عصر خودرو

انحصار چیست؟

عصر بازار- انحصار یا Monopoly از مفاهیم کلیدی در اقتصاد و مدیریت است و ترکیب‌های مختلفی از این واژه از جمله انحصار کامل، انحصار دوجانبه، انحصار چندجانبه و انحصار طبیعی وجود دارد.

انحصار چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، انحصار یا Monopoly از مفاهیم کلیدی در اقتصاد و مدیریت است و ترکیب‌های مختلفی از این واژه از جمله انحصار کامل، انحصار دوجانبه، انحصار چندجانبه و انحصار طبیعی وجود دارد و تنها نمونه‌هایی از کاربرد این مفهوم در اقتصاد و مدیریت کسب و کار هستند.

    در این میان شرایط انحصار یا Monopoly شرایطی است که در آن، تنها یک عرضه کننده وجود دارد.

    مهم‌ترین نکته در بازارهایی که عرضه کننده انحصار دارد این است که برای عموم محصولات و خدمات، با افزایش عرضه، قیمت کاهش پیدا می‌کند و این درحالی است که عرضه کننده، همیشه باید مراقب باشد که صرفاً افزایش عرضه، به معنای سود بیشتر نیست.

    انحصار طبیعی یا Natural Monopoly، شکل خاصی از انحصار است که به دلیل هزینه‌ی ثابت بالا ایجاد می‌شود.

    این انحصار با رانت یا فشار یا حتی به دلیل تکنولوژی‌های فوق مدرن به وجود نیامده است، بلکه صرفاً به این دلیل به وجود آمده که شرکت‌های دیگر احساس می‌کنند اگر چنین سرمایه گذاری سنگینی را انجام دهند، نمی‌توانند حجم مشتری مورد نیاز برای اقتصادی کردن فعالیت خود را تامین کنند.

    دو نوع انحصار دولتی در اقتصادهای جهان قابل تصور است. یکی وقتی که خود دولت رسماً انحصار را در حوزه‌ای خاص به دست می‌گیرد که به آن انحصار دولتی یا Governmental Monopolyy می‌گویند.

    شکل دیگر، انحصار به پشتوانه دولت یا Government-Granted Monopoly بوده، انحصاری که ممکن است در اختیار یک شرکت کاملاً خصوصی باشد، اما به هر دلیل، توسط دولت حمایت شود.

    برچسب ها