عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سیمان زابل:

نگاه صادرات محور به صنعت سیمان یک الزام خواهد بود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سیمان زابل، ظرفیت تولید سیمان در داخل را حدود ۸۳ میلیون تن تخمین زد و گفت: در حال حاضر بازار‌های داخلی کمتر از ۵۰ میلیون تن نیازمند تولید سیمان هستند، بنابراین باید نگاهی صادرات محور را پیش رو ترسیم کنیم.

نگاه صادرات محور به صنعت سیمان یک الزام خواهد بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، محمدرضا احسان فر در مصاحبه با رادیو اقتصاد، از تولید سیمان برای مصارف محلی سخن گفت و ادامه داد: در نهایت سیمان با حداقل هزینه به کشور‌های پیرامونی صادر می‌شود و ما دارای ظرفیت بالایی برای مصرف سیمان توسط همسایگان هستیم.

    وی با اشاره به آمار قابل قبول موجودیِ مواد معدنی، سنگ آهن، شیل، رس و سایر مواد مورد نیاز برای تولید سیمان در کشور، گفت: صنعت سیمان بسیار اشتغال زا بوده و در عین حال نیازمند مصرف برق و سوخت بالایی است و در حوزه گاز و برق دارای مزیت‌های بالایی می‌باشیم.

    احسان فر با بیان این مطلب افزود: در گذشته به ازای هر تن صادرات، 79 دلار ارزش صادرات از سوی گمرک کشور تلقی می‌شد، ولی در حال حاضر بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش ارزش ریال و کاهش مصرف سیمان در بازار‌های هدف، از میزان ارزش صادراتی سیمان نیز کاسته شده است.

    این تولید کننده سیمان قیمت ورود سیمان به کشور‌های همسایه را حدود 55 دلار تخمین زد و افزود: نگاه ما توسعه‌ای خواهد بود.

    احسان فر نگاه نهایی صادرات سیمان کشورمان را مبتنی بر شرق افریقا دانست و بیان داشت: نیازمند کمک دولت، سازمان کشتی رانی و سایر نهاد‌ها هستیم تا ظرفیت صادرات دریایی افزایش یابد و این خواسته‌ای است که باید به منظور توسعه صادرات گسترش یابد.

    وی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برنامه ریزی به منظور افزایش تولید سیمان انجام گرفته است، ادامه داد: در این حوزه از سایرین پیشی گرفته ایم و بعد از چین و هند سومین تولید کننده سیمان دنیا هستیم و طی سه سال گذشته با صادرات 19 میلیون تن سیمان اولین صادر کننده در دنیا لقب گرفته ایم.

    احسان فر توسعه ظرفیت‌های صادراتی را نیازمند رصد زنجیره تولید تا رسیدن به بازار‌های هدف دانست و افزود: این مهم محقق نخواهد شد مگر با یک برنامه ریزی دقیق در زمان بندی مناسب تا امکان تداوم تولید را با ظرفیت مورد نظر فراهم آورد.

    وی مهم‌ترین چالش پیش رو برای صادرات تولیدات داخلی را ناظر بر عدم توجه به متناسب سازی بازار‌های هدف برشمرد و بیان داشت: برخی بازار هایی را که در اختیار داشتیم  از دست داده ایم.

    برچسب ها