عصر خودرو

روند صعودی شاخص بهای کالاها؛

نرخ تورم مکزیک به بیشترین رقم در بیش از ۸ سال اخیر رسید

عصر بازار- نرخ تورم مکزیک در ماه گذشته میلادی، به بیشترین رقم از آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد رسید که علت اصلی آن، به تیره شدن روابط تجاری این کشور با آمریکا برمی‌گردد.

نرخ تورم مکزیک به بیشترین رقم در بیش از ۸ سال اخیر رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، نرخ تورم سالانه مکزیک در ماه گذشته میلادی یعنی می، به دلیل افزایش قیمت انرژی و نیز بلاتکلیفی در مورد رابطه تجاری با آمریکا، به بیشترین رقم در بیش از 8 سال اخیر رسید. 

    در همین حال بر اساس آمار مراجع رسمی مکزیک،  قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه می به 6.16 درصد افزایش یافت که از آوریل سال 2009 میلادی به بعد که همزمان با شروع بحران مالی در جهان است، بی‌سابقه گزارش می شود.

    همچنین نرخ تورم مکزیک از ابتدای سال جاری میلادی یعنی همزمان با آزادسازی قیمت بنزین و گازوئیل در این کشور، سیر صعودی به خود گرفته است. 

    بر همین اساس بانک مرکزی مکزیک اعلام کرد که افزایش نرخ تورم به دلیل تاثیر سیاست های دونالد ترامپ برای در پیش گرفتن سیاست حمایتی است که افزایش قیمت کالا، محصولات کشاورزی و نیز ضعیف شدن پسو (واحد پول مکزیک) را به همراه داشته است.

    همچنین پیش از این، نرخ تورم مکزیک در ماه آوریل با رسیدن به 5.82 درصد بیشترین رقم در 8 سال اخیر را تجربه کرده بود؛ این در حالی است که بانک مرکزی این کشور رقم حداکثر 4 درصد را برای خود هدفگذاری کرده است.

    بر پایه این گزارش از دسامبر سال 2015 میلادی به بعد، بانک مرکزی مکزیک 9 بار نرخ بهره بانکی را به منظور کنترل تورم افزایش داده و در حال حاضر، نرخ سود بانکی در این کشور 6.75 درصد است که بیشترین رقم در بیش از 8 سال اخیر محسوب می شود.

    البته شورای اقتصادی آمریکا-مکزیک به منظور بهبود روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و از بین بردن چالش های شکل گرفته میان دو ملت، در هفته جاری میلادی تشکیل خواهد شد.

    برچسب ها