عصر خودرو

بهارستان‌نشینان مطرح کردند:

بازگشت امید به تالار شیشه‌ای با تصویب برجام

عصر بازار: برجام طبق روالی که برای آن مشخص شده است، باید اجرا شود. به جای تاکید بر سریع‌تر اجرایی شدن برجام، باید به دقیق‌تر اجرا شدن آن توجه شود. اگر برجام به طور دقیق اجرا شود، موجب خواهد شد ایران با فراغ بال بیشتری به مسائل داخلی و خارجی خود بپردازد. بسیاری از مسائل داخلی مربوط به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان است که با برداشته شدن تحریم‌ها، دولت امکان حل بسیاری از مشکلات را پیدا می‌کند.

بازگشت امید به تالار شیشه‌ای با تصویب برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش عصر بازار، سرانجام پس از یک سال مذاکرات فشرده، گروه 1+5 و ایران به یک توافق هسته‌ای دست یافتند. هرچند این توافق سیاسی است، اما بیشترین آثار آن در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد. براساس متن این توافق، تحریم‌هایی که به دلیل مسائل هسته‌ای علیه ایران اعمال شده است، لغو خواهد شد که شاید مهمترین آنها تحریم فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی باشد و قطعا در آینده شاهد گام مثبتی در جهت بهبود وضع اقتصاد کشور خواهیم بود و اقتصاد ایران از یک سردرگمی رها خواهد شد. هر چند باید به این نکته نیز توجه داشت، تصویب برجام معجزه‌ای برای اقتصاد در پی ندارد و تنها چیزی که می‌توان از آن انتظار داشت، بازگشت اقتصاد از نظر منابع و امکانات به شرایط مشابه چند سال قبل است. اما باید براین نکته تاکید کرد که در هر صورت اکنون تصویب برجام به اقتصاد قدرت تنفس و احیای شرایط قبل را خواهد داد که باید از این شرایط بهره حداکثری برده شود. در این بین بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست و به گفته تحلیلگران بازار در آینده شاهد رونق و رشد در تالارشیشه‌ای خواهیم بود. نمایندگان مردم در خانه ملت نیز معتقدند که با اجرای واقعی برجام و رفع تحریم‌ها، به مرور زمان بازار سهام متاثر از رونق در بخش اقتصاد، با رشدی آرام و پایدار مواجه خواهد شد.

    صرامی فروشانی:
    نظارت و مدیریت دولت بر بازار
    محسن صرامی فروشانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار عصر بازار گفت: با تصویب برجام و رفع تحریم‌ها در آینده شاهد گشایش سوئیفت و جریان گردش مالی در اقتصاد کشور خواهیم بود و این عوامل قطعا تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: بیش از یک سال است که دولت نقش تحریم‌ها را در اقتصاد پررنگ کرده از این پس انتظار داریم با مدیریتی که قرار است داشته باشد و با نظارت‌هایی که قرار است انجام دهد، در آینده شرایط افزایش شاخص بازار بورس فراهم شود. وی افزود: توافق هسته‌ای هرچند نتوانست بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با اجرای واقعی برجام و رفع تحریم‌ها به مرور زمان بازار سهام متاثر از رونق در بخش اقتصاد، با رشدی آرام و پایدار مواجه خواهد شد.

    حسن‌نژاد:
    تالار شیشه‌ای در مسیر رونق
    محمد حسن‌نژاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عصر بازار گفت: بورس دماسنج اقتصادی کشوراست و این فضایی که در اقتصاد ایران حاکم شده، تاثیر خود را روی بورس و سودآوری آتی شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت‌. وی ادامه داد: تصویب برجام نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم توافق را انجام دهیم و توافق هم که عملیاتی شود، بخش قابل توجهی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد و شاهد بازگشت رونق به بازار بورس خواهیم بود‌. حسن‌نژاد یکی دیگر از عوامل رونق در بازار سرمایه را بازگشت پول‌های بلوکه شده عنوان کرد و افزود: بازار در حال حاضر در کف قیمتی قرار دارد و تصویب برجام تاثیر مثبتی بر تالار شیشه‌ای خواهد گذاشت.

    باقری بناب:
    تاثیر برجام در کوتاه‌مدت بر بازار بورس دور از انتظار است
    باقری بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه برجام بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور در بلندمدت تاثیر‌گذار خواهد بود، به خبرنگار عصر بازار  گفت: اینکه انتظار داشته باشیم برداشته شدن تحریم‌ها و تصویب برجام در کوتاه‌مدت بر بازار بورس تاثیر داشته باشد، دور از انتظار است و اگر سرمایه‌گذاران در این بازار منتظر برجام هستند باید در سیاست‌های خودشان تجدیدنظر کنند. وی ادامه داد: باید توجه داشت در حال حاضر در ساختارهای اقتصادی کشور دچار مشکلاتی هستیم که باید ابتدا اقدام به حل این مشکلات کنیم و باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد. باقری بناب تاکید کرد: باید تیم اقتصادی دولت، مجلس و مابقی نهادهای اقتصادی به گونه‌ای عمل کنند که هماهنگ حرکت کنند اما می‌بینیم به دلیل ساختار غلط اقتصادی ناهماهنگی در برخی مسائل وجود دارد.

    برچسب ها