عصر خودرو

وضعیت خنثی دلار

سکه و بورس در مدار صعودی

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۳۹ واحدی (معادل ۰.۹ درصد) بیشترین رشد روزانه را از روز قبل از حصول توافق هسته‌ای (۲۲ تیر) تجربه کرد. اما در بازار ارز پس از تخلیه هیجانات تصویب برجام بازگشت آرامش به بازار و به دنبال آن ثبات قیمتی دلار را شاهد هستیم.

سکه و بورس در مدار صعودی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران با رشد 539 واحدی (معادل 0.9 درصد) بیشترین رشد روزانه را از روز قبل از حصول توافق هسته‌ای (22 تیر) تجربه کرد. به این ترتیب، نماگر بازار سهام با موج خوشبینی‌های به وجود آمده تا سطح 61 هزار و 973 واحد رشد یافت.

    علاوه بر تصویب طرح برجام در مجلس، سیگنالهای امیدوارکننده از بهبود وضعیت اقتصادی کشور با ارائه بسته خروج از رکود توسط دولت فضای خوشبینی را در بازار به وجود آورده است. در این خصوص، در مصاحبه تلوزیونی شب گذشته، رئیس جمهور به ارائه جزئیاتی از بسته مزبور پرداخت.

    تاکید بر افزایش منابع مالی بانک‌ها با کاهش سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی (از 13 درصد کنونی تا 10 درصد) در جهت افزایش تسهیلات به بخش تولید، افزایش تقاضای دولت از طریق طرح‌های عمرانی زودبازده به میزان 7500 میلیارد تومان و همچنین اعلام حذف تحریم‌های بین‌المللی تا دو ماه آینده از مواردی بود که حسن روحانی در این مصاحبه به آن اشاره داشت.

    در نتیجه، خوشبینی به آینده اقتصادی کشور، رشد حداکثری شاخص صنایع (27 صنعت مثبت در میان 37 صنعت بورسی) را رقم زد. در این میان، گروه‌های خورویی و بانکی پس از صنعت سایر معادن بیشترین رشد روزانه شاخص را ثبت کرداند.

    آرامش نسبی دلار
    بررسی‌های اقتصادینوز نشان می‌دهد؛ هر دلار آمریکا بدون تغییرات محسوسی نسبت به دیروز، به نرخ 3475 تومان معامله می‌شود. پیدایش تقاضا پس از خروج اقتصاد کشور از حالت انتظاری و بازگشت تقاضاهای خفته از روزهای پس از توافق هسته‌ای در تیرماه، رشد قیمتی دلار رقم خورد.

    در هفته‌های اخیر نیز، تداوم تقاضای مزبور در کنار تقاضای به وجود آمده ناشی از فاصله قیمتی دلار بازار داخل و کشورهای همسایه که به عنوان تقاضای آربیتراژی شناخته می‌شود، دلار را در مرز 3500 تومانی نگه داشته است.

    در این شرایط، مقاومت سطح روانی 3500 تومانی در این مدت مانع از تداوم رشد قیمتی دلار شده است. با نزدیک شدن قیمت دلار به سطح 3500 افزایش عرضه در بازار و به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها به عنوان بازارسازها، مانع از تداوم رشد قیمت دلار شده است.

    دیروز، با سیگنال تصویب برجام در مجلس، قیمت دلار افت 15 تومانی را تجربه کرد در حالیکه در ادامه معاملات دلار تا سطح 3460 تومانی نزول یافت، اما مطابق با انتظارات افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین، رشد دوباره قیمت دلار تا سطح 3480 تومان رقم خورد. بر این اساس و پس از تخلیه هیجانات تصویب برجام بازگشت آرامش به بازار و به دنبال آن ثبات قیمتی دلار را شاهد هستیم.

    حمایت اونس از سکه
    هر سکه طرح جدید، با رشد قیمت 9 هزار تومانی نسبت به معاملات روز گذشته به قیمت 946 هزار تومان معامله شد. در بررسی بازارهای اثرگذار بر قیمت سکه، دلار در بازار ارز روند با ثباتی را داشت. اونس طلا با سیگنال فدرال رزرو آمریکا روند صعودی را از پایان هفته گذشته بازار جهانی رشد خود را آغاز کرد، پس از تعدیل قیمت در معاملات روزهای اخیر، بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت.

    بر اساس این گزارش ، به این ترتیب، اونس طلای جهانی رشد تا سطح 1175 دلاری (رشد بیش از 15 دلاری) را نیز در معاملات روز اخیر خود ثبت کرد. بر این اساس، شاهد انعکاس رشد قیمتی اونس طلای جهانی در بازار سکه بودیم. با وجود رشد، همچنان قیمت سکه حدود 13 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود (محاسبه شده بر اساس نرخ دلار و قیمت اونس) است (حباب منفی در قیمت سکه).

    به نظر می‌رسد که همچنان تردیدهایی در خصوص تداوم رشد و یا ثبات قیمتی اونس در سطوح بالا در میان فعالان بازار سکه وجود دارد. در این خصوص، می‌توان به تعدیل رشد قیمت اونس در ادامه امروز تا سطح 1166 دلاری اشاره کرد. این موضوع در کنار انتظار کاهش تقاضا با نزدیک شدن به ماه محرم، عامل فشار بر قیمت سکه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها