عصر خودرو

پذیره‌نویسی اولین صندوق کالایی رقم خورد؛

"طلا" از امروز در بورس کالا

عصر بازار- پذیره‌نویسی اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور از امروز آغاز شده و تا پایان روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶ ادامه خواهد داشت.

"طلا" از امروز در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در همین راستا علی تیموری شندی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، گفت: مطابق هماهنگی انجام شده، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور از 20 خرداد ماه شروع می‌شود و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

    او ادامه داد: خرید واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و همچنین سیستم معاملات آنلاین امکانپذیر است و نماد صندوق نیز "طلا" در نظر گرفته شده است.
    تیموری با بیان اینکه این صندوق اولین صندوق کالایی بازارسرمایه با دارایی پایه طلا است، توضیح داد: قیمت هر واحد این صندوق در زمان پذیره‌نویسی 10هزار ریال است و برای سرمایه‌گذاری باید حداقل 10 واحد صندوق معادل 100 هزار ریال خریداری شود.

    مدیرعامل لوتوس پارسیان یادآور شد: صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که انتظار دریافت سود دوره‌ای نداشته و در عوض، به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت‌تر فکر می‌کنند؛ چراکه در این صندوق سرمایه‌گذار از رشد NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) می‌تواند سود شناسایی کند. این دسته از سرمایه‌گذاران به‌طور سنتی به خرید و نگهداری سکه طلا اقدام می‌کرده‌اند.

    مؤسس صندوق پشتوانه طلای لوتوس گفت: یکی از عللی که به‌عنوان عامل جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا عنوان می‌شود، توانایی طلا در پوشش اثرات تورمی است. تغییرات طلا و ارز با تغییرات تورم همگرا هستند. اما از آنجایی که  نوسان سکه نسبت به دلار کم تر است، سکه طلا گزینه‌ی مناسب‌تری برای پوشش اثرات تورمی است از این‌رو در ترکیب دارایی این صندوق، گواهی سپردهکالایی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا در نظر گرفته شده است.

    او توضیح داد: یکی از نکات مثبتی که در طلا وجود دارد این است که در حال حاضر معاملات آتی و آپشن طلا و گواهی سپرده آن وجود دارد. یعنی اکوسیستم طلا کامل است و بلوک‌های مختلفی که باید ایجاد می‌شد تا این صندوق روی آن راه بیفتد، مثل تسویه، خزانه کردن و انتشار گواهی سپرده کامل است و خوشبختانه ما در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان توانستیم به عنوان اولین شرکت این بلوک‌ها را در کنار هم بگذاریم و اولین صندوق کالایی را با دارایی پایه سکه طلا راه‌اندازی کنیم.

    به گفته‌ی تیموری، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر و بازارگردان این صندوق بوده و فعالیت صندوق تحت نظارت حسابرس، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.همچنین مدیریت صندوق به صورت فعال (Active) صورت خواهد گرفت و دارایی آن گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاست.

    وی در خصوص میزان سود سرمایه‌گذاری در این صندوق گفت: به دلیل ماهیت نوسانی بودن قیمت سکه طلا، امکان تعیین و پرداخت سود قطعی دوره‌ای وجود ندارد اما بازده آن از خرید و نگهداری سکه بیشتر بوده و سرمایه‌گذار با افزایش ارزش واحدها و فروش آنها سود شناسایی می‌کند.

    تیموری در ادامه به مزیت‌های صندوق طلا اشاره کرد و گفت: صندوق پشتوانه طلای لوتوس علاوه‌ بر مزیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا، ارزش‌های متعدد دیگری همچون پوشش نوسانات نرخ ارز، پوشش اثرات تورمی، نقدشوندگی بالا، امنیت بالا ، قابلیت وثیقه‌شدن جهت دریافت وام، برخورداری از معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند.

    این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در کالاها و به طور خاص طلا، نیاز به تحلیل داده‌های زیادی به صورت پیوسته و با حجم زیاد دارد. این تحلیل‌ها از طریق فرمول‌های بسیار پیچیده انجام می‌شود و نیاز به طراحی و استفاده از نرم‌افزاهای خاص دارد. در کنار آن، رسیدن به برخی مدل‌های معاملاتی، نیازمند استفاده از افراد با تجربه در این زمینه است.

    او ادامه داد: باتوجه به اینکه ایجاد این نیازمندی‌ها برای تک‌تک افراد امکانپذیر نیست، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در حوزه مدیریت دارایی، این بسترها را برای توسعه معاملات انجام داده است. این شرکت به عنوان شرکتی که اقدام به مدیریت دارایی می‌کند، در مسیر ایجاد امکانات و سرمایه‌گذاری برای مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های سرمایه‌گذاران خود قدم برداشته است.

    برچسب ها