عصر خودرو

دلار به آرامی تغییر مسیر داد؛

ریزش سکه پشت‌خط

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار و سکه برخلاف انتظار معامله‌گران کاهش پیدا کرد، با وجود این هر دو دارایی بازدهی مثبت هفتگی را به ثبت رساندند. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان رسید.

ریزش سکه پشت‌خط
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این تنها افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بود. به گفته فعالان، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افت سکه شد. البته با وجود افت روز آخر، سکه رشد هفتگی 2 دهم درصدی را تجربه کرد. ادامه افت بهای اونس در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه و اواسط روز جمعه شدت انتظارات کاهشی در بازار طلا و سکه را بالا برد. این موضوع موجب شد که در معاملات پشت‌خطی حتی سکه تمام بهار آزادی زیر مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان معامله شود. به گفته فعالان، شماری از بازیگران، روز جمعه تحت‌تاثیر افت بهای طلای جهانی تصمیم گرفتند که در معاملات پشت‌خطی اقدام به فروش سکه کنند و به پیشواز افت احتمالی روز شنبه بروند. در این شرایط، باید دید واکنش رسمی بازار در اولین روز هفته به اتفاق بازارهای جهانی چه خواهد بود.

    همسو با افت سکه تمام بهار آزادی، روز پنج‌شنبه، دلار نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 2 تومان افت به قیمت 3 هزار و 733 تومان رسید. با توجه به آنکه دلار پنج‌شنبه 2 هفته پیش کار خود را با قیمت 3هزار و 731 تومان به پایان برده بود، این ارز در هفته گذشته افزایش یک دهم درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب، جهت حرکت دلار تغییر کرد؛ چراکه 2 هفته پیش کاهش 2 دهم درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، افت روز آخر دلار چندان مورد انتظار نوسان‌گیران ارزی نبود. به گزارش «ایرنا» 91 نماینده سنای آمریکا در جلسه روز چهارشنبه رای به کفایت مذاکرات در ارتباط با رای‌گیری برای تصویب طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای و یکجانبه جدید علیه ایران دادند. بر این اساس این موضوع در دستور کار جلسه روز دوشنبه مجلس سنای آمریکا قرار گرفت. بازیگران ارزی انتظار داشتند دلار در آخرین روز هفته به این خبر واکنش نشان بدهد ولی چنین اتفاقی رخ نداد و بازار در شرایط عادی معاملات خود را پی گرفت. در این شرایط عده‌ای انتظار دارند بازار در روز ابتدایی هفته با هضم بیشتر اخبار و حضور قوی‌تر معامله‌گران ارزی با افزایش نوسان مواجه شود، این در حالی است که اکثر معامله‌گران ارزی اعتقاد چندانی به بالا رفتن شدت تغییرات قیمت ندارند. آنها عنوان می‌کنند، دلار اگر توان رشد زیادی داشت، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شتاب بیشتری در افزایش قیمت از خود نشان می‌داد.

    سکه گرفتار اونس

    سکه تمام بهار آزادی که در3 روز کاری ابتدای هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار داشت و از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان فاصله گرفته بود، روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در آخرین روز هفته گذشته، فلز گرانبهای داخلی، معاملات خود را با قیمت یک‌میلیون و 206 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت روز چهارشنبه داشت. در ادامه روز فشار نیروهای کاهشی در بازار بیشتر شد و قیمت تا رقم یک میلیون و 203 هزار تومان پایین رفت. در این نقطه، بازیگران سکه با مقداری مقاومت توانستند قیمت را تا عدد یک میلیون و 204 هزار تومان بالا بیاورند. افت روز پنج‌شنبه، روند افزایشی سکه را قطع کرد ولی نتوانست مانع از بازدهی مثبت هفتگی آن شود. سکه که پنج‌شنبه 2 هفته پیش با قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان به کار خود پایان داده بود، شنبه گذشته با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان رسید و از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان فاصله گرفت. پس از تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه، روز سه‌شنبه این فلز گرانبها با 2 هزار تومان رشد دیگر به قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان رسید. چهارشنبه هزار تومان دیگر به ارزش سکه افزوده شد و به قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای طلای جهانی اثرگذارترین نیرویی بود که سکه را با 3 افزایش متوالی مواجه کرد. جالب آنکه افزایش فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رقم خورد که تقاضا در بازار به طور سنتی در ماه رمضان افت می‌کرد. اونس که در 3 افزایش متوالی سکه نقش اساسی داشت، روز پنج‌شنبه زمینه پایین رفتن آن را فراهم کرد. ادامه افت بهای طلای جهانی و بازگشت به محدوده هزار و 270 دلار موجب شد سکه‌بازان در روز جمعه نیز بیشتر تمایل به فروش داشته باشند. به گفته بخشی از فعالان، روز جمعه سکه‌بازان در معاملات پشت‌خطی اقدام به فروش سکه زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان کردند. این دسته باور دارند که روز شنبه سکه تحت‌تاثیر اونس در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

     

    ناامیدی معامله‌گران دلار

    قیمت دلار در 4 روز کاری هفته گذشته نوسان دو رقمی را تجربه نکرد و به تغییرات محدود اکتفا کرد، موضوعی که بسیاری از معامله‌گران ارزی را از حضور در بازار دلسرد کرده است. روز شنبه، شاخص بازار ارز 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از محدوده 3 هزار و 730 تومان به قیمت 3 هزار و 728 تومان رسید. این افت در شرایطی رخ داد که این ارز 2 هفته متوالی در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان نوسان کرده بود. به گفته فعالان، خروج دلار از حبس 14 روزه بیشتر به‌دلیل کاهش تقاضا و نبود عوامل افزایشی در بازار بود که با افزایش فشار فروشنده‌های ارزی همراه شد. در دومین روز کاری هفته (روز سه‌شنبه) شاخص بازار از فاز کاهشی خارج شد و با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 729 تومان رسید. به گفته فعالان، بخشی از معامله‌گران ارزی تصور کردند که قیمت به کف رسیده است، در نتیجه با افزایش خریدها، بهای شاخص بازار ارز را تحریک کردند. با وجود این اتفاق، قیمت این ارز توان عبور از محدوده 3 هزار و 720 تومان را از خود نشان نداد تا انتظارات کاهشی نیز همچنان در بازار فعال باقی بمانند. روز چهارشنبه، دلار به حملات تروریستی تهران اعتنایی نکرد تا دامنه نوسانات نسبت به روزهای پیشین تغییر زیادی نکند. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 6تومان افزایش به قیمت 3هزار و 735 تومان رسید. نوسان محدود در حالی رخ داد که تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند این حملات اثرات روانی بیشتری در بازارها داشته باشد و افزایش تقاضای احتیاطی قیمت‌ها را با نوسان بیشتری مواجه کند. با این حال، آنچه مسلم بود، فضای بازار تهران نسبتا عادی بود و داد و ستدهای معامله‌گران مانند روزهای پیشین در جریان بود. در شرایطی که عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند روند افزایشی دلار در روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کند، چنین اتفاقی رخ نداد و این ارز با 2 تومان کاهش به قیمت 3هزار و 733 تومان رسید. عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند شاخص بازار ارز در هفته جاری نیز به نوسانات محدود خود ادامه خواهد داد، این در حالی است که عده‌ای باور دارند در صورت تصویب تحریم‌های جدید، قیمت نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها