عصر خودرو

عرضه‌های سلف مفید واقع شد

آرامش در بازار شیمیایی‌ها

عصر بازار: رینگ محصولات شیمیایی با جذابیت نسبی معاملات همراه بود و افزایش عرضه‌های سلف تا حد بسیاری پتانسیل التهاب را محدود ساخت. اهمیت این موضوع از آن جهت دو چندان می‌شود که پس از التهاب روز سه شنبه در معاملات پلیمرها شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار این محصولات هستیم.

آرامش در بازار شیمیایی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در معاملات روز گذشته محصولات شیمیایی در بورس کالا شاهد بالابودن جذابیت عرضه‌ها بودیم که با ثبت چندین رقابت، به افزایش قیمت گروه بسیاری از کالاها منجر شد. این در حالی بود که به نسبت، حجم عرضه‌های نقدی کاهش یافته که به کاهش حجم معاملات منجر شده است. به‌عنوان مثال در روز گذشته حجم معامله محصولات شیمیایی برابر با 8843 تن بود که به نسبت هفته پیش از آن و معامله 9832 تنی در این رینگ، نزدیک به 1000 تن یا 12 درصد کاهش حجم را نشان می‌دهد. در روز گذشته حجم عرضه محصولات شیمیایی در این تالار 20 هزار و 728 تن بود که به نسبت هفته گذشته و عرضه 19 هزار و 87 تن یک افزایش آرام را نیز به همراه دارد. رشد نزدیک به 10 درصدی قیمت استایرن منومر، اسید استیک، دی اتیلن گلایکول و دی اتانول آمین، جهش 13 درصدی بهای جوش شیرین، کم‌توجهی بازار به عرضه‌های پلی‌کربنات سبک و سنگین، بنزن و آلکیل بنزن خطی و برخی دیگر از کالاها را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این بازار برشمرد. این موارد در حالی بود که بخش دیگری از کالاها با رشد جذابیت همراه شدند تا جایی که دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون، استایرن منومر پتروشیمی پارس، ارتوزایلین تولیدی در پتروشیمی‌های برزویه و بوعلی سینا، جوش شیرین پتروشیمی شیراز، دی اتانول آمین پتروشیمی شازند و اسید استیک پتروشیمی فن آوران بخشی از کالاهایی بودند که در تالار اصلی با برتری تقاضا بر عرضه‌ها رو‌به‌رو شده و رشد قیمت داشتند.

    این در حالی است که حجم بسیاری از عرضه‌ها به‌صورت سلف در تابلو ثبت شد که نشان می‌دهد برخی از واحدهای تولیدی هم‌اکنون در وضعیت تولیدی مطلوبی قرار نداشته یا برنامه تولید آنها برای هفته‌ها یا ماه‌های آینده خواهد بود. این موارد در حالی است که هرچند بخش محدودی از عرضه‌ها به نسبت هفته‌های قبل کاهش یافته یا حذف شده ولی باز هم عرضه‌های سلف پتانسیل التهاب را در بازار کاهش داده است. از سوی دیگر شاهد افزایش تقاضا برای برخی گریدهای پر مخاطب هستیم که می‌تواند در آینده تولید در صنایع پایین دستی موثر واقع شود. این در حالی است که هنوز هم برخی عرضه‌ها همچون دی اتیل هگزانول جذابیت پیشین را نداشته که داده‌های فنی مهمی را در ذات خود نهفته دارد. با توجه به تمامی این موارد می‌توان گفت شرایط کلی بازار و حجم تولید در صنایع پایین‌دستی با توجه به حجم تقاضا و ویژگی‌های فنی آن مثبت ارزیابی شده که می‌تواند زیرمجموعه‌های خود را نیز در فرآیند تولید تقویت کند.در بازار پلیمرها باز هم شاهد ادامه افزایش قیمت‌ها هستیم تا جایی که بسیاری از گریدهای پرمخاطب در روز گذشته در بازار داخلی با افزایش نرخ رو‌به‌رو شدند که سیگنال مهمی برای تبعیت بازار از معاملات پلیمرها در بورس کالا به شمار می‌رود. با توجه به التهاب روز گذشته در بورس کالا برای معامله این گریدها که بخشی از آن را به واسطه‌ها نسبت دادند، احتمال این رشد قیمت‌ها وجود داشت ولی هنوز هم می‌تواند ادامه یابد. با توجه به افزایش آرام و مجدد قیمت دلار، عقب‌نشینی قیمت نفت در بازارهای جهانی و از دست رفتن کف قیمتی 50 دلار در کنار نوسان قیمت‌های جهانی و رشد نسبی تقاضا در بازار داخلی، ممکن است ابهام موجود که تاکنون با افزایش قیمت‌ها همراه شده باز هم ادامه یابد که می‌تواند سیگنال مهمی برای دورنمای بازار باشد. از طرف دیگر واحدهای پایین دستی پتروشیمی در برابر افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه‌ها حساس شده‌اند، زیرا از یکسو در شرایط سخت نقدینگی فعلی، وضعیت و توان تولید را کاهش داده و از سوی دیگر می‌تواند به واسطه گری دامن بزند. این در حالی است که در کاهش عرضه‌ها و برداشته شدن سقف بهین‌یابی ماهانه، احتمال تقویت واسطه‌ها افزایش یافته که اولین خروجی آن مدیریت بازار و افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود. مطلبی که باید به آن توجه کرد، زیرا دورنمای تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در صورت اعلام افزایشی قیمت‌های پایه در هفته آینده ممکن است تغییر جدی تری پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها