عصر خودرو

رئیس انجمن انبوه‌سازان:

ابلاغ قانون مالیات بر ساخت‌وساز رکود مسکن را عمیق‌تر می‌کند

عصر بازار- رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تأکید بر اینکه ابلاغ فرمول جدید مالیات بر ساخت‌وسازهای مسکونی از سوی دولت موجب بازدارندگی رونق و رکود بیشتر بخش مسکن خواهد شد، گفت: اخذ مالیات به شکل جدید بازار تولید و عرضه و تقاضای مسکن را محدود می‌کند.

ابلاغ قانون مالیات بر ساخت‌وساز رکود مسکن را عمیق‌تر می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، حسن محتشم در خصوص ابلاغ فرمول جدید مالیات بر ساخت‌وسازهای مسکونی از سوی دولت گفت: این ابلاغیه جدید اخذ مالیات که به جای ارزش منطقه‌ای ملک بر مبنای «سود سازنده» محاسبه خواهد شد موجب بازدارندگی خروج مسکن از رکود است.

    وی افزود: در شرایطی که اقتصاد کلان کشور در رکود به سر می‌برد و متأثر از آن نیز بخش مسکن چهارمین سال رکود خود را سپری می‌کند، دولت باید عوامل تشویقی و تسهیلاتی بهتری را برای بخش مسکن تدارک ببیند، چراکه رونق بخش مسکن موجب ایجاد اشتغال بیشتر و درآمد مالیاتی بیشتر برای دولت خواهد داشت.

    محتشم خاطرنشان کرد: متأسفانه عوامل تشویقی برای ساخت‌وساز کمتر و عوامل بازدارنده بیشتر شده است.

    رئیس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد مالیات اخذ و درآمد بیشتری کسب کند، ساخت‌وساز بیشتر می‌تواند هم به تولید و عرضه بیشتر و هم به درآمد مالیاتی کشور کمک کند.

    * دولت یک آدرس اشتباه از اخذ مالیات را دریافت کرده است

    وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با ساخت‌وساز بیشتر از کسب درآمد مالیاتی بیشتری بهره بگیرد، گفت: دولت یک آدرس اشتباه از اخذ مالیات را دریافت کرده است، چراکه با این عوامل بازدارنده نه‌تنها رونق به ساخت‌وساز برنمی‌گردد، بلکه درآمد مالیاتی دولت نیز کاهش می‌یابد.

    محتشم تصریح کرد: قطعاً این قانون جدید مالیات بر ساخت‌وسازهای مسکونی همانند قانون پیش‌فروش ساختمان که 3 سال است ابلاغ شده و موفقیتی در پی نداشته است موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

    رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: قانون پیش‌فروش ساختمان ماهیتاً مشکل دارد و چون سازندگان آن را منصفانه نمی‌دانند علاقه‌ای به پیش‌فروش ندارند.

    هیات‌دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته فرمول جدید دریافت «مالیات از ساخت و اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز» از سازنده‌ها را به تصویب رساند.

    جزئیات این فرمول از «تغییر پایه» مالیات بر ساخت مسکن حکایت دارد که مطابق آن، به جای «ارزش منطقه‌ای ملک»، «سود سازنده»، مبنای محاسبه و دریافت مالیات جدید قرار می‌گیرد. اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز، متناسب با طبقه‌بندی سازنده‌ها در سه گروه فعال ساختمانی، مشمول پرداخت مالیات معادل 15 تا 25 درصد سود حاصل از فروش، خواهد شد.

    این مالیات با تمام مالیات‌هایی که تاکنون در حوزه نقل و انتقال املاک گرفته می‌شد، متفاوت است به این معنا که در فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش مسکن، به جای آنکه مانند سایر فرمول‌های موجود در حوزه نقل و انتقال ملک، «ارزش معاملاتی» یا «قیمت منطقه‌ای» واحدهای مسکونی مبنای محاسبه میزان مالیات قرار بگیرد، «میزان سود حاصله از ساخت و ساز مسکن» برای سازنده‌ها ملاک تعیین مالیات در زمان «اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز» قرار خواهد گرفت.

    سازنده ها در قالب این مصوبه باید تا «یک‌چهارم» از سود حاصل از پروژه‌های ساختمانی خود را در جریان اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز بابت مالیات به دولت پرداخت کنند. این مالیات تا قبل از این مصوبه براساس «10 درصد ارزش معاملاتی» یا قیمت منطقه‌ای مسکن محاسبه می‌شد.

    برچسب ها