که فروش نفت به اروپا حدود 11 درصد در مقایسه با ژوئن کاهش خواهد یافت.

    یکی از خریداران اصلی نفت آرامکو در چین به دلیل برنامه تعمیرات پالایشگاه و قیمت گران‌تر نفت دوبی ترجیح داد خرید کمتری در ژوییه داشته باشد.

    یک مشتری آرامکو در شمال آسیا اعلام کرد این شرکت برای سومین ماه متوالی نفت سنگین را به طور کامل تامین خواهد کرد.

    تحت برنامه‌های فروش ژوییه، آرامکو فروش نفت به هند را به میزان 200 هزار بشکه در روز و فروش به چین را به میزان 110 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد در حالی که حجم کامل را برای خریداران در ژاپن و تایوان تامین خواهد کرد. فروش به یک پالایشگاه کره جنوبی نیز کاهش خواهد یافت.

    عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است، تولیدش را در راستای توافق جهانی برای کاهش عرضه به منظور متعادل کردن بازار کاهش داده و صادراتش را با هدف تامین تقاضای داخلی رو به رشد برای نیرو در طول ماه‌های داغ تابستان کاهش داده است.

    توافق کاهش تولید به رهبری اوپک ماه گذشته به مدت 9 ماه دیگر تا پایان مارس 2018 تمدید شد. این توافق که در آن تولیدکنندگان خارج از اوپک شامل روسیه حضور دارند، قرار بود در نیمه اول سال 2017 اجرا شود و تحت آن تولید حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

    عربستان سعودی حدود 40 درصد از کاهش متعهد شده از سوی اوپک را اعمال می‌کند. این کشور تولیدش را به میزان بیش از 500 هزار بشکه در روز کاهش داده و مجموع تولیدش در حال حاضر به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

    بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی معمولا 700 هزار بشکه در روز نفت برای تولید نیرو در ماه‌های داغ تابستان از مه تا اوت مصرف می‌کند و تابستان جاری این کشور ممکن است مصرف داخلی نفت را کاهش دهد. زیرا قصد دارد گاز طبیعی بیشتری در نیروگاه‌ها مصرف کند.

    انتهای پیام

    برچسب ها